1,784 læst ·
31 svar
2k læst
31 svar
Tretex vs. gips, samt perlespont bag radiator
Hej!
I min entré skal jeg sætte brystpanel i perlespor med tapet ovenover. På væggene sidder der treetex i dag, og min tapetserer anbefaler at fjerne dem for i stedet at sætte gips, da det kan blive grimt med tapetten. Dette ville dog skabe meget ekstraarbejde, da der er mange døre, vinduer og en støbejernsradiator i rummet. Jeg har læst andre tråde om fordele og ulemper ved gips kontra treetex.
Spørgsmål 1: har nogen et billedeksempel, der viser, hvor dårligt det kan blive at tapetsere på treetex?
Spørgsmål 2: nogen der har tips til, hvordan man smart sætter panel bag en støbejernsradiator (eller gør man ikke det?)? Eller bør man fjerne radiatoren først? Billeder værdsættes!
I min entré skal jeg sætte brystpanel i perlespor med tapet ovenover. På væggene sidder der treetex i dag, og min tapetserer anbefaler at fjerne dem for i stedet at sætte gips, da det kan blive grimt med tapetten. Dette ville dog skabe meget ekstraarbejde, da der er mange døre, vinduer og en støbejernsradiator i rummet. Jeg har læst andre tråde om fordele og ulemper ved gips kontra treetex.
Spørgsmål 1: har nogen et billedeksempel, der viser, hvor dårligt det kan blive at tapetsere på treetex?
Spørgsmål 2: nogen der har tips til, hvordan man smart sætter panel bag en støbejernsradiator (eller gør man ikke det?)? Eller bør man fjerne radiatoren først? Billeder værdsættes!
Havde meget tretex i det forrige hus og forsøgte en periode at beholde det, men indså til sidst, at det er skidt af flere grunde...
Tretex er...
Både levende og kan ændre størrelse af fx fugtindhold indendørs..
Det kan altså være glat den ene års tid for at have bølger på væggen en mere fugtig årstid.. Det er en ret stor forandring, det kan gøre..
Det suger enorme mængder maling eller tapetklister osv for at mættes, særligt hvis du finder en umalet overflade..
Det brænder godt som bare pokker, for godt til at være rart.. vi brugte det som optændingsbrænde i ovnen i lang tid...
Det er for blødt bagved, så hvis man kommer til fx en tapetseret overflade, er det let, at der kommer et hul/hak, meget meget blødere end fx gips eller træ eller masonit..
Ud med skidtet og gips op, og lyt til din tapetserer, for han har ret
At tretexen delvist går ind bag ting kan løses ved at tage tretexen af, og afhængigt af hvor velspændt og hvor forsigtig man er, ofrer man altid tretexen selvfølgelig, så man kan montere lister og lister tilbage omkring ting.. man sørger for at vælge gips i samme tykkelse som tretexpladen, så sparer det noget arbejde. Det afhænger selvfølgelig af, om hver liste sidder med tusind søm, eller om det er muligt at fjerne helt..
Radiatoren fjerner man naturligvis og propper rørene midlertidigt og fjerner tretex og sætter gips. Kan man ikke tømme systemet og proppe, så klarer en VVS-kyndig det hurtigt.
Det endte med, at jeg under næste renoveringsrunde fjernede al tretexen, der var.. forbandet skidtmateriale...
Har ingen gode billeder, men bølgede vægge, der var snorlige, når man havde spartlet færdigt og malet eller tapetseret, som så bølgede ud, når luftfugtigheden i huset steg lidt nogle årstider, som det gerne gør i ældre huse.
Tretex er...
Både levende og kan ændre størrelse af fx fugtindhold indendørs..
Det kan altså være glat den ene års tid for at have bølger på væggen en mere fugtig årstid.. Det er en ret stor forandring, det kan gøre..
Det suger enorme mængder maling eller tapetklister osv for at mættes, særligt hvis du finder en umalet overflade..
Det brænder godt som bare pokker, for godt til at være rart.. vi brugte det som optændingsbrænde i ovnen i lang tid...
Det er for blødt bagved, så hvis man kommer til fx en tapetseret overflade, er det let, at der kommer et hul/hak, meget meget blødere end fx gips eller træ eller masonit..
Ud med skidtet og gips op, og lyt til din tapetserer, for han har ret
At tretexen delvist går ind bag ting kan løses ved at tage tretexen af, og afhængigt af hvor velspændt og hvor forsigtig man er, ofrer man altid tretexen selvfølgelig, så man kan montere lister og lister tilbage omkring ting.. man sørger for at vælge gips i samme tykkelse som tretexpladen, så sparer det noget arbejde. Det afhænger selvfølgelig af, om hver liste sidder med tusind søm, eller om det er muligt at fjerne helt..
