Hej!
Har for nogle uger siden fået adgang til et hus med diverse renoveringsbehov. Loftet i bryggerset hang ned lokalt lige over køkkenet og afløbsstammen. Tog loftet op, som bestod af råspont med puds på vasstrå og en slags hønsenet. Da det var isoleret med savsmuld, har det suget vandet ret godt lokalt, og det er kun to bjælker, der er angrebet og skal udskiftes. Reglerne er beskrevet med 3"x8", hvilket bliver lidt over 76x203 mm (også kontrolmålt). Ca. 2 m skal udskiftes på begge. På billedet ligger de på en betonvæg. Hvilke høvlede regler svarer til det i dag, mon? Det føles som om man byggede ret solidt før i tiden. Huset er bygget i 1938, og de fleste af væggene består af stående fer og not brædder.
Hvordan skifter jeg disse nemmest? Støtter op og skærer dem væk og erstatter med nye af tilsvarende styrke, eller saver det angrebne væk og laster på nye bjælker direkte på de eksisterende med franske træskruer? Jeg skal også benytte lejligheden til at skifte støbejernsstammen i forbindelse med dette.
Taknemmelig for lidt feedback!
Venlig hilsen Erik
Har for nogle uger siden fået adgang til et hus med diverse renoveringsbehov. Loftet i bryggerset hang ned lokalt lige over køkkenet og afløbsstammen. Tog loftet op, som bestod af råspont med puds på vasstrå og en slags hønsenet. Da det var isoleret med savsmuld, har det suget vandet ret godt lokalt, og det er kun to bjælker, der er angrebet og skal udskiftes. Reglerne er beskrevet med 3"x8", hvilket bliver lidt over 76x203 mm (også kontrolmålt). Ca. 2 m skal udskiftes på begge. På billedet ligger de på en betonvæg. Hvilke høvlede regler svarer til det i dag, mon? Det føles som om man byggede ret solidt før i tiden. Huset er bygget i 1938, og de fleste af væggene består af stående fer og not brædder.
Hvordan skifter jeg disse nemmest? Støtter op og skærer dem væk og erstatter med nye af tilsvarende styrke, eller saver det angrebne væk og laster på nye bjælker direkte på de eksisterende med franske træskruer? Jeg skal også benytte lejligheden til at skifte støbejernsstammen i forbindelse med dette.
Taknemmelig for lidt feedback!
Venlig hilsen Erik
Klyv til fra en dim højere og efter at ha fjernet skadet materiale lim og skru mod den gamle. Skruen er kun for at fiksere så du kan genbruge den fag for fag.L Limträ sagde:
Om afstanden eller bæreevnen opleves svag med 45 mm. Træk en på hver side.
Bredden påvirker langt mindre end højden på beregning af nedbøjning.
Okay, tak for svar. Det ser ud til at være krydskoblet mellem bjælker lidt længere væk. Kan det være nødvendigt også dér, hvor jeg skal erstatte?K kest sagde:Klyv til fra en dims højere og efter at have fjernet beskadiget materiale lim og skrue imod den gamle. Skruen er kun for at fikseres, så du kan genbruge den fag for fag. Hvis afstanden eller bæreevnen opleves svag med 45 mm. Træk en på hver side. Bredden påvirker langt mindre end højden på beregning af nedbøjning
Laskar du på en på hver side kan du nok skippa disse.L Limträ sagde:
Men vær omhyggelig og spænd op et snor eller laser om du har, så du undgår problemer med gulvet ovenover. Svackor, bølger mm. Kontrollér gulvet med vaterpas, retstav (Rak brædder). Afstiv inden du fastgør og limer nye Gulvbjælker. Surt at skulle rive op gulvet og høvle de nye gulvbjælker.
Klik her for at svare