Vi har en terrasse ovenpå en kældergarage. Gulvet er en betonplade. Der er ingen lækage i dag, og der står ikke vand. Hældningen er 1cm/m.
Jeg vil bygge terrassebrædder ovenpå, og spørgsmålet er, om det er klogt at lægge en form for tætningslag først. I så fald hvad?
Overfladen har fået nogle skader, se billede. Skal jeg spartle dem, inden jeg gør noget andet? Tips til produkt til det?
Noget der forhindrer regn og sne i at lægge sig på betonen er godt. Bare husk at det er godt, hvis betonen kan ånde, at sætte et tæt lag direkte på betonen kan få lidt besværlige konsekvenser fugtmæssigt indad mod garagen med tanke på den eventuelle fugt, som kondenserer i konstruktionen, da ikke kan tørre ud. Tænk kældervæg typ.. Spartle i skader er altid godt, da skader leder vand ned, som fryser og sprænger stykker af, til sidst begynder armeringen at ruste, og det ser trist ud. Husk også at absolut ikke bore i konstruktionen, da det leder fugt ind.
Tak for svar!
En løsning med f.eks. plade mellem reglarne kunne måske være godt, ikke? Jeg tror, at jeg har læst om sådant et system her på forummet.
Kan jeg forresten bare lægge reglarne direkte på betonen? Eller skal jeg lægge noget imellem?
Er der tips til passende spartelmasse til at reparere skaderne med?
Tænk almindelig tagplade, der dækker hele terrassen. Sådan en plade, der er kantet korrugeret. Vælg en trykimprægneret regel, der er passende tyk, så den på højkant kan passe ind i åsene. Hvis jeg har tænkt og "målt" rigtigt, burde åsene på en almindelig tagplade være ca. 40 mm brede? Flæk reglerne på længden, så du får to lange kiler af hver. Eller lige, den eksisterende hældning rækker måske....? I så fald behøver du ikke engang flække en regel, køb en form for lægte i så fald...
Anyway, læg den ene del af reglerne - eller en lægte - løst på dit lappede garagetag med passende afstand imellem, læg derefter på pladerne og justér reglerne/lægten, så pladerne ligger med deres tagås mod reglerne. Læg så del to af reglerne - eller en lægte til - ovenpå tagpladerne, oven på de nedre regler/lægter. Træk skruer gennem den øvre regel/lægte, gennem tagpladerne og ned i den nedre regel/lægte. Sørg for, at tagpladernes dale ikke ligger mod betonen. (Dette afhænger selvfølgelig af tykkelsen på den nedre regel/lægte.) Læg så terrassebrædder ovenpå reglerne. Vil du forankre hele herligheden, så sørg for, at reglerne er så lange, at de stikker passende ud udenfor garagetaget og så laver du et hegn med 45x70 eller 45x95 stående stolper, som dels fastgøres i de udstikkende liggende regler og dels enten skrues fast i garagevæggen eller (hvis du ikke vil bore huller i denne) forankres til jorden med jordspyd.
Kan det fungere tro? Du burde nu have et regnbeskyttet og ventileret garagetag og et flot terrassegulv at sidde og hygge sig på.
Det lyder fornuftigt. Vil nok køre med det. Skal bare måle lidt for at sikre, at hele konstruktionen kan være under døren.
Hvis jeg har set rigtigt, har tagplade af typen tp20 ribber på 35 mm bredde. Så burde en almindelig 34 mm terrassebræt fungere som regel. Måske lidt vaklende under selve byggeriet, men er der andre ulemper?
Jeg tror, at vægten vil være mere end tilstrækkelig til at holde det hele på plads, men hvis jeg beslutter mig for at forankre, vil det blive i facaden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.