richardtenggren
Renoverer et hus med valmet tag, der er ingen tidligere tagfodventilation. Men der er lidt skimmel på krydsfineren, men ifølge en tømrer på gaden er det normalt så tæt på vandet. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gøre, skal jeg efterlade en sprække på hver gavl eller fortsætte som det har været? På loftet er der ingen skimmel, kun lidt i tagfodsområderne.

Den næste bekymring er, om jeg efterisolerer loftet, så måske klimaet deroppe forværres? Men det er et problem længere fremme.

Man bør ikke ændre forudsætningerne uden at gennemgå hele konstruktionen. Hvis det er et koldloft, plejer mere ventilation ikke at løse problemet.

Har I mulighed, bør I sætte en isolerende board udenpå råsponten, hvis I alligevel skal lægge ny pap. At isolere et koldloft øger ofte fugtproblemerne, da lufttemperaturen falder, hvilket gør, at mere vand kan kondensere.

richardtenggren
Taget er allerede blevet skiftet, men spånpladen var i øvrigt fin, så den blev beholdt.

(Jeg mener altså at efterisolere "indertaget", vi har i dag "granulat" eller hvad det står, 70'ernes svar på løsuld. Men overvejer at efterisolere med løsuld og udskifte den nuværende isolering. Men det er et senere problem.)

Jeg tror også, det har fungeret ret godt som det har været, der er som sagt en lille tendens til skimmelsvamp i nogle rum i tagskægget, men huset ligger ca. 50 m fra havet. På loftet er der ingen tendens til skimmel.

Det er måske dumt at ændre forudsætningerne deroppe gennem efterisolering, vi har allerede efterisoleret facaden og har egentlig ingen høje opvarmningsomkostninger i dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.