1,785 læst ·
31 svar
2k læst
31 svar
Tretex vs. gips, samt perlespont bag radiator
Ofte er det nok sådan for et hus med ældre byggeteknik, at hvis en håndværker rutinemæssigt anbefaler udskiftning til moderne materialer, så har de ikke kendskab til den gamle byggeteknik.
Vi har nogle vægge med treetex og gammel tapet, og vi bemærker ikke nogen problemer.
Det sagt, gips giver en glat overflade at tapetsere på, men i et gammelt hus kan det opleves som en død og steril overflade, det bliver simpelthen for perfekt. Vi har også tapet på pappstrakte vægge, hvilket giver en meget livlig overflade og tager godt imod eventuelle bevægelser, som gamle huse kan have.
Så, gips eller ej afhænger vel af husets forudsætninger, smag og behag. Men uanset hvad, vælg en håndværker, der ved, hvad han/hun gør, ellers bliver det ikke godt.
Vi har nogle vægge med treetex og gammel tapet, og vi bemærker ikke nogen problemer.
Det sagt, gips giver en glat overflade at tapetsere på, men i et gammelt hus kan det opleves som en død og steril overflade, det bliver simpelthen for perfekt. Vi har også tapet på pappstrakte vægge, hvilket giver en meget livlig overflade og tager godt imod eventuelle bevægelser, som gamle huse kan have.
Så, gips eller ej afhænger vel af husets forudsætninger, smag og behag. Men uanset hvad, vælg en håndværker, der ved, hvad han/hun gør, ellers bliver det ikke godt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 indlæg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7,143 indlæg
Ja ikke kun en død og steril overflade, derudover kan der opstå (kold)-træk i væggen, og så vil gipspladen køle væggen efterår og vinter så meget, at elselskaberne gnider hænderne.Microkatten sagde:
Ofte er det nok sådan for et hus med ældre byggeteknik, at hvis en håndværker slentrianmæssigt anbefaler udskiftning til moderne materialer, så har de ikke kendskab til den gamle byggeteknik.
Vi har nogle vægge med treetex og gammel tapet, og vi mærker ikke nogen problemer.
Med det sagt, gips giver en fin overflade at tapetsere på, men i et gammelt hus kan det opleves som en død og steril overflade, det bliver simpelthen for perfekt. Vi har også tapet på papstrakte vægge, hvilket giver en meget livfuld overflade og tager godt imod eventuelle bevægelser, som gamle huse kan have.
Så gips eller ej afhænger vel af husets forudsætninger, smag og behag. Men uanset hvad, vælg en håndværker der ved, hvad han/hun laver, ellers bliver det ikke godt.
overdrevne fantasier om tretex isolerende evne spredes i diverse bygningsbevaringsgrupper, men er af mildt sagt tvivlsom betydning.. Man havde lidt dårligere muligheder for isolering i 30-70'erne sammenlignet med i dag.
Da tretex blev solgt som nyt, blev det solgt som noget, der kunne hjælpe med at tætne/gamle huse, ofte utætte tømmerhuse, og man blander det gerne sammen med at isolere.. det er snarere en vindbeskyttelse.. det monterer vi i dag længst ude i væggen under panelet i stedet, hvilket har store fordele..
I virkeligheden har den kulde, der er kommet helt gennem væggen til indersidens overflade under tapetet, allerede passeret alt, der er tænkt at holde kulden ude, og ved reel måling af isoleringsværdi vil det næppe gøre nogen målbar forskel mellem tretex-plade og gips som lag under tapetet.
At beholde tretex i dag, fordi det isolerer huset, er ret meningsløst og langt smartere med en ekstra isolering på ydersiden, når man monterer nyt panel og får væk det der gamle brandfarlige skidtmateriale, der aldrig vil være helt glat..
Så er der som flere er inde på forskellige tapeter med forskellige overflader, og hvor meget man bekymrer sig om bølgede vægge, der ikke er glatte, er selvfølgelig forskelligt, men lad være med at klage over maleren, hvis det ikke ser glat ud, når den er færdig..
Og nej, det går bedre med bredspartlet, grunderet tretex, men man har hurtigt brugt mere tid end at gipspudse om og har stadig en ujævn skidt-væg.
Tag tretexen ned og sæt gips op, det er den fornuftige beslutning.
Og til alle, der stadig ikke indser, at tretex er noget gammelt skidt, der passer bedst på lossepladsen.. tag en gipsplade og et tretex-stykke og prøv at sætte ild på disse, så vil I nok få en aha-oplevelse.
Da tretex blev solgt som nyt, blev det solgt som noget, der kunne hjælpe med at tætne/gamle huse, ofte utætte tømmerhuse, og man blander det gerne sammen med at isolere.. det er snarere en vindbeskyttelse.. det monterer vi i dag længst ude i væggen under panelet i stedet, hvilket har store fordele..
I virkeligheden har den kulde, der er kommet helt gennem væggen til indersidens overflade under tapetet, allerede passeret alt, der er tænkt at holde kulden ude, og ved reel måling af isoleringsværdi vil det næppe gøre nogen målbar forskel mellem tretex-plade og gips som lag under tapetet.
