Hej! Jeg har som nybegynder (mig) svejset en bordramme. Da jeg ikke er så dygtig, blev fugerne som forventet grimme. Derfor har jeg planlagt at slibe fugerne, hvilket jeg nu har gjort. Ved slibning ser nogle af fugerne næsten adskilte ud, som et puslespil (i mangel af bedre beskrivelse). De sidder rigtig godt fast, når jeg forsøger at teste dem, men kan det være et problem?
Føles det usikkert, så drej strømmen et hak op og brænd en omgang mere. Det vigtige er, at det brænder igennem, ikke at der bliver en stor pølse ovenpå. En lille knold er god, tyk pølse kan være ok, hvis det har brændt igennem. Aldrig en grøft.
En professionel svejser må gerne udfylde mere.
Tak for svar! Er opmærksom på, at billedet ikke var nogen højder. Iom at fugerne sidder så har jeg tænkt, at de sidder sammen men har efterladt revne i det yderste "lag". Tak for inputen, må måske tage en omgang til.
De der fuger ville normalt set være underkendt, men et bord behøver jo ikke holde mere, end hvad du orker at bøje og bryde. Måske de duer.
At svejse ovenpå plejer ikke at hjælpe. Svejsefejl i underliggende svejsegods smeltes ikke op igen, så fejlen forbliver skjult. Jeg plejer at skære de mislykkede fuger op med vinkelslibemaskine og svejse om.
Hvis du alligevel får sådan et godt resultat som nybegynder, synes jeg, at du skal fortsætte med at svejse og træne. Jeg tror, du har lidt talent for det her. De fleste begyndere (inklusive mig selv engang) plejer at kludre det endnu mere til.
Sætter virkelig pris på din kommentar og kompliment, med forståelsen af, at jeg aldrig har svejset med andet end mig, og at det faktisk kræver en hel del træning at blive god til. Hvad jeg finder mest tricky, og som er "skurken" i dramaet omkring adskilte samlinger, er forholdet mellem fremføringshastighed og strømstyrke. Har ikke taget noget kursus, så jeg begyndte med at køre begge på midten, så har jeg justeret lidt på dem, når det ikke er gået min vej, fx spruttet og hvæset, kontra brændt hul i materialet, ca 1,5 mm tykt stål.
Jeg vil bøje lidt mere i materialet, men tror nok, at det burde holde, som du skriver heimlaga. Undervognen skal males og vil nok se godt ud til sidst.
Godt gjort at have mod til at svejse og tage imod kritik!
Tag gerne spildstykkerne og prøvesvejs lidt mere på dem.
Dårlige svejsninger plejer at blive meget svage, når man sliper det meste af materialet væk.
Der skal være en lille spaltemellem de materialer, man skal svejse sammen.
Når man lægger et skåret rør mod en rørside, er der mere materiale i rørsiden, og den kræver mere energi for at smelte.
Sigt da med tråden mod den tykkere/kraftigere materialedel og lad det "løbe" over til det svagere.
Synes valg af materiale og design ser meget godt ud!
Det er sværest med den rette strømstyrke og rigtig indføring, men det kommer.
Ud og prøv på spildstykkerne nu og vis dine fremskridt
Indstilling af spidsen synes jeg er nemmest at lytte sig til. Vælg spændingsniveau, derefter regulerer man trådhastigheden, mens man svejser på en skrotplade. Når det lyder godt, plejer det at blive godt.
Tak for kommentarer! Tipset om at sigte mod den kraftigere materialdel og lade det løbe over var et meget godt et. Det er en situation, der har været mest udfordrende. Skal også prøve at lytte mig frem til de rette indstillinger. Det føles godt at have en tråd at begynde at trække i for at komme fremad. Det er frustrerende, når den ene fuge bliver guddommelig og den næste direkte ulækker uden at vide hvorfor.
MAG-svejsning er svært, det kan endda se rigtig godt ud, men alligevel være rigtig dårligt.
Hvilken slags svejser er det? En eller anden digital med display, så du ser spænding, eller en drejeknap med 1-6 eller noget lignende?
Jeg er selv virkelig dårlig til svejsning, men har fået lidt hjælp af professionelle både på arbejdet og privat. Som amatør ender man nemt i grænselandet mellem kort- og spraybue. Så er mig/mag lidt lumsk, strømmen varierer med både udstik og fremføring, hvilket ikke er en selvfølge for mig.
Fik et tip af en professionel, da jeg svejsede rør, lignende det du har lavet. Drej på spændingen ordentligt og brænd punkter, typisk 1,5-2 sekunder eller hvad der passer, lad det køle ned nogle sekunder, flyt en halv cm og kør igen osv….. Du får gennembrænding, og resultatet kommer til at se professionelt ud. Det tager dog lidt tid. Og næste op først rundt om, ellers vrider det sig nok meget.
Prøv på nogle stumper og forsøg at få samme resultat med kontinuerlig svejsning ved at gå frem og tilbage under svejsningen. Det er vildt sjovt, når man får det til at virke, især med TIG (det er lidt som at hækle og køre motorsav samtidig).
Jeg har set værre, så jeg tror ikke, du behøver at bekymre dig særligt meget, men ellers er det jo som man siger, enten bliver man svejser eller så sliber.....
Men jeg er enig med den tidligere skribent. Med mig/mag er det lettere at punkte sig frem, hvis man er uvant. Prøv lidt først på noget skrammel med høj strøm og hold den røde smelte ved lige. Så kan man punkte sig videre og få en meget fin streng. Det vigtige er altså at holde smelten rød hele tiden, når det når at blive koldt, vil det jo kun blive punkterne, så at sige.
Det plejer at findes en anbefalet fremføring per strømstyrke/tråddiameter på svejsemaskinen. Det er dog bedst at øve på et stykke skrot af samme type som skal svejses. Sørg også for, at det er rent inden.
Er det tyndvægget, op til 1mm, så kan du køre 0.6-tråd istf 0.8-tråd så oplever jeg, at man får mere marginaler og bredere justerspænd. Ellers er det bare at slide slide slide.
Findes ikke meget sjovere end at svejse