Nybyggeri med kælder under halvdelen af huset. Skal man støbe hvælving eller bygge almindelig trossbotten over kælderen og have en støbt plade udenfor? Fordele og ulemper ved hver?
Tænkte at jeg starter med spørgsmålet, så de, der vil holde tempoet oppe i forummet, kan svare direkte uden at læse.
Under alle omstændigheder planlægger vi et husbyggeri, hvor en kælder indgår. Ja, jeg ved, at det er kætteri at bygge en kælder i dag, og at alle helst skal fyldes op og glemmes. Men vi har moderate arealer til nyttehave og producerer en del råvarer selv, alt fra forædlede opskæringer til syltetøj og marinader. Så vi har brug for en opbevaring, der er tilgængelig, selvom der er 2 meter sne og -35 grader koldt udenfor. Det vil sige, ingen af os ønsker at gå fra køkkenet til en udendørs madkælder i foppasko under de forhold (specifikt de forhold desuden

), så derfor valget om at have kælder.
Jeg vil også gerne have en hjemmebiograf, hvilket akustisk egner sig bedre dernede.
Vi skitserer en masse idéer frem og tilbage og er mest endt med en enplansvilla med nævnte kælder. Jeg forestiller mig, at al form for el og vandledninger bliver lettere at håndtere, hvis det kan skjules inde i loftet, hvilket ville give point til en trossbotten. Samtidig ejer jeg en anden ejendom, hvor huset har kælder under hele huset og er da bygget med trossbotten undtagen i et af rummene, der har støbt hvælving i stedet, og det påpeger nærmest hver besøgende, at det er jo meget luksuriøst og godt, uden begrundelse som om det var selvfølgeligt hvorfor. Er spørgsmålet da kun om holdbarhed, eller er der nogle andre fordele ved støbt hvælving?