F
Hvilken type maling skal jeg bruge i kælderen? pudset lecavæg og støbt betonloft. Jeg overvejede at male med silikatmaling, men den er åbenbart ikke så holdbar. Farvehandleren anbefalede almindelig indendørsmaling, men vil det fungere?

silikatfarve er vel meget holdbar, har malet med den i min kælder, dyr er den dog.

Hvis du har en ældre kælder, der ikke er isoleret under pladen eller uden for væggene, så ville jeg til enhver tid vælge silikatmaling, da den kan lade fugt passere, hvilket en almindelig "indendørsmaling" ikke kan. Den tidligere ejer af mit hus havde malet kældervæggene med nogen latexmaling, gæt om der var meget puds- og malingsafskalning på grund af indespærret fugt!

Silikatmaling bliver ret billig, hvis du blander din egen. Det svære ser ud til at være at finde en fornuftig opskrift på den, tænker da nærmest på mængden af pigment. Skal selv male med sådan maling i kælderen engang senere.... Er kommet så langt at jeg har købt Natronvattenglas og Kalciumkarbonat lidt usikker på det sidste der men tror det var sådan det hed, i hvert fald ren kridt. Læner mig mod at jeg må prøve mig frem og se hvad der sker. Burde kunne teste farveblandingen på nogle billige stenplader af beton eller lignende.

F
b8q sagde:
Hvis du har en ældre kælder, der ikke er isoleret under pladen eller uden for væggene, ville jeg til enhver tid bruge silikatmaling, da den kan slippe fugt igennem, hvilket en almindelig "indendørsmaling" ikke kan. Den tidligere ejer af mit hus havde malet kældervæggene med en eller anden latexfarve, gæt om der var meget puds- og farveafskalning på grund af indespærret fugt!
Jeg har en ny kælder med 20 cm celleplast under pladen og lecavægge med platonmåtte udvendig og god dræning. Alt bygget på og genfyldt med sprængsten, så udvendigt vand virker usandsynligt.

Ifølge Beckers professionelle butik lader almindelig indendørsmaling også fugt slippe igennem. Jeg tror, jeg maler loftet med almindelig maling og ser, hvordan det går. Overvejer nok først og fremmest akrylmaling.

Måske bedst med silikatmaling på væggene alligevel. Hvor finder jeg opskrifter for at blande selv?

EDIT: Denne fra Biltema måske, er der nogen, der har prøvet den? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsfarg/

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.