Hej!
Har et spørgsmål, som jeg næsten selv har svar på, men vil alligevel sikre mig.
Behøver en kombineret bænk/trædæk i bryggerset, som skal tjene som både arbejdsbænk til tøjfoldning samt som ekstra gulv for vaskemaskine og tørretumbler. Maskinerne behøver noget at stå på, da betonpladen hælder mod gulvafløbet, og vaskemaskinen beslutter sig derfor for at danse en tango hen over gulvet, indtil den river fra-vand-slangen og strømkablet ud. Justering af fødderne har ikke fungeret, da de ikke kan skrues langt nok ud til at kompensere helt.
Jeg tænker derfor en bænk med et gulv under, og tænkte straks på trykimprægneret i en trædækskonstruktion. Skal være ca. 2m bred, 1,20 dyb og 1,20 høj. Skal så selvfølgelig stå på en form for justerbar fod, så træet aldrig vil være i kontakt med betongulvet.
MEN. Har googlet og læst, at trykimprægneret kan afgive en dårlig lugt indendørs. Dog er disse tråde (på flere forskellige fora og sider) flere år gamle. Jeg mistænker dog, at dette stadig kan være tilfældet...
Kan nogen råde om, hvad man kan bruge? Hvis ikke trykimprægneret virker, hvad skal jeg så bruge?
Har et spørgsmål, som jeg næsten selv har svar på, men vil alligevel sikre mig.
Behøver en kombineret bænk/trædæk i bryggerset, som skal tjene som både arbejdsbænk til tøjfoldning samt som ekstra gulv for vaskemaskine og tørretumbler. Maskinerne behøver noget at stå på, da betonpladen hælder mod gulvafløbet, og vaskemaskinen beslutter sig derfor for at danse en tango hen over gulvet, indtil den river fra-vand-slangen og strømkablet ud. Justering af fødderne har ikke fungeret, da de ikke kan skrues langt nok ud til at kompensere helt.
Jeg tænker derfor en bænk med et gulv under, og tænkte straks på trykimprægneret i en trædækskonstruktion. Skal være ca. 2m bred, 1,20 dyb og 1,20 høj. Skal så selvfølgelig stå på en form for justerbar fod, så træet aldrig vil være i kontakt med betongulvet.
MEN. Har googlet og læst, at trykimprægneret kan afgive en dårlig lugt indendørs. Dog er disse tråde (på flere forskellige fora og sider) flere år gamle. Jeg mistænker dog, at dette stadig kan være tilfældet...
Kan nogen råde om, hvad man kan bruge? Hvis ikke trykimprægneret virker, hvad skal jeg så bruge?
Medlem
· Blekinge
· 12 306 indlæg
Det er helt unødvendigt med trykimpægneret træ. Byg dit møbel i stabile 2x3 tommers regler med et vertikalt ben i hvert hjørne. Det holder i 50 år. Er du bange for vandskade på gulvet, kan du lægge en lille masonitbit under hver fod, som du let kan udskifte efter 5 år, hvis det er nødvendigt.
Trykimpægneret træ er ubehageligt og bruges ofte helt unødvendigt. Derefter skal du tage alt affald til genbrugsstationen.
Trykimpægneret træ er ubehageligt og bruges ofte helt unødvendigt. Derefter skal du tage alt affald til genbrugsstationen.
For at planere ud, så maskinerne kan stå, handler det om ca. 5 cm, på maskinens højre side. Venstre side max 1 cm. Måske en god idé at støbe, men jeg har aldrig støbt før. At lave en form så ok ud, men den bliver utroligt lilleStefan N sagde:
Tanken har strejfet mig, men da det er et bryggers med meget fugtigt tøj, tørretumbler osv., har jeg helt udelukket det. Men det er måske ikke så slemt..?Thomas_Blekinge sagde:Det er helt unødvendigt med trykt træ. Byg dit møbel i stabile 2x3 tommers reglar med et vertikalt ben i hvert hjørne. Det holder i 50 år. Er du bange for vandplaning på gulvet kan du lægge en lille masonitbit under hver fod, som du let kan skifte efter 5 år, hvis det er nødvendigt.
Trykt træ er ubehageligt og bruges ofte helt unødvendigt. Så skal du tage alt affald til genbrugsstationen.
Jeg ville aldrig bruge trykimprægneret træ indendørs. Det udskiller/udvasker imprægneringskemikalier, som ikke er så sunde og risikerer at misfarve gulve osv. Desuden lugter det ikke særlig godt.
Vi har et vaskerum i kælderen, hvor der var en bænk, som blev brugt til vask og vandplask, og i bruseren i kælderen ligger både en trall og står en specialbygget bænk, og alt dette ser/så ud som om det var originalt siden huset blev bygget i 1957. Alt træ er ubehandlet.
Sælgeren var opvokset i huset og kunne ikke huske, at det var blevet udskiftet, siden hans far havde bygget det, da de flyttede ind, da huset var nyt.
Så længe træet får lov at tørre ud indimellem, vil det ikke rådne eller mugne, så du kan nok roligt bygge i "almindeligt" træ. Det kan være en god idé at oliere det, inden det lægges på plads permanent, for lidt yderligere beskyttelse, hvis du er usikker.
Hvis trallen kommer til at stå i vand, er det lidt anderledes, men du tænker jo at have ben, så det er vel et ikke-problem.
Vi har et vaskerum i kælderen, hvor der var en bænk, som blev brugt til vask og vandplask, og i bruseren i kælderen ligger både en trall og står en specialbygget bænk, og alt dette ser/så ud som om det var originalt siden huset blev bygget i 1957. Alt træ er ubehandlet.
Sælgeren var opvokset i huset og kunne ikke huske, at det var blevet udskiftet, siden hans far havde bygget det, da de flyttede ind, da huset var nyt.
Så længe træet får lov at tørre ud indimellem, vil det ikke rådne eller mugne, så du kan nok roligt bygge i "almindeligt" træ. Det kan være en god idé at oliere det, inden det lægges på plads permanent, for lidt yderligere beskyttelse, hvis du er usikker.
Hvis trallen kommer til at stå i vand, er det lidt anderledes, men du tænker jo at have ben, så det er vel et ikke-problem.
Medlem
· Västra Götaland
· 132 indlæg
Indser, at der er gået et stykke tid, så problemet er måske allerede løst, men ellers burde vel et vaskemaskinestativ være løsningen på problemet?
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativ
http://www.traskydd.com/1.0.2.0/110/download_302.php
Ud af teksten:
"...Dagens NTR-klassificerede imprægneringsmidler forårsager ikke uhygiejniske lugte, hvis
NTR-træet indbygges i fundamenter...
...Vi anser det for positivt med NTR-klassificeret træ i krybekældre..."
Svenska Träskyddsinstitutet 2011-05-11
Ud af teksten:
"...Dagens NTR-klassificerede imprægneringsmidler forårsager ikke uhygiejniske lugte, hvis
NTR-træet indbygges i fundamenter...
...Vi anser det for positivt med NTR-klassificeret træ i krybekældre..."
Svenska Träskyddsinstitutet 2011-05-11
Senest redigeret:
Klik her for at svare