Er interesseret i et hus, der er bygget engang omkring århundredeskiftet... Huset har bjælkestamme og facaden er eternit... Hvis det bliver en handel, har jeg tænkt mig at skifte facaden til panel...

Er der noget specielt, man skal tænke på i så fald? Kan man rive eterniten ned og sætte gles op og derefter panel, evt. måske man skal have nogen vinddug imellem?
Forringer man husets konstruktion på denne måde? Antageligvis har eterniten jo ikke siddet der siden huset blev bygget, tænkte jeg...

Vi tog ned eternit fra vores århundredeskifteshus for nogle år siden. Der er dem, der lader eternitten blive siddende bag den nye panel, men vi ville af med den. Desuden bygger det yderligere på facaden, hvis man ikke tager ned eternitten.

Når du er blevet af med den, så sæt enten asfaboard eller vindpap på hele facaden. Det er nok sandsynligt, at der allerede sidder sådan noget under eternitten... eller har du tjekket? Det kan også ske, at det gamle panel sidder tilbage under eternitten, hvis der har været panel tidligere. Man sparede ofte tid ved at sætte nyt panel/eternit direkte udenpå det gamle.

Pappen eller asfaboarden skal du bruge for at huset skal blive vindtæt. Materialerne passer til gamle huse, da de slipper fugt igennem men ikke vind. Asfaboarden bygger lidt, men isolerer til gengæld noget mere end pappen. Afhængigt af, hvor velbevaret huset ellers er, kan det være mere fordelagtigt at bruge pap, som ikke ændrer husets proportioner unødigt. Vinduer og andre detaljer forsvinder ind i facaden, hvis man bygger på den, og det ændrer udseendet meget på ældre huse.

Du kan så sætte spærre eller sømme panelen direkte mod tømret. Men det afhænger af, hvilken slags maling du skal bruge, og spærren ændrer også proportionerne. Bruger du slamfarve, kræves der ingen luftspalte. Du ændrer ikke husets konstruktion ved at sætte på pap eller board og derefter nyt panel.

Et alternativ til papp/asfaboard er Gullfiber Facadeskive. Den findes i 30, 50 og 80 mm tykkelse. Selvfølgelig meget dyrere end papp/asfaboard, men den giver så meget mere tilbage, når elregningen kommer.

Jeg satte 50 mm Facadeskive på mit hus og sænkede elforbruget med 4000-5000 kwh/år. Dette gør, at omkostningen er "opspist" på 3-4 år.

http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11752

Tak for det hurtige svar... Præcis hvad jeg ville vide... Vil naturligvis få flyttet vinduer og døre, så de flugter med den nye facade...

//Calle

Skal man ikke tænke både en og to gange, før man begynder at efterisolere en tømmerstamme?

B
man får jo ikke gøre det for tæt bare. vigtigere med luftspalte.
tag hellere asfaltboard eller asfaltpap i stedet for plast.
og du skal nok ikke isolere vinduerne med plast isolering, isolering, fugebånd og fugemasse. tag bare plastisolering og isolering.

Jo man skal helst tænke efter flere gange, inden man isolerer en tømmerkonstruktion. Ofte er det nok at tætne huset ordentligt. Men det afhænger selvfølgelig lidt af, hvor det ligger rent geografisk og så. Det er derfor, jeg anbefalede asfaboard eller papp, eftersom det vigtigste er at tætne mod træk, og det gør disse materialer.

Ekstra isolering af bjælkehus..jo det var ikke en supernem beslutning, som jeg tog lige præcis, kan i hvert fald krydse den bekymring af den lange liste efter MEGET vaklen og læsning om netop det emne..om beslutningen var korrekt får tiden vise :)

En ting, der er helt sikkert, er, at der er en masse svære beslutninger at tage som lægmand. :)

Mit råd er at tage et skridt ad gangen, tænk igennem selve handlen først med alt hvad det indebærer, alt andet kan du nok finde ud af, hvordan du/I skal gøre senere.

Held og lykke med det eventuelle køb, og håber det bliver til noget.

Hej igen!

Der blev ingen handel der i sommer (af forskellige årsager), men huset er stadig til salg, og jeg har vel ikke rigtig kunnet slippe det :)

Har lidt spørgsmål, som måske nok er svære at svare på for jer, men jeg prøver!

Huset er jo rektangulært, 1½ plan... Tømmerstamme, ca. 10x7 meter... Mistænker at en væg gennem huset er bærende, og hvis det nu bliver aktuelt med handel, så vil jeg gerne lave en åbning i den... Åbningen kommer til at være, hvor en eksisterende dør sidder, og vil blive ca. 4,5 meter...

Findes der nogle problemer med det i forbindelse med, at det er en tømmerstamme? Væggen i spørgsmål er vel ikke tømret, kan man vel antage? Det jeg vil vide, er vel egentlig om man kan gøre som normalt, at sætte en limtræsbjælke under mellemetagen, eller om man gør det på en anden måde udelukkende på grund af tømmerstammen?

Det var vel omtrent det jeg kom til at tænke på nu...

//calle

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.