Hej.
Jeg har et tag som stikker ud ca. 2 meter fra facaden, som i dag understøttes af en muret søjle samt en træstolpe, der er muret ind i facaden og ligger ovenpå den murede søjle. Afstanden er ca. 2 meter mellem facaden og søjlen. Nu er stolpen rådnet, og jeg vil nu erstatte denne stolpe. Stolpen er ca. 22 cm i diameter og ser ud til at være en slags et fældet træ, som man har barket af. Nu undrer jeg mig over, om man nemt kan sige, hvor stor en limtræsbjælke jeg har brug for. Ville en 90x225 klare jobbet eller har jeg behov for en tykkere?
Jeg har et tag som stikker ud ca. 2 meter fra facaden, som i dag understøttes af en muret søjle samt en træstolpe, der er muret ind i facaden og ligger ovenpå den murede søjle. Afstanden er ca. 2 meter mellem facaden og søjlen. Nu er stolpen rådnet, og jeg vil nu erstatte denne stolpe. Stolpen er ca. 22 cm i diameter og ser ud til at være en slags et fældet træ, som man har barket af. Nu undrer jeg mig over, om man nemt kan sige, hvor stor en limtræsbjælke jeg har brug for. Ville en 90x225 klare jobbet eller har jeg behov for en tykkere?
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 612 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,612 indlæg
Det er fuldt ud tænkeligt, at den gamle stolpe er overdimensioneret, og at en limtræpille på 115 x 115 ville være tilstrækkelig. Ellers burde det være muligt at specialbestille en limtræstolpe i grovere dimension. (Stolper plejer at være kvadratiske eller runde.)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det meste taler for, at den gamle stolpe er overdimensioneret. En normal træsøjle med 22 cm diameter svarer til en limtræsøjle på 190x180 mm. En 2,5 m lang sådan kan tage en last på ca. 50 ton, hvilket sikkert ikke er aktuelt. Det bedste er at beregne lastforudsætningerne og vælge materiale i overensstemmelse hermed.
Tak for hjælpen alle.
Klik her for at svare