Jeg har et gammelt fundament tilbage efter at have revet en lade ned. Det ligger i en skråning og har ca. 2,5 meter "jordtryk" på sig på den ene side (hvor jeg fotograferer fra) og intet på den anden side. Min tanke er at skære mindst 1,5 meter af muren ifølge den røde linje og lave en ny mur og derefter bare fylde hullet med makadam. Bunden her er en gammel plade, og siden med jord mod sig er ikke drænet, så tanken er altså, at den nye mur bygges på en sokkel, drænet osv. og bliver et L tætnet mod gammelt bøss. Den nye mur bliver altså en ny udadtil, men samtidig skjuler resterne af den gamle. Ovenpå det hele tænkte jeg at bygge et lille skur. Præcis hvordan den konstruktionen mod grunden bliver, har jeg ikke tænkt færdig over, men det er en anden sag..

Så spørgsmålet er, hvad er en passende overdimensioneret variant af denne mur. Min spontane tanke er at grave ud og forberede for en ny sokkel x cm bred og sætte bøjede armeringsjern ned i soklen, som stikker op ca. 60 cm i hulblokke. Mure på med hulblokke og binde nye armeringsjern fast, der går fra bund til top af muren, fylde hullerne efterhånden. Lægge vertikale jern i hvert skifte.

Og ja, det kan måske beregnes, dimensioneres osv. osv., men der må da være en garanteret overdimensioneret standard, jeg kan bruge? Gør jeg som jeg beskriver, gætter jeg på, at det holder bedre end det gamle møg, som trods alt har holdt i alle år, men måske er det overkill?

Gammel betongfundament i en skråning med murværk afdækket, markeret med rød linje for fremtidig fjernelse, omgivet af værktøj og stiger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.