Vi er i gang med at købe et hus bygget i 73. Radonmåling er netop udført, og resultatet er klart på mandag. Vi inspicerede huset i torsdags, og inspektøren kunne ikke finde nogen alvorlige bemærkninger.
Nu har jeg dog studeret tegningerne, der blev brugt ved konstruktionen. En bygningsingeniør byggede huset til sig selv, så huset føles velbygget, men man havde vel ikke helt styr på alt i 70'erne...
Det ser ud til, at der ligger trykimprægneret træ under konstruktionen. Kan dette være okay, hvis der ligger noget mellem træet & betonen? Eller er det absolut anbefalet at træffe foranstaltninger, og i så fald hvad kan man gøre? Følg linket nedenfor, så kan I se en del af tegningen.
http://www.klas-carolina.com/openweb/ritning.htm
Tak på forhånd
/Klas
Nu har jeg dog studeret tegningerne, der blev brugt ved konstruktionen. En bygningsingeniør byggede huset til sig selv, så huset føles velbygget, men man havde vel ikke helt styr på alt i 70'erne...
Det ser ud til, at der ligger trykimprægneret træ under konstruktionen. Kan dette være okay, hvis der ligger noget mellem træet & betonen? Eller er det absolut anbefalet at træffe foranstaltninger, og i så fald hvad kan man gøre? Følg linket nedenfor, så kan I se en del af tegningen.
http://www.klas-carolina.com/openweb/ritning.htm
Tak på forhånd
/Klas
Jeg synes det ser ud som en god grund til at prutte. Hvis ikke andet kan du kræve at få målt fugten i den syllen, hvis den er fugtig, så kan du bestemt prutte meget! Eftersom du kan se den på tegningen ville det nok ikke være muligt at hævde skjulte fejl efterfølgende, derfor bør du få den undersøgt.
Mægleren har rådført "sin" byggeteknisk ekspertise, som troede, at der var "syllpapp" mellem beton og syllen.
Hvis vi kontrollerer dette gennem "stikprøver" i fx garderobe eller lignende, og alt ser okay ud, behøver man så at tage forholdsregler?
Hvordan ser nutidens konstruktioner med betonplade og træramme ud for at undgå fugt i syllen osv.?
MVH
Klas
Hvis vi kontrollerer dette gennem "stikprøver" i fx garderobe eller lignende, og alt ser okay ud, behøver man så at tage forholdsregler?
Hvordan ser nutidens konstruktioner med betonplade og træramme ud for at undgå fugt i syllen osv.?
MVH
Klas
Med tanke på at tegningen er ret detaljeret, kunne man jo i og for sig forestille sig, at syllpappen også var indtegnet...
På tegningen står der, at det er klodser, 100 mm lange og sidder på c/c 1,0 m. Ikke kontinuerligt med andre ord, men sat ind for at forenkle fastgørelsen af syllen, men det har du måske set. Man må med andre ord bryde lidt op for at finde klodserne.
Dagens konstruktioner har netop syllpap; enten en smal strimmel af pap, typ underlagspap, eller en indpakket strimmel med syllisolering. Træet får under alle omstændigheder ingen direkte kontakt med fugtigheden.
Jeg synes, det er en tvivlsom løsning, men hvis fugtigheden er OK, og træstykket ser sundt ud, så måske... Er enig med tidligere indlæg om prisreduktion.
På tegningen står der, at det er klodser, 100 mm lange og sidder på c/c 1,0 m. Ikke kontinuerligt med andre ord, men sat ind for at forenkle fastgørelsen af syllen, men det har du måske set. Man må med andre ord bryde lidt op for at finde klodserne.
Dagens konstruktioner har netop syllpap; enten en smal strimmel af pap, typ underlagspap, eller en indpakket strimmel med syllisolering. Træet får under alle omstændigheder ingen direkte kontakt med fugtigheden.
Jeg synes, det er en tvivlsom løsning, men hvis fugtigheden er OK, og træstykket ser sundt ud, så måske... Er enig med tidligere indlæg om prisreduktion.
Hej og tak for input!
Nu viste det sig desuden, at samtlige indervægge i kælderen er lavet i letbeton (ca. 0,4 mikrosievert, grænsen ved nybyggeri er åbenbart 0,5, men det føles ikke så godt alligevel), hvilket sammen med jordsradon betyder niveauer omkring 400 bq m3. Dog har ventilationen været dårlig under målingen. Men det føles alligevel som om, det er tid til at springe over dette hus...
//Klabban
Nu viste det sig desuden, at samtlige indervægge i kælderen er lavet i letbeton (ca. 0,4 mikrosievert, grænsen ved nybyggeri er åbenbart 0,5, men det føles ikke så godt alligevel), hvilket sammen med jordsradon betyder niveauer omkring 400 bq m3. Dog har ventilationen været dårlig under målingen. Men det føles alligevel som om, det er tid til at springe over dette hus...
//Klabban
Klik her for at svare