443 læst ·
2 svar
443 læst
2 svar
Hvordan isolere og fugtspærre badeværelse med tynde ydervægge
Jeg har forsøgt at læse op på, hvordan jeg bedst og sikrest løser vægge, gulv og loft i mit badeværelse, som skal totalrenoveres. Jeg vil dog gerne have input om mine tanker er nogenlunde rigtige og selvfølgelig også være åben for meninger og andre forslag. Trods mit lange indlæg håber jeg på fornuftige svar og synspunkter. Forudsætningen er desværre, at væggene kun er 70 cm, og jeg har begrænset mulighed for at efterisolere på grund af plads. Jeg er bevidst om, at det er en risikokonstruktion, og det vigtigste er at undgå fremtidige fugtproblemer, som må blive på bekostning af energi- og opvarmningsomkostning i så fald.
En forudsætning er at kunne trække vandrør i ydervæggene. Derfor må disse trækkes på den varme side af væggene. Jeg forestiller mig at lægge 2,5 cm til hvilket så bliver vægge med 9,5 cm isolering (træfiber). Her placerer jeg en dampspærre og bygger derefter på med 4,5 cm reglar for monteringsplads, hvor jeg vil trække el og vandrør. Jeg vedhæfter et princip billede af badeværelset.
Nedenfor beskriver jeg, hvordan jeg forestiller mig vægge, gulv og loft.
Bemærk at jeg vælger træfiberisolering i ydervæggene med dampspærre. Dette fordi jeg ikke vil risikere at indespærre fugt mellem tætningslag og dampspærre.
Bemærk at jeg har krybekælder, hvor jeg vil installere en affugter. I badeværelset ventilerer jeg hele husets udluft med en ventilator placeret i skråtaget
Ydervæg (1 og 2 på billede) væg ude fra og ind:
Fjällpanel 22 mm - forhydringspapir (desværre ingen luftspalte) - regel 70mm (eksisterende) - bygge på med 25mm regel. Isoleres med træfiberisolering 95mm - Dampspærre - bygges på med 45mm regel (monteringsflade) - Konstruktionskrydsfiner P30 15mm - Vådrumsgipsplade 12,5mm - tætningslag - klinker 10mm
Indervæg ude fra og ind:
Gips (køkkenside) - regel 70mm (eksisterende) Isoleres med glasuldisolering - Konstruktionskrydsfiner 15mm - Vådrumsgipsplade 12,5mm - tætningslag - klinker 10mm
Skråtag ude fra og ind:
Ydertag, banddækning - ruput 22 mm - luftspalte med masonit - 45 mm regel (eksisterende) - bygge på med 45mm regel. Isoleres med glasuldisolering 2x45mm - aldringsbestandig dampspærre - bygges på med yderligere 45mm regel (monteringsflade) - Huntonit loftpanel
Loft ude fra og ind:
regel 120mm Isoleret med 120mm glasuldisolering mod koldloft, som er efterisoleret (ved ikke præcis hvor meget) - aldringsbestandig dampspærre - bygges på med yderligere 45mm regel (monteringsflade) - Huntonit loftpanel
Gulv nedefra og op (vil installere affugter i krybekælderen):
Asfaboard 13mm - regel 145mm (alternativt op til 220mm) Isoleret med isoleringsplade 145 - 220mm glasuldisolering? - aldringsbestandig dampspærre - Gulvspånplade V313 22mm - gulvspartel (med gulvvarme) - tætningslag - klinker
En forudsætning er at kunne trække vandrør i ydervæggene. Derfor må disse trækkes på den varme side af væggene. Jeg forestiller mig at lægge 2,5 cm til hvilket så bliver vægge med 9,5 cm isolering (træfiber). Her placerer jeg en dampspærre og bygger derefter på med 4,5 cm reglar for monteringsplads, hvor jeg vil trække el og vandrør. Jeg vedhæfter et princip billede af badeværelset.
Bemærk at jeg vælger træfiberisolering i ydervæggene med dampspærre. Dette fordi jeg ikke vil risikere at indespærre fugt mellem tætningslag og dampspærre.
Bemærk at jeg har krybekælder, hvor jeg vil installere en affugter. I badeværelset ventilerer jeg hele husets udluft med en ventilator placeret i skråtaget
Ydervæg (1 og 2 på billede) væg ude fra og ind:
Fjällpanel 22 mm - forhydringspapir (desværre ingen luftspalte) - regel 70mm (eksisterende) - bygge på med 25mm regel. Isoleres med træfiberisolering 95mm - Dampspærre - bygges på med 45mm regel (monteringsflade) - Konstruktionskrydsfiner P30 15mm - Vådrumsgipsplade 12,5mm - tætningslag - klinker 10mm
Indervæg ude fra og ind:
Gips (køkkenside) - regel 70mm (eksisterende) Isoleres med glasuldisolering - Konstruktionskrydsfiner 15mm - Vådrumsgipsplade 12,5mm - tætningslag - klinker 10mm
Skråtag ude fra og ind:
Ydertag, banddækning - ruput 22 mm - luftspalte med masonit - 45 mm regel (eksisterende) - bygge på med 45mm regel. Isoleres med glasuldisolering 2x45mm - aldringsbestandig dampspærre - bygges på med yderligere 45mm regel (monteringsflade) - Huntonit loftpanel
Loft ude fra og ind:
regel 120mm Isoleret med 120mm glasuldisolering mod koldloft, som er efterisoleret (ved ikke præcis hvor meget) - aldringsbestandig dampspærre - bygges på med yderligere 45mm regel (monteringsflade) - Huntonit loftpanel
Gulv nedefra og op (vil installere affugter i krybekælderen):
Asfaboard 13mm - regel 145mm (alternativt op til 220mm) Isoleret med isoleringsplade 145 - 220mm glasuldisolering? - aldringsbestandig dampspærre - Gulvspånplade V313 22mm - gulvspartel (med gulvvarme) - tætningslag - klinker
Hej.T tobbe6505 sagde:Jeg har forsøgt at læse op på, hvordan jeg bedst og sikrest løser vægge, gulve og lofter i mit badeværelse, som skal totalrenoveres. Ville dog gerne have input til, om mine tanker er nogenlunde korrekte og naturligvis også være åben for meninger og andre forslag. Trods mit lange indlæg håber jeg på fornuftige svar og synspunkter.
