Ovenfor alle døre i min kælder består bjælkerne af blåbeton, og jeg vil gerne udskifte disse. Jeg tænkte at starte med den, der sidder ved ydervæggen.
Er det bare at fjerne dørkarmen og derefter save/banke/bryde den gamle bjælke væk og erstatte med en træbjælke? Døren er på husets kortside og fører ud til garagen, så intet vand kommer i kontakt med væggen, så det bør gå fint med træ her?
Styrke bør ikke være et stort problem, da det er husets kortside, og gulvstrøerne går fra langside til langside, eller tænker jeg helt forkert her?
Du bør jo først finde ud af, om det er bærende konstruktion. Er det bare blåbetonblokke eller faktiske bjælker?
Hvis det er bjælker, sidder de jo der af en eller anden grund...
Jeg ville støtte op, inden jeg bankede en bjælke væk.
Hvordan finder jeg ud af, om det er en bærende konstruktion? Det er en ydervæg, så jeg antager, at den er bærende, men der bliver jo kun et hul på ca. 1,5 meter. Det er op-skåret ca. 1 dm fra underkanten og op, fordi de har sat en større dør ind engang, så det ser ud til at være en hel bjælke og ikke blokke, men jeg tænker, at det er lettere at lægge en bjælke, der rækket over hele døren, i stedet for at forsøge at få flere blokke til at sidde fast, så det kan være grunden til, at der er en bjælke over dørene.
Blåbetongen er meget porøs og let at slå i stykker, men den er armeret. Personligt har jeg svært ved at se, at den skulle være bærende med tanke på, at den virker meget svag, men hvad siger eksperterne?
Hvordan pokker gør jeg, hvis jeg gerne vil understøtte med tanke på, at det er en muret kældervæg? Der er ligesom ingen steder at stille understøtningerne.
Er også lidt bekymret for, at murstenene vil falde ned, hvis jeg fjerner bjælken. Nogen der har en idé om, hvordan jeg forhindrer dette?
Du stempler gulvbjælkerne, hvis du skal stemple. Er det den korte side, så er den sandsynligvis ikke bærende. Hvilken retning ligger gulvet på på etagen ovenover? ved du? Kan du se sømene i loftet i kælderen, på tværs af huset eller langs huset?
Ok, så er belastningen ikke lige så stor, men den bærer stadig en del. Bl.a. Væggen ovenfor. Det vil sandsynligvis ikke kollapse uden stempel, men du risikerer i det mindste revnedannelser i facaden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.