Nu tager jeg over denne tråd.
Jeg bor nu siden et stykke tid tilbage i et gammelt torp som vi renoverer op. Det har været ret koldt om fødderne om vinteren, og vi indså forleden, hvor utroligt lidt isolering vi har. Da vi rev tapeterne ned, blev det straks meget koldt. Så fandt jeg en rådden del af væggen, som jeg måtte udbedre, og måtte lave et hul og betragte elendigheden.
Vores vægge består altså udelukkende af panel, tjærepapir, 50mm (spredt) tømmer, perlespor og tapet.
Mellem panelet og tømmeret er der en luftspalte på 45mm. Jeg overvejer, om det er værd at lægge 45mm celluloseisolering der, vindtæt dug og afstandslister udenpå og derefter ny facade. Så ville facaden blive rykket ud ca. 30mm.
Er det for svagt blot at isolere med 45mm? Vi bor her året rundt og har som sagt følt, at det er lidt koldt og trækker om vinteren, men ikke ekstrem lidelse. Vi har gulvvarme i hele huset.
Overetagen er helt renoveret af mig for et stykke tid siden. Der er 200mm isolering i væggene og 400mm i loftet. Det er jo behageligt med et velisoleret hus, men det bliver også meget indelukket og tæt. Stueetagen har været koldere, men også friskere, fordi det har trukket så meget. Jeg vil ikke bygge selvtrækket helt væk, men heller ikke bo koldt.
Hvad er et rimeligt kompromis?