Hej,

Jeg er i gang med at renovere et hus og arbejder på trappen nu. På trappen har der været væg-til-væg tæppe, som vi nu har revet af. Limmet sad tilbage, overalt. For at få det væk brugte jeg først elhøvl, så maling skraber. Nu er alt så godt som væk.. Men lugten fra limmet bliver ved, selvom den er meget mindre end da tæppet blev fjernet.
Planen er at lægge parketgulv som plan og stødtrin, men skal eliminere lugten først. (Lugter som i en hestestald)

Har du en idé til, hvordan det kan løses?

Trætrappe med rester af lim efter fjernelse af tæppe, klar til renovering og installation af parketgulvstrin. Trappetrin i træ med fjernet limrester, der tidligere havde heltæppemåtte. Klar til yderligere renovering og lugtfjernelse. Trætrapper efter fjernelse af tæppe og lim, med synlige træåre og en let bøjning, klar til renovering og installation af parketgulv.

Tips modtages gerne.. Skal man bruge en spærrende maling eller lignende? Eller findes der måske et middel til formålet?

Limlugten binder med trappemalingen, så det er bare at komme i gang.
Ps. Synes at den flotte trappe burde olieres ;)
Edit I skulle jo have parket (skammer mig), lad det tage tid at lufte ud ellers kan I spærre med fx shellak.

tttomten TomasJor sagde:
Limduften binder med trapfarven så det er bare at køre.
Ps. Synes at den fine trappe burde olieres ;)
Edit I skulle jo have parket (skammer mig), lad det tage tid at lufte ud ellers så kan I spærre med fx skellak.
Tak for svar!
Ja det havde jeg egentlig tænkt først, men trappen er lidt slidt desværre. (den ser bedre ud på billede :D ) Så tror jeg at limet er gået ned i træet nogle steder, som gør det svært at få væk, vil kunne ses igennem ved oliering. Derfor gik jeg over til at sætte parket i trappen...

Okay, det lyder jo godt.. Typ denne? https://www.lovelyhome.se/farg/inom...OAMI2DydcpwfVt7Aeu6Oq8qt87NswgSRoC-2gQAvD_BwE

Ellers kan man tage almindelig farve og klatte på altså? Det binder også op limduften?

Foreslået burde være weekend ypperlig til dette :)

Btw jeg skal også lægge parket i min trappe, du er kommet liiiiite længere end mig. Købte mtrl ca 2006 så det er vel snart tid til at begynde at lægge.

tttomten TomasJor sagde:
Foreslået burde være helg ypperlig til dette :)
Perfekt, så prøver jeg det! En tanke jeg fik nu, fordi jeg har brugt en elhøvl for at fjerne limet, men den er jo lidt klodset, så man kommer ikke til overalt. Dette fører til, at de varierer nogle mm. Der havde jeg tænkt mig at bruge træspartel, måske bedst at starte med spartel og derefter male ovenpå?

tttomten TomasJor sagde:
Btw jeg skal også lægge parket i min trappe, du er kommet liiiiite længere end mig. Købte materialer ca. 2006 så det er vel snart tid til at begynde
Haha ja man skal ikke sige "senere", tiden plejer at løbe afsted så.. :D

Mistænker at det er højere efter væg /sättbräda?
Skal du lime parketten?
I så fald ville jeg nok gøre det enkelt for mig og høvle det tilsvarende af parketten.

tttomten TomasJor sagde:
Mistænker at det er højere efter væg /sætbræt?
Skal du lime parketten?
I så fald ville jeg nok gøre det enkelt for mig og høvle det tilsvarende af parketten.
Præcis.. Ja det kunne man jo også have gjort.. Skal prøve med et lille vaterpas og se hvor meget det adskiller sig. Præcis, det bliver noget sættelim der passer til formålet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.