J
Hej!

Jeg bor i en lejebolig og planlægger at sætte to bjælker op mod en af væggene i mit badeværelse, hvor jeg vil lægge et klikgulv. Har gjort det tidligere i en stue med stor succes, nemt, flot og billigt.

Nu står jeg over for udfordringen at lave den samme installation i et badeværelse, hvor jeg under ingen omstændigheder må bore i væggen. Først tænkte jeg på at lime to bjælker op mod væggen. Vandfast lim med tilstrækkelig vedhæftning ville sikkert fungere. Men jeg mistænker, at det vil blive et pokkers arbejde at få løs, når jeg skal flytte.

I stedet har jeg fået en anden idé, som jeg gerne vil have input til. Idéen bygger lidt på samme tanke som den måde, man monterer teleskopstænger til bruseforhæng.

Min idé er at købe to bjælker, der skal fastgøres mod væggen. I enderne af bjælkerne borer jeg ned indsatsmøtrikker og sætter møtrikker i disse, som jeg skruer halvvejs ned. En bjælke inklusive halvvejs isatte bolte bliver da omtrent loftshøjden i mit badeværelse. Langs gulvet mod den væg, jeg har tænkt mig at montere bjælkerne på, lægger jeg en tynd liste med en gummiliste under.

Derefter positionerer jeg bjælkerne, lægger en overliggende liste præcis som den mod gulvet. Skruer boltene så stramt, som jeg tør. Bjælkerne sidder nu mod væggen gennem det tryk, de udsatte bolte medfører.

Mit spørgsmål. Tror I, at det holder? Mangler i min plan? En anden idé er at lægge bjælkerne vandret og montere dem på samme måde, men vertikalt føles mere naturligt for mig, da kraften vil virke nedad, når gulvet sidder på bjælkerne.

• Diagram over badrumsvæg med to lodrette træreglar fastgjort i loft og gulv ved hjælp af justerbare skruer, viser montering uden boring.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.