Jeg skal lave en afbæring og udskifte en limtræsbjælke med målene 90 x 315 mm til en stålbjælke. Hvilket mål skal stålbjælken have for en tilsvarende dimension i træ?

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
HEA 160 og IPE 200

Amazonic Amazonic sagde:
HEA 160 og IPE 200
Tusind tak for hurtigt svar! Hvad er styrken i bjælken, hvis man lægger den ned? dvs roterer den 90 grader og lader den eksisterende bjælke møde i "bunden" på HEA bjælken?

P
Amazonic Amazonic sagde:
HEA 160 og IPE 200
Uafhængig af spændvidde og laster?

• Synes
sturnus
  • Laddar…
Det er jo nedbøjning, der er den dimensionerende faktor i de fleste tilfælde, hvad angår bjælker i huse.

Jo det kender jeg til. I mit tilfælde er det højden jeg vil vinde. Ved at erstatte limträbalkens 315 mm med en HEA 160 giver det muligheden for at montere en garageport. Det er selve højden der er flaskehalsen.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Purre
Kan ikke huske, hvor jeg så dette billede, men valgte at gemme det til fremtidig brug alligevel. Jeg tager intet ansvar for, hvor godt det stemmer overens med virkeligheden og evt. konsekvenser, det kan medføre.

Diagram over forskellige ståldragere med specifikationer som vægt, momentkapacitet, bøjningsstyrke og dimensioner.

• Elsker
Huddingebo
  • Laddar…
Tak alle for den hjælp jeg har fået!

Som med träbjælker har stålbjælker også forskellige egenskaber afhængigt af, hvordan de er arrangeret lodret/vandret.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.