Hej hej
Vi er i gang med at renovere huset, men er begyndt at spekulere lidt over en limtræsbjælke, der afgrænser køkkenet og stuen.
Overvejer at forlænge denne bjælke og afkorte en væg, der sidder som en fortsættelse af bjælken. Bjælken er i dag 310 cm, men vil sætte en på 400 cm i stedet.
Ved at denne bjælke er bærende, og derfor undrer jeg mig over, hvordan jeg skal gå frem, når jeg fjerner den gamle og sætter den nye bjælke ind!!!
Please er i akut behov for svar.
Vi er i gang med at renovere huset, men er begyndt at spekulere lidt over en limtræsbjælke, der afgrænser køkkenet og stuen.
Overvejer at forlænge denne bjælke og afkorte en væg, der sidder som en fortsættelse af bjælken. Bjælken er i dag 310 cm, men vil sætte en på 400 cm i stedet.
Ved at denne bjælke er bærende, og derfor undrer jeg mig over, hvordan jeg skal gå frem, når jeg fjerner den gamle og sætter den nye bjælke ind!!!
Please er i akut behov for svar.
Forudsat at det er et trægulv, der hviler på denne limtræsbjælke, skal I understøtte trægulvet med stempel på hver side af limtræsbjælken. Derefter kan I fjerne den eksisterende limtræsbjælke og erstatte den med en længere.
Naturligvis skal man lade en ekspert undersøge forudsætningerne samt beregne hvilken dimension den nye limtræsbjælke skal have.
Sådan ser stempel ud i aktion:

Naturligvis skal man lade en ekspert undersøge forudsætningerne samt beregne hvilken dimension den nye limtræsbjælke skal have.
Sådan ser stempel ud i aktion:

Senest redigeret:
Ja vi er klar over, at der skal op noget slags støtte, men problem nummer to er, at vi helst ikke vil bryde gulvet og en væg på overetagen op. Er det muligt at få den løs uden at gøre noget sådant, eller skal vi måske overveje en anden tilgang, når det kommer til denne bjælke?
Tak for svaret!!!
Tak for svaret!!!
I har med al sandsynlighed ikke brug for at røre noget på overetagen. Bjælken er jo en aflastning i stedet for en væg, som kunne have stået der. På bjælken ligger derefter bjælkelaget for højere plan. I skal altså aflaste ifølge billedet ovenfor, måske helst på begge sider, men det er måske overflødigt. Fjern bjælken, riv væggen, op med en ny med de rigtige dimensioner, og fjern støtterne. Brug hjelm for en sikkerheds skyld.Bias84 sagde:
Bliver bjælken for lang, måske skal den være så tyk, at det ikke bliver pænt, så skal I alligevel have en stolpe for at aflaste bjælken.
vi lader nok bjælken sidde og limer og skruer den længere bjælke ved siden af den eksisterende.
Så bygger vi en kasse, der kommer til at fungere som en forlængelse af den gamle.
Og så bliver der lidt gipsarbejde for at gøre det hele ensartet og pænt.
Så bygger vi en kasse, der kommer til at fungere som en forlængelse af den gamle.
Og så bliver der lidt gipsarbejde for at gøre det hele ensartet og pænt.
Den nye bjælke vil altså blive parallelmonteret med 45 mm offset. Sørg for, at regelsættet ovenover virkelig vil ligge på den nye limtræsbjælke, da den nu forskydes en smule. Derefter skal I også kontrollere, at belastningen kan tages ned på de punkter, som nu bliver - et par tommer forskudt i forhold til tidligere...
...og I skal selvfølgelig støtte op bjælkelaget på begge sider af den væg, I river ned. Ellers kan bjælkelaget hænge på den side, I ikke støtter op... medmindre I lader kernevæggen stå tilbage, indtil I har gennemført operationen, for den kan jo fungere som støtte i mellemtiden.
...og I skal selvfølgelig støtte op bjælkelaget på begge sider af den væg, I river ned. Ellers kan bjælkelaget hænge på den side, I ikke støtter op... medmindre I lader kernevæggen stå tilbage, indtil I har gennemført operationen, for den kan jo fungere som støtte i mellemtiden.
Vi vil lade væggen, der kan ses på billedet, blive stående, mens vi bygger den nye væg (hjertvæggen).
Bjælken har vi sat op nu, men har desværre ingen billede i øjeblikket.
Men vi monterede den parallelt med den eksisterende bjælke, vi limede dem sammen og spændte dem med 20 stk. 160 mm skruer (bjælkerne har en samlet bredde på 190 mm). Der sidder også nogle skruer i ydervæggens bjælke.
Dernæst vil vi sandsynligvis sætte en bjælke, som understøtter den nye bjælke mod ydervæggen. Men vi tror stærkt på, at dette vil fungere.
Bjælken har vi sat op nu, men har desværre ingen billede i øjeblikket.
Men vi monterede den parallelt med den eksisterende bjælke, vi limede dem sammen og spændte dem med 20 stk. 160 mm skruer (bjælkerne har en samlet bredde på 190 mm). Der sidder også nogle skruer i ydervæggens bjælke.
Dernæst vil vi sandsynligvis sætte en bjælke, som understøtter den nye bjælke mod ydervæggen. Men vi tror stærkt på, at dette vil fungere.
Klik her for at svare
