Medlem
· Stockholms
· 977 indlæg
Undrer lidt småt om nogen kan dele erfaringer om, hvordan "almindeligt" regellister henholdsvis terrassebrædder klarer sig i en veranda eller trappe mod trykimprægneret ditto. Også velkomment hvis nogen har erfaring med lærketræ og andre materialer. Antag at disse vedligeholdes med olie på lignende måde...
Det ville være sjovt at høre jeres erfaringer...
Det ville være sjovt at høre jeres erfaringer...
Har en bro hvor jeg har blandet almindeligt med trykimprægneret, denne tages op hver efterår. Og efter 7 år ser jeg ingen forskel mellem reglarne, men derimod revner nogle mere, men det har at gøre med hvor godt træet var fra begyndelsen og ikke om det var trykimprægneret.
Hvis du sammenligner trykimpregneret og uimpregneret af samme træsort, plejer man at kunne få en stor forskel i levetid udendørs.
Trykimpregneret holder mange gange længere.
Har erfaring både fra broer og terrasser!
Trykimpregneret holder mange gange længere.
Har erfaring både fra broer og terrasser!
Hvad angår lærk, så er træsorten naturligt imprægneret og behøver ikke at blive behandlet. Hvis man ikke behandler det, vil farven dog ændre sig til sølvgråt, men det er meget holdbart. Men det skal også tilføjes, at dagens lærk ikke er af samme kvalitet som for 10-15 år siden. I dag er det ofte hurtigvoksende lærk fra Polen osv. Man støder sjældent på rigtig SIBIRISK lærk, der har fået lov at vokse op under de sibiriske forhold, hvilket gør lærken hårdere og tættere.
Medlem
· Stockholms
· 977 indlæg
Tak for svarene alle sammen.
Mange gange længere? Trodede måske det handlede om 10-15% længere. Vil nemlig have regeltræ til overs til en relativt stor trappe og eventuelt terrasse. Har hørt at rigtig tættere vokset træ er mindst lige så godt som imprægneret, men er lidt usikker på sandheden i dette.anaitis sagde:
Tak, god info...Bonan sagde:
hvad angår lærk er de studier, der er lavet i Rusland, som også er en stor eksportør af lærk. De viste desuden, at lærk er rigtig god i anaerobe miljøer, men at den ikke er særlig meget bedre end eksempelvis fyr af god kvalitet i aerobe miljøer. Kernetræ af fyr havde endda bedre egenskaber end lærk af ringere kvalitet. Der findes en stolpetest lavet/under udførelse i Sverige, men ved faktisk ikke, hvordan det er gået med det. Kort sagt Anders, byg du med ubehandlet, men sørg for, at det er godt ventileret (fyr af god kvalitet, som har en god chance for at tørre, forvitrer omtrent 1 mm/10 år, hvis det er ubeskyttet ifølge svenske studier). Behandler du desuden træet (olie eller maling), vil det holde godt nok alligevel.
med venlig hilsen
Martin
med venlig hilsen
Martin
det indebærer egentlig ingenting, men selvfølgelig. Har en træterrasse bygget i begyndelsen af 70'erne i haven, som stadig er i fremragende stand, olieret hver tredje år eller så (ikke oftere i hvert fald). Problemet er vel, at tømmer af god kvalitet er dyrere end trykimprægneret. Derimod er det værd at tænke på, at ventilationen omkring terrassen skal være god/meget god for at det skal fungere. Den aktuelle terrasse i eksemplet ovenfor sidder 1,5-2,5m. over jorden. Fungerer gør det dog.
Mvh
Martin
Mvh
Martin
Klik her for at svare