Hej.
Jeg har et stort akustisk problem. Mit kontor er i en 125 år gammel ejendom, og ovenpå er der lejligheder. Afhængigt af hvem der har boet i lejligheden, har forskellige lyde altid forstyrret mig, og nu er jeg træt af at sidde med støjreducerende hovedtelefoner på. Så problemet er altså alle lyde. Ovenfra er der en plastikmåtte, 6mm masonit tæt sømmet i undergulv 25 mm fer og not brædder hvor lægterne er på 900 cc. Så gulvet er ikke stabilt. Under dette er der 95mm høje bjælker og ca 95 mm brede. Under dette er der 25 mm tykke brædder og imellem her ligger det fuldt med spån.
Under dette øverste bjælkelag er der yderligere et loft med en afstand til yderligere et underloft i 25 mm brædder. Og herunder er det opbygget med 45 mm glasuld og nederst tretex-plade.
Intet af dette er jo godt på nogen måde for lyd. Så nu til løsninger. Det skal også nævnes, at gulvet i lejligheden hælder mindst 5 cm fra en væg til en anden.
Gulvet skal stives op og gøres ordentligt tungere. Hvad tror I om at skrue eller lime et eller to lag gulvgips fast ovenpå gulvet for at stive gulvet op og gøre det tungere. Det vil være muligt at skrue yderligere gipsplader fast nedenunder, hvis det er nødvendigt senere, når loftet på kontoret skal sættes op.
Eller en spånplade som limes og skrues fast i gulvet ovenpå gulvet evt. med en gulvgips ovenpå.
Alternativt at prime gulvet og flyde det til mindst 2 cm.
Lige nu er der en vandskade der, så gulvet i lejligheden er allerede blotlagt, og loftet i kontoret skal alligevel tages ned.
Taknemmelig for idéer. Mats
Jeg har et stort akustisk problem. Mit kontor er i en 125 år gammel ejendom, og ovenpå er der lejligheder. Afhængigt af hvem der har boet i lejligheden, har forskellige lyde altid forstyrret mig, og nu er jeg træt af at sidde med støjreducerende hovedtelefoner på. Så problemet er altså alle lyde. Ovenfra er der en plastikmåtte, 6mm masonit tæt sømmet i undergulv 25 mm fer og not brædder hvor lægterne er på 900 cc. Så gulvet er ikke stabilt. Under dette er der 95mm høje bjælker og ca 95 mm brede. Under dette er der 25 mm tykke brædder og imellem her ligger det fuldt med spån.
Under dette øverste bjælkelag er der yderligere et loft med en afstand til yderligere et underloft i 25 mm brædder. Og herunder er det opbygget med 45 mm glasuld og nederst tretex-plade.
Intet af dette er jo godt på nogen måde for lyd. Så nu til løsninger. Det skal også nævnes, at gulvet i lejligheden hælder mindst 5 cm fra en væg til en anden.
Gulvet skal stives op og gøres ordentligt tungere. Hvad tror I om at skrue eller lime et eller to lag gulvgips fast ovenpå gulvet for at stive gulvet op og gøre det tungere. Det vil være muligt at skrue yderligere gipsplader fast nedenunder, hvis det er nødvendigt senere, når loftet på kontoret skal sættes op.
Eller en spånplade som limes og skrues fast i gulvet ovenpå gulvet evt. med en gulvgips ovenpå.
Alternativt at prime gulvet og flyde det til mindst 2 cm.
Lige nu er der en vandskade der, så gulvet i lejligheden er allerede blotlagt, og loftet i kontoret skal alligevel tages ned.
Taknemmelig for idéer. Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Trinlyd er altid et problem i huse med træbjælkelag. En ideel udformning kunne være set oppefra og nedad: Et flydende gulv, der er isoleret fra selve bjælkelaget. Et vel dimensioneret bjælkelag med begrænset sving og en vis lydabsorption. Et nedhængt loft, separeret fra bjælkelaget med en vis lydabsorption.
95x95 bjælker (formodentlig 4x4 tommer fra begyndelsen) svarer til 45x120 tømmer og klarer ikke længere spændvidde end 175 cm med acceptabel svigt. Hvis det er dit eget hus, og du råder over bjælkelaget, synes jeg, du skal satse på at få det så godt som muligt.
Trinlyd er altid et problem i huse med træbjælkelag. En ideel udformning kunne være set oppefra og nedad: Et flydende gulv, der er isoleret fra selve bjælkelaget. Et vel dimensioneret bjælkelag med begrænset sving og en vis lydabsorption. Et nedhængt loft, separeret fra bjælkelaget med en vis lydabsorption.
