Er i gang med at renovere en trappe, og der går en gammel stolpe i svinget på trappen. Da jeg ikke er helt bevandret i trappekonstruktion, er mit spørgsmål om den har nogen som helst betydning? Den er jo ikke bærende opad, da de har sømmet den i siden på bjælken oppe? Kan man fjerne den, eller har den en funktion for trappen? Altså skære skråt i forlængelsen der, hvor jeg allerede har åbnet op? Hvis den ikke af en eller anden grund bør fjernes, kan jeg erstatte den med en firkantprofil, hvor jeg svejser en vinklet fod og så et beslag til bjælken oppe og så bare beklæde den skrå del med fx. et profileret egetræsstykke. Alle tips modtages, tak!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Stolpen er helt klart bærende for trappens nedre del. Derimod er det meget usædvanligt, at trapper indgår i husets bærende konstruktion. Som regel laver man først et hul til trappen i bjælkelaget, inden man bygger selve trappen. Nedre delen kan du erstatte på passende måde. Det drejer sig ikke om nogle voldsomme laster.
Mange tak for din input! Jo man ser jo, at trinnene går ind i den bjælke. Spørgsmålet er, om man kan bare beholde den nederste del. Den er i bedre stand end resten i hvert fald, så den havde været let at spartle op og male. Så hvis man havde kappet søjlen langs vangen og så dækket det med en plade hele vejen ned, havde det nok været pænt. Spørgsmålet er vel bare, om jeg kommer til at påvirke trinnene, der sidder i den nederste del af søjlen?J justusandersson sagde:Søjlen er helt klart bærende for trappens nederste del. Derimod er det meget usædvanligt, at trapper indgår i husets bærende konstruktion. Som regel laver man først et hul til trappen i bjælkelaget, inden man bygger selve trappen. Den nederste del kan du erstatte på passende måde. Det drejer sig ikke om nogen voldsomme laster.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Vangstykket som er fastgjort i stolpen fungerer som en bjælke. Det er mest vertikale kræfter, der virker på stolpen. Jeg ville skære det af et stykke oppe, så det fungerer som noget, man kan tage fat i, når man går op ad trappen. Køb en flot dekardetalje og sæt på toppen.
Klik her for at svare