Hej,
Har købt mit første hus og har ligesom mange ambitiøse planer og desto mindre erfaring, ville det være super med lidt vejledning. 1,5 plans hus, skråtag på øverste etage hvor der nu ligger lægter med klassisk indvendig panel på i taget. Vil forsøge at modernisere udseendet lidt, samtidig er jeg meget opsat på at få så meget lofthøjde som muligt da det er lige på grænsen til lavt loft.

Er det værd at rive panelet ned for så at skrue gips på lægterne eller skal man bare lade panelet sidde og skrue gipsen direkte på panelet?

Er det muligt/er det forkert at skrue gipsen direkte på spær (mistænker at der er en grund til at lægterne er der, ønsker nok lidt fra perspektivet om at vinde nogle cm lofthøjde...?)

Er der nogen gevinst fra et isoleringssynspunkt ved at have panelet under gipsen?

Taknemmelig for al vejledning der kan bidrages med!
 
T tdahl sagde:
Er det værd at rive panelen ned for at skrue gips op
Nej, det "betaler" sig ikke!
Hvorfor vil du udskifte det eksisterende træpanel med gips? Hvordan ville det blive bedre?
 
Er egentlig bare en æstetisk/visuel ting, hvor jeg synes, det giver en anden ro til rummet med glatte lofter/vægge end hvad panelen gør, når der er så lavt til loftet som det er. Hvis du havde haft min smag, ville du med andre ord bare have skruet gips oven på panelen?
 
At sætte gips udenpå panelen er selvfølgelig nemmest, hvis du har god plads. Ellers er det nok en god idé at fjerne panelen først.
 
T tdahl sagde:
Hvis du havde haft samme smag som mig, ville du med andre ord bare have skruet gips op på toppen af panelen?
Det kommer an på, hvad der er bag panelet.
Tagpanel f.eks. 12 mm tykkelse, kan fint sættes på c-c 600 regler.
Men lige for gips vil man helst have spredt panel c-c 300 mm, så gipspladerne ikke hænger ned mellem reglerne.
Så, hvordan er dit loft konstrueret?

Velkommen til Bygge Hus-forumet i øvrigt Tdahl!

(PS Jeg synes, det er meget afslappende og beroligende at kigge på træpanel i vægge og loft ;) )
 
Takker for det :)

Der ligger glespanel på c-c 500 under inderpanelet, vedlægger et billede, tanken er at lægge et lyst parketgulv 1-stav egetræ samt få vægge/lofter plane og hvide.
 
  • Loft med skrå lofter, bogreoler, skrivebordsområde og stole ved siden af vinduer. Rummet skal renoveres med lys parketgulv og hvide vægge.
Du kan ikke nøjes med at hvidlasere/hvidvokse loftet?
Det ser jo rigtig fint ud!
Og så lægger I et par tæpper på gulvet, så korkpladerne ikke bliver så dominerende.

Af de penge I sparer, sender I 10% til mig, resten til valgfrit hjem for ensomme katte eller hvad I synes er bedre :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.