95x95 bjælker (formodentlig 4x4 tommer fra begyndelsen) svarer til 45x120 tømmer og klarer ikke længere spændvidde end 175 cm med acceptabel svigt. Hvis det er dit eget hus, og du råder over bjælkelaget, synes jeg, du skal satse på at få det så godt som muligt.
Ja, jeg ejer ejendommen og kan gøre som jeg vil. Bare det bliver godt.J justusandersson sagde:Hej och velkommen til Byggahus forum!
Trinlyd er altid et problem i huse med træbjælkelag. En ideel udformning kunne være set oppefra og nedad: Et flydende gulv, der er isoleret fra selve bjælkelaget. Et veldimensioneret bjælkelag med begrænset nedbøjning og en vis lydabsorption. Et nedhængt loft, separeret fra bjælkelaget med en vis lydabsorption.
95x95 bjælker (sandsynligvis 4x4 tommer fra begyndelsen) svarer til 45x120 tømmer og klarer ikke længere spændvidde end 175 cm med acceptabel nedbøjning. Hvis det er dit eget hus, og du råder over bjælkelaget, synes jeg, du skal satse på at få det så godt som muligt.
Lyder som det er en indrettet kvist, der er den øverste lejlighed, ved bjælkelag fra den tid blev der oftest brugt 150*150 mm spær.
Men som taleren ovenover skriver, er det svært med trinlyd, en måde som plejer at reducere lyden er et flydende gulv på trinlydsstrimler under, derefter et akustikdæmpende loft nedenunder, også bygget med fjedrende regler på gipsloftet, gerne bygget med også sekundære regler så det ikke fastgøres så ofte i øverste bjælkelag, men bliver en enhed helt for sig selv.
Vibrafoam® List 25 mm
Højeffektiv løsning med trinlydslister med mål at sikre trinlydsklasse B. Stabilt gulv med høj komfort.
Specifikation
Men som taleren ovenover skriver, er det svært med trinlyd, en måde som plejer at reducere lyden er et flydende gulv på trinlydsstrimler under, derefter et akustikdæmpende loft nedenunder, også bygget med fjedrende regler på gipsloftet, gerne bygget med også sekundære regler så det ikke fastgøres så ofte i øverste bjælkelag, men bliver en enhed helt for sig selv.
Vibrafoam® List 25 mm
Højeffektiv løsning med trinlydslister med mål at sikre trinlydsklasse B. Stabilt gulv med høj komfort.
Specifikation
- Dimensioner: Længder 1000 x 45 x 25 mm
- Max belastning/m2: 400 kg
- Mål: Trinlydsklasse: B
- Trinlydsforbedring: Ca. 15 dB
- Materialeforbrug: Ca. 2 m per m2
- Levetid: Fuld funktion bygningens levetid
Nej loftet er ovenover og det er ikke indrettet. Men alt er jo for spinkelt og bevægeligt, så problemerne er jo tydelige her. Men på en eller anden måde skal det vel kunne blive betydeligt bedre i det mindste. En 25 mm høj liste er nok for meget med tanke på byggehøjden. Jeg må også forstærke gulvet, som er for svajende, som det er.T Takläggare sagde:Lyder som det er en indrettet loft som er den øverste lejlighed, ved bjælkelag fra den tid brugtes oftest 150*150 mm spær.
Men som over taler skriver, svært med trinlyd, en måde som plejer at reducere lyden er et flydende gulv på trinlydsstrimler under, derefter et akustikdæmpende loft under, også bygget med fjederende lægter på gipsloftet, gerne bygget med sekundære lægter så det ikke fæstnes så ofte i øvre bjælkelag, men bliver en enhed helt i sig selv.
Vibrafoam® List 25 mm
Højeffektiv løsning med trinlydslister, der har til formål at sikre trinlydklasse B. Stabilt gulv med høj komfort.
Specifikation
- Dimensioner: Længder 1000 x 45 x 25 mm
- Max belastning/m2: 400 kg
- Mål: Trinlydklasse: B
- Trinlydsforbedring: Ca 15 dB
- Materialeforbrug: Ca 2 m per m2
- Levetid: Fuldt funktionel i bygningens levetid
Bare at skrue gipsen gør ikke så stor forskel på svigten, den skal limes mod et fast underlag for at stive det ordentligt af.
Kan du ikke få nogle bjælker op nedefra, derefter krydse op og på den måde få et stærkere bjælkelag? Cc 900 giver lidt knirkelyd, men at få den ned til mindre cc er et stort arbejde, hvor krydsningen kan hjælpe de 95*95, der er der.
Kan du ikke få nogle bjælker op nedefra, derefter krydse op og på den måde få et stærkere bjælkelag? Cc 900 giver lidt knirkelyd, men at få den ned til mindre cc er et stort arbejde, hvor krydsningen kan hjælpe de 95*95, der er der.
