Hej!
Købte en flot hattehylde fra 50-/60-tallet for nylig, og nu har vi haft malerne på besøg, så den gamle er væk, og den nye skal op - helst inden svigerfamilien kommer til jul.
Opdagede dog lidt sent, at de tidsenlige skruer, der fulgte med, er for korte til, at jeg kan sætte dem i betonvæggen i gangen på en god måde. Det lader til at være svært at finde nye i den rigtige stil blandt de nærmeste byggemarkeder.
Så til mit amatørspørgsmål: Kan jeg bruge moderne skruer og plugs og derefter udskifte skruerne, når jeg har fået fat i nogle flottere sager? Eller er plugsene forbrugt, når jeg har skruet den gamle skrue ud?
Tak på forhånd for svar!
Købte en flot hattehylde fra 50-/60-tallet for nylig, og nu har vi haft malerne på besøg, så den gamle er væk, og den nye skal op - helst inden svigerfamilien kommer til jul.
Opdagede dog lidt sent, at de tidsenlige skruer, der fulgte med, er for korte til, at jeg kan sætte dem i betonvæggen i gangen på en god måde. Det lader til at være svært at finde nye i den rigtige stil blandt de nærmeste byggemarkeder.
Så til mit amatørspørgsmål: Kan jeg bruge moderne skruer og plugs og derefter udskifte skruerne, når jeg har fået fat i nogle flottere sager? Eller er plugsene forbrugt, når jeg har skruet den gamle skrue ud?
Tak på forhånd for svar!
Jeg skulle løsne en vask, der var fastgjort med spikerpløk i væggen. Helt umuligt at skrue ud, måtte tage kobenet og tage i så spiken brast inde i væggen.F FunkishJonny sagde:
Kommer selvfølgelig an på vægmaterialet, i mit tilfælde var det beton.
/Højhus
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 463 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,463 indlæg
Spærpløkker bør betragtes som engangsartikler (og noget jeg selv aldrig ville have tillid til til at bære en hattehylde).F FunkishJonny sagde:
Vores hattehylde er monteret med franske træskruer i enorme pløkker. I disse tilfælde kan jeg godt lide redundans.
Har en bekendt hvis datter blev alvorligt forbrændt da det med spærpløkker ophængte emhættekabinet styrtede ned over komfuret og væltede grydens indhold over hende.
Jeg kan bruge spærpløkker til lister i pudset væg.
Nej!F FunkishJonny sagde:
Vær omhyggelig med hullavet og plugs, man har ét forsøg til at hænge ting op i beton. Bliver hullet/hullerne forkert, skal man flytte sig et par cm-en dm afhængigt af, hvor tungt det er, der skal op.
Tak! Jeg havde mine anelser om spikplugg, men tænkte at jeg spørger eftersom jeg har det hjemme fra enklere ophængningsprojekter tidligere.
Hvilke dimensioner på plugg bør jeg vælge til en hattehylde? Har forsøgt at google men bliver ikke rigtig klog. Det er 6 stykker fastgørelsespunkter (3 oppe, 3 nede), spredt på en 120 cm lang hattehylde.
Hvilke dimensioner på plugg bør jeg vælge til en hattehylde? Har forsøgt at google men bliver ikke rigtig klog. Det er 6 stykker fastgørelsespunkter (3 oppe, 3 nede), spredt på en 120 cm lang hattehylde.
Har også universalplugg på 6 x 45 med passende skruer derhjemme. En plugg skal kunne klare 30 kg i beton, mistænker at matematikken her ikke bliver 30 x 6, men måske i hvert fald 30 x 3 plus lidt ekstra for den nedre række fastgørelser?
I så fald kunne jeg hænge mig selv i hattehylden, og lilleknægten ligeså, hvis han får nogle dumme ideer, når han bliver større. Og hvis han bliver så stor, at hylden ikke holder, burde han vide bedre på det tidspunkt (det burde jeg selvfølgelig også, men men ...).
Burde det ikke være nok?
I så fald kunne jeg hænge mig selv i hattehylden, og lilleknægten ligeså, hvis han får nogle dumme ideer, når han bliver større. Og hvis han bliver så stor, at hylden ikke holder, burde han vide bedre på det tidspunkt (det burde jeg selvfølgelig også, men men ...).
Burde det ikke være nok?
Tag til et sted, der har et godt udvalg af skruer og plug. Jeg kan godt lide Hornbach. Der er f.eks. en rigtig god plug med udstående udspring, hvis du har dårlige vægge (slagge-vægge), som jeg har her og der. Hvis du har hårdbeton, er normale plug tilstrækkelige. Spørg i butikken.F FunkishJonny sagde:Har også universalplug 6 x 45 med passende skruer derhjemme. En plug skal kunne klare 30 kg i beton, mistænker at matematikken her ikke bliver 30 x 6, men måske i hvert fald 30 x 3 plus lidt ekstra for den nederste række fastgørelser?
I så fald kunne jeg hænge mig selv i hattehylden, og den lille dreng ligeledes, hvis han finder på noget dumt, når han bliver større. Og hvis han bliver så stor, at hylden ikke holder, burde han vide bedre på det tidspunkt (det burde jeg selvfølgelig også, men men...).
Burde det ikke være nok?
Nja, man kan jo altid tage pluggen ud og bruge kemisk ankermasse i samme hul.Fotografen sagde:
Rens blot hullet, så der ikke er løse grus dér.
Gevindstang og en kuppelmøtrik fungerer rigtig godt til hattehylder.
Klik her for at svare