Hej!

Jeg har en overvejelse om tretex og brandfare. Vi har tretex på en væg, vi er ved at renovere og tænkte på at placere en brændeovn foran. Vi vil helst ikke sætte renoveringsgips udenpå, men bare sætte genopretningstapet (Konkret er super nemt at arbejde med) direkte på tretexen.

Nogle har skrevet, at det er godt at sætte gips udenpå for at mindske brandfaren. Men yderst på en væg sidder der jo tapet eller maling - er det ikke tapetet/malingen, der begynder at brænde, og derefter søger ilden op til loftet? Så spiller det jo ingen direkte rolle, hvad der sidder under på væggen?

Mange tak for svar

Petter

Du skal have en vis brandklass rundt om selve ovnen, hvis jeg ikke tager helt fejl.
Du kan sikkert finde regler vedrørende installationen på internettet, hvis du søger lidt.

Jeg ville fjerne tretexen bagved komfuret og sætte en almindelig 13 gips op, derefter renoveringstapet over det hele.

Tjek med skorstensfejeren, de har styr på det, og det er jo dem, der senere godkender installationen. Hvis du har skorstensfejeren med fra starten, er det lettere. Vi har tretex meget tæt på vores brændeovn og også i loftet over, men med hjælp fra skorstensfejeren løste det sig, så vi kunne sætte brændeovnen der alligevel. Det, man skal holde øje med, er, hvor varmt det bliver på overfladen/materialet, og bliver det ikke for varmt, er det ok.

Tak for alle svar!

Vi satte gips op over det hele til sidst. :)

Petter

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.