Jo jag skall försöka med att ställa en regel mellan varje gammal bjälke. Då blir det en betydligt styvare golv och det är nog en förutsättning för att kunna gå vidare med att få det tystare. Borde gå att skråskruva golvplanken underifrån så det inte blir nya ljud. Kanske limma och lägga nåt mjukt mellan med.T Takläggare sagde:Bara skruva gipsen gör inte så stor skillnad på svikten , utan den måste limmas mot ett fast underlag för att styva upp ordentligt .
Kan du inte få upp några balkar underifrån , sedan kryssa upp och på så vis få ett starkare bjälklag ? Cc 900 ger lite knarr ljud , men få ner den till mindre cc är ett stort jobb, varav kryssningen kan hjälpa dom 95*95 som finns där.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er spændvidden på bjælkerne? Krydsafstivning kan reducere svigten noget inden for rimelige grænser. 95x95 svarer til 45x120 ud fra et stivhedssynspunkt, hvilket ikke er meget. Egnet spændvidde for en acceptabel svigt med denne dimension er ca. 1,7 meter.
Knapt 3 meter, husker ikke nøjagtigt. Jeg kan tjekke i morgen, når jeg er der igen. Men der skal mindst 45x145 på 450 cc tror jeg.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
45x145 er ikke nok. For gode svajforhold behøver du 45x220. Det er særligt vigtigt, når du ønsker trinlydsisolering og ikke kan bruge limskruede plader ovenpå gulvbjælkerne. Bemærk, at c/c afstanden ikke har så stor betydning for svajet. Derimod er det selvfølgelig logisk at placere nye bjælker midt imellem de eksisterende.
Jeg kan absolut skruelim den øverste plade. Og jeg ved, at det er a-målet på en bjælke, der angiver dens nedbøjning. Men der er ikke så meget højde at tage af i betragtning af andre installationer desværre. Gulvet som helhed gyngeri ikke så meget, det er mest, når man belaster gulvplankerne mellem reglerne, at gulvet svajer. Men jeg håber at kunne måle lidt mere, når alt er samlet, eller kobenatJ justusandersson sagde:45x145 er ikke tilstrækkeligt. For at opnå gode svajforhold har du brug for 45x220. Det er særligt vigtigt, hvis du ønsker trinlydsisolering og ikke kan anvende limskruede plader ovenpå gulvbjælkerne. Bemærk, at c/c afstanden ikke har så stor betydning for svajet. Dog er det selvfølgelig logisk at placere nye bjælker midt imellem de eksisterende.
Lille opdatering i projektet.
Noget arbejde er nu gjort for at genoprette den vandskade, der startede projektet. Nyt gulv 22 mm spånplade er nu både limet og skruet i de eksisterende 30 mm gulvbrædder. Og dette gulv giver nu en noget højere klang frekvensmæssigt samt at trinlyden her samtidig er lidt mere dæmpet end på det gamle gulv. Det gamle gulv (den anden halvdel af lejligheden) har bevaret alle sine lag af savsmuld og isolering og resonanskammer samt loft set fra etagen under, mens det nye loft er helt renset for alt.
Bjælkerne er 135 mm brede og 170 mm høje samt 3300 mm lange og ved at det gamle gulv er sømmet fast og spånpladen ovenpå er både skruet og limet, er udsvinget reduceret ret meget.
Næste skridt bliver at se om en ny bjælke som mindsker cc fra 900 til 450 påvirker lyd og udsving. Samt at skrue gipsskiverne fast fra neden op mod de gamle gulvbrædder og se om dette kan hjælpe med at fjerne vibrationer i gulvet fra trinlyd. Dette før vi isolerer og gipsar igen bjælkelaget.
Noget arbejde er nu gjort for at genoprette den vandskade, der startede projektet. Nyt gulv 22 mm spånplade er nu både limet og skruet i de eksisterende 30 mm gulvbrædder. Og dette gulv giver nu en noget højere klang frekvensmæssigt samt at trinlyden her samtidig er lidt mere dæmpet end på det gamle gulv. Det gamle gulv (den anden halvdel af lejligheden) har bevaret alle sine lag af savsmuld og isolering og resonanskammer samt loft set fra etagen under, mens det nye loft er helt renset for alt.
Bjælkerne er 135 mm brede og 170 mm høje samt 3300 mm lange og ved at det gamle gulv er sømmet fast og spånpladen ovenpå er både skruet og limet, er udsvinget reduceret ret meget.
Næste skridt bliver at se om en ny bjælke som mindsker cc fra 900 til 450 påvirker lyd og udsving. Samt at skrue gipsskiverne fast fra neden op mod de gamle gulvbrædder og se om dette kan hjælpe med at fjerne vibrationer i gulvet fra trinlyd. Dette før vi isolerer og gipsar igen bjælkelaget.
Klik her for at svare