Radiatoren fjerner man naturligvis og propper rørene midlertidigt og fjerner tretex og sætter gips. Kan man ikke tømme systemet og proppe, så klarer en VVS-kyndig det hurtigt.
Det endte med, at jeg under næste renoveringsrunde fjernede al tretexen, der var.. forbandet skidtmateriale...
Har ingen gode billeder, men bølgede vægge, der var snorlige, når man havde spartlet færdigt og malet eller tapetseret, som så bølgede ud, når luftfugtigheden i huset steg lidt nogle årstider, som det gerne gør i ældre huse.
E erkana sagde:
Til almen information. En møbelpolstrer ompolstrer møbler. En maler opsætter tapet.P polaris78 sagde:
For øvrigt beholdt jeg selv Tretexen og spartlede de værste ujævnheder væk med tilstrækkeligt godt resultat. Som sædvanlig er der mange forskellige præferencer 😀.
Vel talt.P polaris78 sagde:Havde meget tretex i det gamle hus og forsøgte en periode at beholde det, men indså til sidst, at det er lort af flere årsager...
Tretex er..
Både levende og kan ændre størrelse afhængig af for eksempel fugt kvote inde..
Det kan altså være glat ene års tid for at en fugtig tid ha bølger på væggen.. Det er ret stor ændring den kan gøre..
Den suger enorme mængder med maling eller tapetklister osv. for at mættes. især, hvis du finder en umalet overflade..
Den brænder godt som pokker for godt til at være rart.. vi brugte det som tændtræ i pannan under lang tid...
Det er for blødt bagved, så om man kommer til f.eks. en tapetseret overflade, er det let at der bliver et hul/hak meget meget blødere end f.eks. gips eller træ eller masonit..
Ud med lortet og gips og lyt til din tapetseringsmester, for han har ret
At tretexen delvist går ind bag ting kan løses ved at tage tretex af og afhængigt af hvor velspikret og hvor forsigtig man er, man ofrer altid tretexen så klart, så man kan montere tilbage foder og lister rundt ting.. man sørger for at vælge gips i samme tykkelse som tretexpladen, så sparer det noget arbejde. afhænger så klart af om hver list sidder med tusind søm, eller om det går an at få helt bort..
Radiatoren tager man så klart bort og propper rørene midlertidigt og tager tretex væk og sætter gips, klarer man ikke at tømme system og proppe, så fix noget rørmokarkyndig det hurtigt
Det sluttede med at jeg, når det blev næste omgang med renovering, gjorde om og tog al tretex som fandtes bort.. skide lortemateriale..
Har ingen god billede men bølgende vægge som var spikrake når man spartlede og malede eller taperserede, som derefter så bølgende ud når fugtigheden i huset øger lidt visse årstider, som det gerne gør i ældre huse
Der findes ingenting som leder tankerne til gammel sommerhus som Tretex. Forstår ikke hvordan nogen kan vælge at have lortet tilbage. Men, smag er som bagen...
Jeg havde stolet på malerens skønsomhed!
Jeg har et mellemting.
-Er det en væg, hvor jeg fx har sat en dør i eller lignende, så fjerner jeg treetexen og gipsplader.
-Er det derimod en forholdsvis pæn væg, ser jeg ingen grund til at skifte, men beholder den.
Hvis treetex blotlægges ved at man river tapeter osv. væk, er det bedst at rulle den med en billig mat maling fx Biltemas loftmaling inden man spartler og sætter strimler. Så bindes overfladen, spartelmasse hæfter, og man slipper for fnuller, der løsner sig.
-Er det en væg, hvor jeg fx har sat en dør i eller lignende, så fjerner jeg treetexen og gipsplader.
-Er det derimod en forholdsvis pæn væg, ser jeg ingen grund til at skifte, men beholder den.
Hvis treetex blotlægges ved at man river tapeter osv. væk, er det bedst at rulle den med en billig mat maling fx Biltemas loftmaling inden man spartler og sætter strimler. Så bindes overfladen, spartelmasse hæfter, og man slipper for fnuller, der løsner sig.
Hvis du allerede i dag har tapetseret treetex, kan du se der omtrent, hvordan det kan se ud. Det siges, at det kan bevæge sig en smule, så det bliver ujævnt efter et stykke tid, selvom det var glat fra starten. Men folk er forskellige følsomme over for ujævne vægge.
Jeg har også beholdt både tretex og masonit bag gamle tapeter, som jeg har spartlet ud og derefter sat nye tapeter på. Det er lidt ujævnt og skævt hist og her, men med en mat tapet synes jeg ikke, det ses for meget, og huset er næsten 100 år gammelt, så hvad gør det, om det kan ses. Men det er vel klart, at maleren hellere vil arbejde med nye, glatte og fine gipsplader i stedet.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 118 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,118 indlæg
Ja du behøver at fjerne radiatoren. Men er det virkelig støbejern? Ikke sektionsradiator i plade?E erkana sagde:Hej!
