Jeg har i mit hus en yderdør, der sidder i et parti på ca. 150 cm. Tilsluttende til dette er ydervæggene, som består af 28 cm beton og isolering. Nu har jeg til hensigt at udskifte dørene og i forbindelse med dette rive hele sættet mellem ydervægstykkerne ned og bygge nyt og isolere om der. Jeg tør nemlig ikke engang tænke på, hvor mange kroner per år eventuelle krager og mordersnegle, der sidder lige udenfor, får nytte af. Og sidst jeg tjekkede, var det mig, der betalte for opvarmningen...
Nu til spørgsmålet, hvilke dimensioner skal jeg bruge, hvor meget isolering skal jeg bruge, hvordan placerer jeg døren i "hullet" (i dybden), hvad bruger jeg for materiale i øvrigt?
Jeg vedhæfter et billede, der viser, hvordan det ser ud i dag, som det ses, er partiet i dag kun knap halvdelen af dybden (anslået 12-15 cm) og jeg havde jo tænkt, at man skal isolere mere end det, det er trods alt næsten 4 kvm, og det føles unødvendigt at lade varme slippe ud der.
Det jeg havde tænkt mig at sætte ind nu er en ny dør (21x11), men derimod INGEN sidelys, men i stedet have et eller flere vinduer i døren.
Nu til spørgsmålet, hvilke dimensioner skal jeg bruge, hvor meget isolering skal jeg bruge, hvordan placerer jeg døren i "hullet" (i dybden), hvad bruger jeg for materiale i øvrigt?
Jeg vedhæfter et billede, der viser, hvordan det ser ud i dag, som det ses, er partiet i dag kun knap halvdelen af dybden (anslået 12-15 cm) og jeg havde jo tænkt, at man skal isolere mere end det, det er trods alt næsten 4 kvm, og det føles unødvendigt at lade varme slippe ud der.
Det jeg havde tænkt mig at sætte ind nu er en ny dør (21x11), men derimod INGEN sidelys, men i stedet have et eller flere vinduer i døren.
Man plejer at regle med 95*45 men det afhænger lidt af, hvordan de samlede mål på væggen bliver. Du må regne lidt på målene. Regel mod beton bør have tjære-pap eller plastfoam for at holde fugten væk. Regle op cc60 så du får en åbning til døren 21*11. Placering af regel må du beregne ud fra, hvad du vælger for lettreringspanel. En almindelig variant er udefra set: Stående eller liggende panel 22mm, lettreringspanel 45 eller 30mm, Udvendig gips 11mm eller vinddug, 95 regel med isolering, 45 regel med korslagt isolering, lettreringspanel 30mm, indendørs gips eller panel 11-15mm. Vælg dimensioner så det passer med tilslutning mod eksisterende vægge. Når du endelig monterer døren gør du det med karmeskrue og fylder med skum eller anden isolering. Tjek hvor dybt andre døre/vinduer sidder i facaden. Suppler til sidst med dørliste, latex, maling og lister. Det lyder måske som meget, men det er et sjovt og ret enkelt arbejde at skifte dør.
Held og lykke!
/CC
Held og lykke!
/CC
Det lyder ikke slet så meget, omtrent som jeg havde gættet, det er mest glespanelen jeg er usikker på, indervægge af regler og gips har jeg bygget et godt antal, men jeg må prøve at læse mig til lidt mere info, nu har jeg dog en god grund, tak!
Klik her for at svare