At beholde tretex i dag, fordi det isolerer huset, er ret meningsløst og langt smartere med en ekstra isolering på ydersiden, når man monterer nyt panel og får væk det der gamle brandfarlige skidtmateriale, der aldrig vil være helt glat..
Så er der som flere er inde på forskellige tapeter med forskellige overflader, og hvor meget man bekymrer sig om bølgede vægge, der ikke er glatte, er selvfølgelig forskelligt, men lad være med at klage over maleren, hvis det ikke ser glat ud, når den er færdig..
Og nej, det går bedre med bredspartlet, grunderet tretex, men man har hurtigt brugt mere tid end at gipspudse om og har stadig en ujævn skidt-væg.
Tag tretexen ned og sæt gips op, det er den fornuftige beslutning.
Og til alle, der stadig ikke indser, at tretex er noget gammelt skidt, der passer bedst på lossepladsen.. tag en gipsplade og et tretex-stykke og prøv at sætte ild på disse, så vil I nok få en aha-oplevelse.
Senest redigeret:
Jeg tror ikke, det var taget ud af luften på sin tid. Treetex har en lav U-værdi. Et sommerhus fra tiden, hvor treetex blev solgt, kunne have tynde uisolerede trævægge. Et 13 mm lag af isolering på det giver en fuldstændig utilstrækkeligt isoleret væg. Men stadig kunne den måske blive dobbelt så godt isoleret som før. Vi er helt enige om, at treetex ikke fylder en funktion for isoleringen i et bolighus. Men den kunne gøre det i et sommerhus fra tiden, da det blev solgt.P polaris78 sagde:
Helt enig! Oplever dog virkelig at vores maler har godt styr på det, ved at hun bor i et lignende hus selv, og hun anbefalede os at beholde treetex'en i stuen.Microkatten sagde:
Ofte er det nok sådan for et hus med ældre byggeteknik, at hvis en håndværker rutinemæssigt anbefaler udskiftning til moderne materialer, så har de ikke kendskab til den gamle byggeteknik.
Vi har nogle vægge med treetex og gammel tapet, og vi mærker ikke noget problem.
Når det er sagt, gips giver en fin overflade til at tapetsere på, men i et gammelt hus kan det opleves som en død og steril overflade, det bliver simpelthen for perfekt. Vi har også tapet på papstrakte vægge, hvilket giver en meget livlig overflade og tager godt imod eventuelle bevægelser, som gamle huse kan have.
Så om gips eller ej afhænger af husets forudsætninger, smag og behag. Men uanset hvad, vælg en håndværker, der ved, hvad han/hun gør, ellers bliver det ikke godt.
Synes ikke det er vigtigt med perfekte vægge, ellers ville jeg have købt noget andet end et sparsomt renoveret 20'er hus, men det kunne være interessant at se, HVOR dårligt det kan se ud med tapet på treetex. Er der nogen, der har et eksempel?
Har desværre ikke et godt eget billede, hvor det ses... Nogle gange er det svært at få med tydeligt på billede.
Disse billeder er lånt fra en anden tråd her på byggahus.
Men det er ikke usædvanligt, at det buler ud i bølger op til 5-7 cm afhængigt af afstanden mellem sømrækkerne. Nogle gange flere bølger langs hele væggene.
Disse billeder er lånt fra en anden tråd her på byggahus.
Men det er ikke usædvanligt, at det buler ud i bølger op til 5-7 cm afhængigt af afstanden mellem sømrækkerne. Nogle gange flere bølger langs hele væggene.
Desværre bortrejst over jul, men har ingen sådanne bølger efter udbedrede vægge. Hos os er der dog solid panel bag al treteex i alle indervægge, så det er spiket til tusind. Har aldrig set ujævnhederne som nævnes her i tråden. Har et fritidshus, som er en gammel tømmerkæde med tretex, som vi gipsede i stedet for spartlede (personligt fortryder jeg det, er ikke enig med ovenstående, spartling havde været mindre arbejde) og et 60'er hus med vægtapet og tretex, som jeg bredspartlede. Vægtapeten slipper som bananskræl fra tretexen, så hvis vi ikke rev den ned, havde det bulket sig, men efter har jeg ikke mærket forskel fra de få vægge, jeg gipsede op pga skader.E erkana sagde:
Den her tråd har også åbnet mine øjne for, hvor mange følelser tretex vækker. Havde ingen anelse! 😅
Virkelig! Sjov læsning! Det bliver nok forkert (og rigtigt) uanset hvad jeg vælger at gøre… 😅Vrana sagde:
Desværre bortrejst over jul, men har ingen sådanne bølger efter udbedrede vægge. Hos os er der dog solid panel bag al treteex i alle indervægge, så det er sømmet til tusind. Har aldrig set ujævnhederne, som nævnes her i tråden. Har et fritidshus som er en gammel tømmerhytte med tretex, som vi gipsede i stedet for at spartle (personligt fortryder jeg det, er ikke enig med ovenstående, spartling havde været mindre arbejde) og et 60'er hus med vægtapet og tretex, som jeg bredspartlede. Vægtapetet slipper som bananskræl fra tretexen, så rev vi det ikke ned, havde det bulet sig, men efter har jeg ikke bemærket forskel fra de få vægge, jeg gipset om pga skader.
