Hej,
Har købt mit første hus og har ligesom mange ambitiøse planer og desto mindre erfaring, ville det være super med lidt vejledning. 1,5 plans hus, skråtag på øverste etage hvor der nu ligger lægter med klassisk indvendig panel på i taget. Vil forsøge at modernisere udseendet lidt, samtidig er jeg meget opsat på at få så meget lofthøjde som muligt da det er lige på grænsen til lavt loft.
Er det værd at rive panelet ned for så at skrue gips på lægterne eller skal man bare lade panelet sidde og skrue gipsen direkte på panelet?
Er det muligt/er det forkert at skrue gipsen direkte på spær (mistænker at der er en grund til at lægterne er der, ønsker nok lidt fra perspektivet om at vinde nogle cm lofthøjde...?)
Er der nogen gevinst fra et isoleringssynspunkt ved at have panelet under gipsen?
Taknemmelig for al vejledning der kan bidrages med!
Har købt mit første hus og har ligesom mange ambitiøse planer og desto mindre erfaring, ville det være super med lidt vejledning. 1,5 plans hus, skråtag på øverste etage hvor der nu ligger lægter med klassisk indvendig panel på i taget. Vil forsøge at modernisere udseendet lidt, samtidig er jeg meget opsat på at få så meget lofthøjde som muligt da det er lige på grænsen til lavt loft.
Er det værd at rive panelet ned for så at skrue gips på lægterne eller skal man bare lade panelet sidde og skrue gipsen direkte på panelet?
Er det muligt/er det forkert at skrue gipsen direkte på spær (mistænker at der er en grund til at lægterne er der, ønsker nok lidt fra perspektivet om at vinde nogle cm lofthøjde...?)
Er der nogen gevinst fra et isoleringssynspunkt ved at have panelet under gipsen?
Taknemmelig for al vejledning der kan bidrages med!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Er egentlig bare en æstetisk/visuel ting, hvor jeg synes, det giver en anden ro til rummet med glatte lofter/vægge end hvad panelen gør, når der er så lavt til loftet som det er. Hvis du havde haft min smag, ville du med andre ord bare have skruet gips oven på panelen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At sætte gips udenpå panelen er selvfølgelig nemmest, hvis du har god plads. Ellers er det nok en god idé at fjerne panelen først.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det kommer an på, hvad der er bag panelet.T tdahl sagde:
Tagpanel f.eks. 12 mm tykkelse, kan fint sættes på c-c 600 regler.
Men lige for gips vil man helst have spredt panel c-c 300 mm, så gipspladerne ikke hænger ned mellem reglerne.
Så, hvordan er dit loft konstrueret?
Velkommen til Bygge Hus-forumet i øvrigt Tdahl!
(PS Jeg synes, det er meget afslappende og beroligende at kigge på træpanel i vægge og loft
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Du kan ikke nøjes med at hvidlasere/hvidvokse loftet?
Det ser jo rigtig fint ud!
Og så lægger I et par tæpper på gulvet, så korkpladerne ikke bliver så dominerende.
Af de penge I sparer, sender I 10% til mig, resten til valgfrit hjem for ensomme katte eller hvad I synes er bedre
Det ser jo rigtig fint ud!
Og så lægger I et par tæpper på gulvet, så korkpladerne ikke bliver så dominerende.
Af de penge I sparer, sender I 10% til mig, resten til valgfrit hjem for ensomme katte eller hvad I synes er bedre
Klik her for at svare

