Skal begynde at isolere og gipse mit nye garage. Har et antal gipsplader tilbage fra husbyggeriet, som jeg tænkte at bruge til garagen og derefter købe det, der mangler.
Problemet er, at det ser ud til at være en anden dimension, de har brugt til huset. Den er 9 mm tyk med affasede kanter. Når jeg kigger rundt i byggemarkederne, siger de, at gips med den tykkelse er til udvendig brug. Hvad betyder det? Kan jeg bruge den indvendigt alligevel? Eller findes der gips på 9 mm, som faktisk er til indvendig brug?
Problemet er, at det ser ud til at være en anden dimension, de har brugt til huset. Den er 9 mm tyk med affasede kanter. Når jeg kigger rundt i byggemarkederne, siger de, at gips med den tykkelse er til udvendig brug. Hvad betyder det? Kan jeg bruge den indvendigt alligevel? Eller findes der gips på 9 mm, som faktisk er til indvendig brug?
I princippet ingen forskel, bortset fra tykkelsen naturligvis og at 9 mm loftgips plejer at have en anden kant.almby sagde:
Men jeg ville have investeret i almindelige gipsplader til væggene. det bliver betydeligt stærkere.
Nja, de nye uden dørs gipser er anti-mug behandlet og det står, at de ikke skal bruges indendørs. Men garage kan jo selvfølgelig fungere, der gør måske eventuelle emissioner ikke så meget. Og så kan man jo heller ikke male dem.almby sagde:
Men hvis det er loftgips du har, synes jeg ikke du skal hænge det på væggen, det bliver spinkelt. Udendørsgipsen er stærkere, selvom den har samme tykkelse.
Har kigget rundt lidt og forstår det som, at 9 mm er en gammel dimension på indendørsgips. Jeg antager, at Sävsjö Trähus (vores husleverandør) har deres egne kanaler for stadig at kunne få fat i det. I deres huse er bæreevnen i gipsen ikke afgørende, da der er råspont bag ved i alle vægge.
Det trælse i mit tilfælde er, at jeg allerede er begyndt at sætte 9 mm gips (det der blev til overs) i garagen på en halv væg, og jeg er ikke vildt tændt på at rive den ned
Så sætter jeg hellere udendørsgips på resten af den væg og bygger på med et lag 13 mm udenpå det og i resten af garagen. Så holder væggen måske til en hylde eller to 
Det trælse i mit tilfælde er, at jeg allerede er begyndt at sætte 9 mm gips (det der blev til overs) i garagen på en halv væg, og jeg er ikke vildt tændt på at rive den ned
Skal du have hylder og måske andre ting, så ville jeg bruge kortla eller have en OSB plade bagved i stedet....
Den tosse, der byggede mit garage, byggede kun almindeligt regelværk og så 2 lag gips på det... Det er et mareridt at fastgøre ting, man skal tilpasse efter lægterne hele tiden. Nogle gange må jeg sætte en planke eller anden plade foran og så fastgøre det, jeg vil have op på væggene... Og det er meget, men har måtte glemme dette med dæk+fælger, cykler mm mm... på grund af den dårlige holdbarhed...
Altså gerne gips for brandsikkerheden, men glem ikke at have noget fastgøreligt på bagsiden, FØR du skruer gipsen fast.
Den tosse, der byggede mit garage, byggede kun almindeligt regelværk og så 2 lag gips på det... Det er et mareridt at fastgøre ting, man skal tilpasse efter lægterne hele tiden. Nogle gange må jeg sætte en planke eller anden plade foran og så fastgøre det, jeg vil have op på væggene... Og det er meget, men har måtte glemme dette med dæk+fælger, cykler mm mm... på grund af den dårlige holdbarhed...
Altså gerne gips for brandsikkerheden, men glem ikke at have noget fastgøreligt på bagsiden, FØR du skruer gipsen fast.
Klik her for at svare