I min hall skal jeg sætte brystpanel i perlespont med tapet ovenover. På væggene sidder der treetex i dag, og min tapetmager anbefaler at fjerne dem for i stedet at sætte gips, da det kan blive grimt med tapetet. Dette ville dog skabe meget ekstra arbejde, da der er mange døre, vinduer og en støbejernsradiator i rummet. Har læst andre tråde om fordele og ulemper ved gips kontra treetex.
Spørgsmål 2: nogen der har tips til, hvordan man smart sætter panel bag støbejernsradiatoren (eller gør man ikke det?)? Eller bør man fjerne radiatoren først? Billeder værdsættes!
Tak for alle svar her i juletiden!
Jeg bor jo i et ældre hus (20'erne), og treetex siges jo at isolere bedre. Hvor meget isoleringsevne mister jeg ved at skifte til gips (uden at efterisolere)? Forstår at det måske er lidt af en "hvor langt er et stykke snor"-spørgsmål, men nogen har måske erfaring?
Samme ting med lydmiljøet, som jeg har forstået bliver mere "hyggeligt" med treetex, sammenlignet med gips?
Jeg bor jo i et ældre hus (20'erne), og treetex siges jo at isolere bedre. Hvor meget isoleringsevne mister jeg ved at skifte til gips (uden at efterisolere)? Forstår at det måske er lidt af en "hvor langt er et stykke snor"-spørgsmål, men nogen har måske erfaring?
Samme ting med lydmiljøet, som jeg har forstået bliver mere "hyggeligt" med treetex, sammenlignet med gips?
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 118 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,118 indlæg
Har det ben? Dvs står det på gulvet? Støbejernsradiatorer er så tunge, at de behøver gulvstøtte.E erkana sagde:
Men uanset så ja, alle radiatorer skal væk, hvis du skal gøre det ordentligt. Det ses straks, at det er halvdårligt gjort, hvis der mangler panel bagved radiatoren, hvis det altså er sektionsradiatorer, man kan se "igennem".
Treetex har omtrent samme isolerværdi som moderne isolering. I et gammelt sommerhus med tynde uisolerede planke vægge gør en treetexplade en forskel. Jeg har set en skrift fra den tid, hvor der stod at 13 mm treetex isolerer lige så godt som 45 mm træ. I et hus som fra starten er beregnet til at være permanent beboet bliver det derimod forsvindende. Ingen ville komme på ideen at tillægsisolere et hus med 13 mm isolering.E erkana sagde:Tak for alle svar her i juletiden!
Jeg bor jo i et ældre hus (20-tal), og treetex siges jo at isolere bedre. Hvor meget isoleringsevne mister jeg ved at skifte til gips (uden at tillægge isolering)? Forstår at det måske er lidt af et "hvor lang er et stykke snor"-spørgsmål, men nogen har måske erfaring?
Samme sag med lydmiljøet, som jeg har forstået bliver mere "ombonad" med treetex, sammenlignet med gips?
Lydmæssigt vil jeg alligevel påstå, at der er en pokkers forskel. Har tretex i størstedelen af huset, da vi lavede badeværelset om, blev den lille gang udenfor gipspladet og lyden der er jo forfærdelig i sammenligning med resten af huset.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 indlæg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7,139 indlæg
Tretex har fordelen, at det kan tilpasses og tætne langs en ujævn væg, fx en plankevæg.
Fjerner man tretexen og gipsplader, bliver det ofte en kold væg, da gipspladerne ikke tætner revnerne mellem plankerne, som desuden ofte er ujævne.
Ønsker man gipsplader for plane vægge/underlag til tapeter, skal man gipse på tretexen.
Tidligere var det almindeligt at bruge spændpap ovenpå tretexen før tapetet, men sådanne gamle vægge har ofte flere lag tapet med overlappende samlinger, hvilket ikke ser så pænt ud, hvilket igen medfører, at i en renovering forsvinder spændpappet sammen med de gamle tapeter.
Fjerner man tretexen og gipsplader, bliver det ofte en kold væg, da gipspladerne ikke tætner revnerne mellem plankerne, som desuden ofte er ujævne.
Ønsker man gipsplader for plane vægge/underlag til tapeter, skal man gipse på tretexen.
Tidligere var det almindeligt at bruge spændpap ovenpå tretexen før tapetet, men sådanne gamle vægge har ofte flere lag tapet med overlappende samlinger, hvilket ikke ser så pænt ud, hvilket igen medfører, at i en renovering forsvinder spændpappet sammen med de gamle tapeter.