Q
hej, mit gulv ved brændeovnen er sunket med ca 1cm. Jeg har flydende gulv, så overvejer om det ville være nok at udskifte frigoliten med xps celleplast, som skulle tåle højere tryk?

L
Vægten på brændeovn har trykket på underlaget så det har sat sig lidt, intet usædvanligt, sker også med nye skorstene som ikke er forankret godt mod fundamentet. Bare lægge nyt i som holder sig på det rette niveau og tåler mere tryk, XPS er mere trykfast.

Q
L Liteavvarje sagde:
Tyngden på kamin har tryckt til underlaget så det satt sig lidt, inget ovanligt, händer även med nya skorstenar som ikke ankrats väl mod grunden
Bara lägga i nyt som holder sig kvar på rätt niveau och tåler mere trykk, XPS är mere trykktålig
Hva bra, havde även funderet på at støbe opp det. Men det er helt klart mere praktisk, hvis man bare kan bytte ud några plader og så på med gulvet igjen.

Så er det bare tilbage, hvordan man får væk kamin, skorstenen står jo på den.

L
Problem :confused: skorstenen står på ovnen og skal løftes, plejer ikke at være let, tunge ting. Så hvordan det ser ud ved alle gennemføringer til taget er en anden sag, den kan være forankret i bjælkelag for at stå stabilt i sideled. Den skal nok løftes mindst ca. 5 cm (afhængig af hvor meget den går ned i ovnen) samt hvordan den ser ud med isolering. Tag et billede så alt kommer med.

Q
L Liteavvarje sagde:
Problem :confused: skorstenen står på kaminen og skal løftes, plejer ikke at være let, tunge ting. Hvordan det ser ud ved alle gennemgange til taget er en anden sag, den kan være forankret i bjælkelag for at stå stabilt sidelæns. Den skal nok løftes mindst ca. 5 cm (afhænger af hvor meget den går ned i kaminen) samt hvordan den ser ud med isolering. Tag et billede, så alt kommer med

• Sort brændeovn i stuehjørne med træ stående ved siden af og et vindue med gardiner i baggrunden.
L
Skikkelig stykke det der, du bør nok støbe noget under, hvordan ser det ud under brændeovnen, er der hul eller en hel fod, som det ser ud, må du nok løfte alt på én gang på en eller anden måde. Du må undersøge, om det går at løfte ifølge skissen, nu ses kun forsiden på skissen, men du skal have ligeså bagpå, hvis det ikke går, så måske på siderne. Man løfter med donkraft lidt ad gangen og lægger under tynde brikker, efterhånden som man kommer op, lidt grovere stykker. Meget små løft rundt omkring, bliver nogle omgange rundt om den. Pladen under, ligger den direkte på trægulvet, gør den det, må du forsøge at fjerne gulvet for at lægge en kage beton, som anbefales dig, ca. 5-10 cm ind fra yderkanten af pladen. Lidt enkel skitse men håber du forstår. PS pladen i loftet, hvis den sidder fast i skorstenen skal du løsne den.

• Brændeovn på sort plade med gul skitse til løftemetode, placeret i stue med trægulv. Brændestabel ved siden af, radiator og vindue i baggrunden.
Q
L Liteavvarje sagde:
Skikkelig stykke det der, du bør nok støpe noe under, hvordan ser det ut under ovnen, er det hull eller en hel fot, som det ser ut så må du nok løfte alt på én gang på en eller annen måte.
Du må sjekke om det er mulig å løfte ifølge skissen, nå vises bare forsiden på skissen, men du skal ha likt på baksiden, hvis det ikke går, så kanskje på sidene.
Man løfter med jekk litt av gangen og legger under tynne biter, etter hvert som man kommer opp legges det grovere biter.
Veldig små løft rundt om, blir noen runder rundt den.
Platen under, ligger den direkte på tregulvet, gjør den det så må du prøve å fjerne gulvet for å legge et lag betong som anbefales deg, ca. 5-10 cm innenfor ytterkanten av platen.
Litt enkel skisse, men håper du forstår.
PS platen i taket, hvis den sitter fast i skorsteinen, må du løsne den.
Bør ikke være problem å løfte den på den måten.
Men burde det ikke holde med xps? Tar man xps300 så tåler den 130kpa mot vanlig 24-30kpa.

• Understel af en maskine set fra gulvet med flere sorte metalben og en hydraulisk støddæmper synlig, omgivet af gulv og indendørs elementer.
L
Angående XPS eller beton, er der beton under, så har du en stiv bund, forhåbentlig godt jævn, så kan det gå godt med XPS, med beton kan det blive lidt svært at få det helt jævnt, vil gerne blive lidt bølget, det går jo ikke at spartle under. Ser jo godt ud at kunne løfte på den måde, da det er ben under, tænk bare på at have bredt træ eller dobbelte 22 spån under mod gulvet, så stort som muligt, måske spån plus en planke på den for at få udtrykket på større overflade, stor overflade, lille belastning per cm2, du trykker ikke gulvet ned da. Tag gerne et billede, når du har løftet det, kan være flere, der kan få en idé om løfteteknikken på andre måder.

Hvordan ser gulvkonstruktionen ud i øvrigt, udover at der er celleplast ovenpå beton? Hvor tyk er gulvspån/undergulv? Det føles usandsynligt, at fordybningen skyldes celleplasten, snarere på for tynd afstivning (gulvspånplade) eller overfladebehandling. 30 kPa langtidsbelastning så skal du kunne have et ton på en tredjedels m^2. Uanset så kan XPS selvfølgelig hjælpe, men grunden til at jeg spørger er, at det på billedet ser ud som om, at fordybningen er meget koncentreret til fødderne.

Jeg ser måske forkert, og hvis det er sådan, at det har sat sig på et større område, så skal XPS være mere end tilstrækkeligt. Held og lykke! (Jeg vil også løfte kamin med hæderlig hævstangsprincip ifølge forslag / avis)

Mvh Plundraren

Q
P Plundraren sagde:
Hvordan ser gulvkonstruktionen ellers ud, udover at der er celleplast oven på beton? Hvor tyk er gulvspån/undergulv? Det virker usandsynligt, at nedsynkningen skyldes celleplasten, snarere på grund af for tynd afstivning (gulvspånplade) eller overfladelag. 30 kPa langvarig last, så skal du kunne have et ton på en tredjedels m^2. Uanset hvad kan selvfølgelig XPS hjælpe, men grunden til at jeg spørger er, at det på billedet ser ud som om, at nedsynkningen er meget koncentreret ved fødderne.

Jeg ser måske forkert, og hvis det er sådan, at det har sat sig på et større område, skal XPS være mere end tilstrækkeligt. Held og lykke! (Jeg vil også løfte brændeovn med almindelig løftestangsprincip jævnfør forslag / meddelelse)

Mvh Plundraren
Jeg har aldrig set det selv, men fået forklaret at der er en plade, så sand, og så ligger der frigolit.
Jeg får se, hvad der skal gøres, når jeg river det hele op.
Tror, at jeg ikke engang behøver at flytte brændeovnen, men bare løfte og skrue de justerbare fødder af.
Jeg skal begynde på dette i starten af næste år, er ved at friske trappen op nu. Maler den hvid og ny tæppe, så har travlt for tiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.