Denne tråd har også åbnet mine øjne for hvor mange følelser tretex vækker. Havde ingen idé! 😅
Mit hus har også treetex i stuen, under vægtapet. Maleren syntes, at jeg skulle beholde treetexen der og bredspartle på vægtapetet inden tapetsering, men tolker jeg dig ret, ville det være godt at rive vægtapetet væk først? Er det ikke ret besværligt?
Altså ingen anelse i dit tilfælde, men jeg prøvede, og det var som at skrælle en banan hos os. Oplever at det sidder dårligt fast på treetex generelt. Det var et godt tip længere oppe i tråden at male det med noget billigt for at mætte, så spartlingen blev lettere da.E erkana sagde:Virkelig! Sjov læsning! Det bliver nok forkert (og rigtigt) uanset hvordan jeg vælger at gøre... 😅
Mit hus har også treetex i stuen, under vævtapet. Maleren mente, at jeg skulle beholde treetexen der og bredspartle på vævtapeten inden tapetsering, men forstår jeg dig rigtigt, ville det være godt at rive vævtapeten ned først? Er det ikke ret besværligt?
Vi har vævtapet på beton i kælderen, og det sidder som et bjerg, kommer til at have brug for en flammekaster inden den kamp er vundet. Men vævtapet på treetex oplevede jeg var meget let at få af, ingen anelse om det er et universelt fænomen.
Væv på tretex er ofte som at "skrælle en banan"
Havde væv i flere rum, hvor jeg rev ned og forsøgte at beholde det, men endte med total udtrækning af al tretex...
Inden jeg gav op, prøvede jeg at male væven i en del af et rum, så slap vævet, når væggen fik fugten fra malingen..
Samme ved et forsøg på at tapetsere over en anden slebet tapet.. Nogle gange går det dog godt, at det gamle virkelig sidder fast i tretex, men det er ret almindeligt, at det driller..
Der er flere grunde til, at maleren ofte mener, man skal gipsplade i stedet..
Men beslutter man sig for at tapetsere på tretex, må man affinde sig med, at det ikke fører til perfekte, glatte vægge, og at der kan opstå problemer allerede ved opsætning med lag, der slipper fra den porøse tretex plade..
Jeg malede et rum med væv hos en ven, hvor der var tretex - det gik 3-5 gange mere maling, når tretexen suger al maling, og lag på lag skinnede det igennem.. tror vi malede 6 gange, før resultatet var okay.
Alt afhænger selvfølgelig af, hvilke krav man stiller til resultatet.
Havde væv i flere rum, hvor jeg rev ned og forsøgte at beholde det, men endte med total udtrækning af al tretex...
Inden jeg gav op, prøvede jeg at male væven i en del af et rum, så slap vævet, når væggen fik fugten fra malingen..
Samme ved et forsøg på at tapetsere over en anden slebet tapet.. Nogle gange går det dog godt, at det gamle virkelig sidder fast i tretex, men det er ret almindeligt, at det driller..
Der er flere grunde til, at maleren ofte mener, man skal gipsplade i stedet..
Men beslutter man sig for at tapetsere på tretex, må man affinde sig med, at det ikke fører til perfekte, glatte vægge, og at der kan opstå problemer allerede ved opsætning med lag, der slipper fra den porøse tretex plade..
Jeg malede et rum med væv hos en ven, hvor der var tretex - det gik 3-5 gange mere maling, når tretexen suger al maling, og lag på lag skinnede det igennem.. tror vi malede 6 gange, før resultatet var okay.
Alt afhænger selvfølgelig af, hvilke krav man stiller til resultatet.
Har tretex i væggene og havde først tænkt at bredspartle vævetapeten men spartlet fik vævetapeten til at slippe. Så måtte fjerne al vævetapet, vædede den ordentligt, ventede 10 minutter og så skrabede det af.E erkana sagde:Virkelig! Sjov læsning! Det bliver nok forkert (og rigtigt) uanset hvordan jeg vælger at gøre... 😅
Mit hus har også treetex i stuen, under vævetapet. Maleren mente, at jeg skulle beholde treetexen der og bredspartle på vævetapeten inden tapetsering, men forstår jeg dig rigtigt, ville det være godt at rive vævetapeten af først? Er det ikke ret besværligt?
Nu fik jeg billeder! Svært at fotografere ujævnheder, jeg ikke oplever findes, men dette er i hvert fald mit resultat af spartel + maling på treetex.E erkana sagde:Virkelig! Sjov læsning! Det bliver nok forkert (og rigtigt) uanset hvordan jeg vælger at gøre... 😅
Mit hus har også treetex i stuen, under vævstapet. Maleren mente, at jeg skulle beholde treetexen der og bredspartle på vævstapeten inden tapetsering, men tolker jeg dig rigtigt, ville det være godt at rive vævstapeten af først? Er det ikke ret besværligt?







