Hej.
Er interesseret i et hus, som delvist har trykimprægneret syld, og træet der bærer trossbunden op er også af trykimprægneret træ. Hvis vi køber det, vil jeg udskifte dette, men min kone er bekymret for, at også indervæggene er af trykimprægneret træ.
Jeg er selv ikke bekymret for, at indervæggene skulle være af trykimprægneret træ, men er der en måde at tjekke det på, når vi er til fremvisning?
Er der nogen, der har et tip?
Er interesseret i et hus, som delvist har trykimprægneret syld, og træet der bærer trossbunden op er også af trykimprægneret træ. Hvis vi køber det, vil jeg udskifte dette, men min kone er bekymret for, at også indervæggene er af trykimprægneret træ.
Jeg er selv ikke bekymret for, at indervæggene skulle være af trykimprægneret træ, men er der en måde at tjekke det på, når vi er til fremvisning?
Er der nogen, der har et tip?
Det emne, som gav grim lugt ved fugt/nedbrydning af trykimprægneret træ, blev forbudt i 1978.
(så kan en mindre mængde lageret træ være blevet brugt et par år efter det, selvfølgelig).
Er det bygget 1993, så ville jeg være 99,9% rolig og ikke bekymre mig overhovedet.
Vil du være sikker, så kan du jo bore nogle spåner ud og sende til analyse med henblik på PCP, men det tager jo tid og koster en skilling.
(så kan en mindre mængde lageret træ være blevet brugt et par år efter det, selvfølgelig).
Er det bygget 1993, så ville jeg være 99,9% rolig og ikke bekymre mig overhovedet.
Vil du være sikker, så kan du jo bore nogle spåner ud og sende til analyse med henblik på PCP, men det tager jo tid og koster en skilling.
Ok. Tak for svar.M MagHam sagde:Det emne som gav slem lugt ved fugt/nedbrydning af trykimprægneret tømmer blev forbudt i 1978.
(så kan der selvfølgelig være blevet brugt en mindre mængde lageret tømmer nogle år efter det).
Er det bygget i 1993 så ville jeg være 99,9% rolig og ikke bekymre mig overhovedet.
Vil du være sikker, så kan du jo bore lidt spån af og sende til analyse med hensyn til PCP, men det tager jo tid og koster en del.
Det er mest konen, der er bekymret for, om det er farligt nu, selvom det ikke bliver fugtskadet? Kan det være sundhedsfarligt nu, selvom det ligger der tørt og godt?
Eller kan man regne med, at nu er der gået 30 år, og de giftstoffer, der fandtes ved fremstilling, er væk fra træet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Det er vel ikke farligt på den måde uden det kan mere give en mærkelig og vedvarende lugt.......Har aldrig hørt noget om at giftstofferne i sig selv skulle give noget. (okay, de kan de jo i teorien men koncentrationerne er oftest for lave) Da skal man jo tygge i sig virket i så fald...........
Not. Jeg er ingen ekspert på dette mere end, hvad jeg har læst mig til.P Pappa1986 sagde:
Men hvis vi ser bort fra Pentaklorfenol, som forsvandt fra 1978 og frem, så handler det mest om (halv)metalsalte baseret på Arsenik Krom og Kobber. De sidder der, hvor de sidder, medmindre I skal male træet ned og spise det
Nu er det kun kobber i de enklere klasser.
//Udendørs fandtes der også kreosot (stenkulstjære) i elmaster før, men det var vel ikke noget, man almindeligvis byggede med, hvad jeg har stødt på//
Mange tak for udførlige svar. Nu kan jeg berolige hende (behøver ikke at udskifte syllen) puuuhM MagHam sagde:Not. Jeg er ingen ekspert på dette mere end, hvad jeg har læst mig til.
Men hvis vi tænker pentaklorfenol væk, som forsvandt fra 1978 og fremad, så handler det mest om (halv)metalsalte baseret på Arsenik Krom og Kobber. De sidder der, hvor de sidder, medmindre I skal male træet og spise det
Nu til dags er det kun kobber i de enklere klasser.
//Udendørs fandtes også kreosot (stenkulstjære) i elmaster før, men det var vel ikke noget man normalt byggede med, hvad jeg er stødt på//
Selvfølgelig kan ingen her på forummet garantere , hvad træet indeholder. Det kunne teoretisk set være hjemkørt på en trailer fra et østeuropæisk land med færre regler, eller opbevaret i en lade siden for 50 år siden. Men det er langtsøgt.
Jo det er helt sandt men som du siger, mindre sandsynligtM MagHam sagde:
God weekend
Klik her for at svare