Forudsætningen er desværre, at væggene kun er 70 cm, og jeg har begrænset mulighed for ekstra isolering på grund af plads. Er bevidst om, at det er en risikokonstruktion, og det vigtigste er at undgå fremtidige fugtproblemer, som må blive på bekostning af energi- og opvarmningsomkostninger i så fald.
En forudsætning er at kunne føre vandrør i ydervæggene. Derfor skal disse føres på den varme side af væggene. Tænker at lægge på 2,5 cm, hvilket så bliver vægge med 9,5 cm isolering (træfiber). Her placerer jeg en dampspærre og bygger derefter på med 4,5 cm lægter til monteringsområde, hvor jeg vil føre el og vandrør. Vedhæfter en principskitse af badeværelset.
Bemærk, at jeg vælger træfiberisolering i ydervæggene med dampspærre. Dette for at undgå at lukke fugt inde mellem tætslag og dampspærre.
Bemærk, at jeg har krybekælder, hvor jeg vil installere en affugter. I badeværelset ventilerer jeg hele husets udluft med en ventilator placeret i skråtaget.
Ydervæg (1 og 2 på skitse) væg udefra og ind:
Fjeldpanel 22 mm - asfaltpap (desværre ingen luftspalte) - lægte 70mm (eksisterende) - bygge på med 25mm lægte isoleres med træfiberisolering 95mm - Dampspærre - bygge på med 45mm lægte (monteringsflade) - Konstruktionskrydsfiner P30 15mm - Vådrumsgipsplade 12,5mm - tætslag - klinker 10mm
Indervæg udefra og ind:
Gips (køkkenside) - lægte 70mm (eksisterende) isoleres med glasuld - Konstruktionskrydsfiner 15mm - Vådrumsgipsplade 12,5mm - tætslag - klinker 10mm
Skråtag udefra og ind:
Ydertag fladtækning - råspont 22 mm - luftspalte med masonit - 45 mm lægte (eksisterende) - bygge på med 45mm lægte Isoleres med glasuldsisolering 2x45mm - aldersbestandig dampspærre - bygge på med yderligere 45mm lægte (monteringsflade) - Huntonit loftpanel
Loft udefra og ind:
lækte 120mm isoleret med 120mm glasuldsisolering mod koldloft, som er ekstra isoleret (ved ikke præcist hvor meget) - aldersbestandig dampspærre - bygge på med yderligere 45mm lægte (monteringsflade) - Huntonit loftpanel
Gulv nedefra og op (vil montere affugter i krybekælder):
Asfaboard 13mm - lægte 145mm (alternativt op til 220mm) isoleret med isoleringsplade 145 - 220mm glasuld? - aldersbestandig dampspærre - Gulvspånplade V313 22mm - gulvspartel (med gulvvarme) - tætslag - klinker
Jeg ville være meget taknemmelig, hvis jeg kan få lidt klarhed, da jeg ved, der er mange herinde, som sidder inde med meget viden, som jeg håber, I kan dele med mig. Forstår, at mit indlæg var langt, så bryder det ned i mindre spørgsmål.
Så første spørgsmål er, hvordan jeg skal løse mine ydervægge. Har i dag 70 cm lægter med isolering af glasuld og derefter dampspærre, gips, tætslag og så fliser. For at kunne føre vandrør på den varme side, skal jeg bygge på med 4,5 cm lægter. Har læst, at mindst 2/3 af isoleringen skal være på den kolde side, og derfor bygger jeg på med 2,5 cm, så det bliver 9,5cm før dampspærren og monteringslægterne. Jeg vælger altså dampspærre (ikke dampspærre) og isolering af træfiber, så væggene kan håndtere eventuel fugt?
Lyder det fornuftigt?
Er der nogen risiko ved også at isolere i monteringsområdet, dvs. 4,5 cm mellem dampspærre og konstruktionskrydsfiner?
Bliver altså sådan her
Ydervæg (1 og 2 på skitse) væg udefra og ind:
Fjeldpanel 22 mm - asfaltpap (desværre ingen luftspalte) - lægte 70mm (eksisterende) - bygge på med 25mm lægte isoleres med træfiberisolering 95mm - Dampspærre - bygge på med 45mm lægte (monteringsflade) - Konstruktionskrydsfiner P30 15mm - Vådrumsgipsplade 12,5mm - tætslag - klinker 10mm
Klik her for at svare