Jeg er i gang med at skitsere en plantegning til et fritidshus, der vil have en hems. Og en hems skal man nå via en stige eller en trappe.

Trapper stjæler værdifuld plads og hvis de ikke gør det, bliver de ret stejle og ikke specielt børnevenlige. Og dermed er stige udelukket.

Min idé er at bygge en trappe, der er ca. 80 cm bred, men går mellem en indervæg og et soveværelse. Den ene indervæg er mod gangen, der fører ind til stuen, og den anden side vil vende ind mod et soveværelse. På soveværelsessiden bruger man pladsen under trappen til pladsbygget opbevaring med døre. Man vil altså ikke kunne se ind i soveværelset fra trappen, da det bliver helt tæt.

Min tanke er så at skaffe massivt træ til trappetrinene med stødtrin imellem. Så når du går op ad trappen, har du væg på begge sider, indtil du kommer op til hemsen. På din venstre side vil du have væg op til loft med håndliste, og på din højre side vil der være sikkerhedsglas, som et L hvor "langsiden" bliver afgrænsning mellem hemsen og stuen.

Så spørgsmålet er, hvor får jeg fat i massivt træ af de rette dimensioner. Jeg antager, at jeg har brug for ca. 90x27x3 cm. En tanke var at købe bordplader og save de nødvendige stykker ud. Eller er der nogen, der sælger hele trin? (og ikke bare sådan en fjollet renovering, der er en skal over en eksisterende trappe)

Derefter, hvordan fastgør jeg dem bedst muligt? Kan jeg købe færdige vanger i den rigtige dimension, der er indbygget i væggen, hvor trappetrinene hviler? Købe en trinvis stålsøjle? Eller skal man understøtte det på en eller anden måde?

Hit me!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.