Jeg tænkte på at hænge nogle armaturer op, som i høj grad består af støbejern, på en væg bestående af 11 mm træpanel. Desværre ligger lægterne ikke så godt, så jeg vil gerne skrue direkte i panelet, hvor der kun er isolering bagved. Lamperne er vanvittigt tunge, og der vil blive en vertikal belastning på ca. 20 kg. Kan jeg bruge mollyplugs eller lignende for at få en mere stabil ophængning, eller hvordan skal jeg gøre for ikke at risikere, at panelet giver efter?

Hvis plankevæggen er så tynd og armaturerne så tunge, tror jeg, der er risiko for, at plankerne løsner sig fra reglarne eller bøjer sig, uanset hvor godt du får fastgjort armaturerne i plankevæggen. Sæt en solid horisontal 45-regel på væggens yderside i stedet, og skru armaturet i den.

Exostor sagde:
Hvis plankevæggen er så tynd og armaturerne så tunge, så tror jeg, der er en risiko for, at plankerne løsner sig fra reglerne eller bøjer sig, uanset hvor godt du får fastgjort armaturerne i plankevæggen. Sæt en solid horisontal 45-regel på væggens yderside i stedet og skru armaturet i den.
Jeg tror, dette kan blive ret grimt.
20 kg er ikke så meget. Men som sagt, panelet skal jo sidde sikkert på underlaget.
Hvis armaturet kun har en stor fastgørelsesplade, så er der ingen problemer med fornuftige træskruer. Test med et stykke spildpanel.

Ja, at inføstningen holder er næppe noget problem, selv hvis det kun er nogle få skruer. Større risiko er der for, at panelet bøjes på grund af momentet fra armaturerne. Men hvis deres tyngdepunkt ligger nogenlunde tæt på væggen, tror jeg heller ikke, det er noget problem. Jeg mistænker, at panelet er spåntad, og så holder det godt sammen.

Nej en udenpåliggende regel lød ikke så pænt. God idé at teste først på spildmateriale!

Yes, det er spontet panel og armaturerne stikker kun ud en lille smule, så det er ingen løftestang at tale om.

Metalexpander er altså ikke noget at overveje? Almindelig standard træskrue direkte ind i panelet klarer jobbet?

Køb skrue der gevindet kommer i træet og mindst 6 mm i diameter.

Zusgazah sagde:
Nej en udenpåliggende regel lød ikke så pænt. God idé at teste først på affaldsmateriale!

Ja, det er fer og not panel og armaturerne stikker kun ud nogle få cm, så der er ingen håndtag at tale om.

Metallexpander er altså ikke noget at overveje overhovedet? Almindelig standard træskrue direkte i panelet klarer jobbet?
Ja, ligger de så tæt på væggen, at der ikke er nogen momentkraft at tale om, så burde nogle træskruer være tilstrækkelige.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.