Nu har jeg brug for input til mit næste projekt, som slet ikke var meningen at komme nu, men som blev aktualiseret i morges, da matth-hvedet i trappen gik i stykker :-(. Nu er det meget skarpt og en snublefare der. Jeg vil IKKE installere trinoptræk. Vi har et hus bygget i 1973, med en trappe, der har et (antageligt) fabrikslimet tæppe nedsænket i trappetrinene. Der er med andre ord ingen løs trappenæse eller løs bagstykkedel, men hele trinnet er i ét stykke med tæppet i samme niveau som træet. Tæppet er ca. 2 mm inkl. limmen under, kanterne foran og bagpå er 2 cm brede, og det er en åben trappe. Tæppet går desuden som prikken over i ind i vangerne, så hvis jeg fjerner det (hvis jeg overhovedet kan fjerne det), så bliver der "huller" ved siderne. Det føles som om vi kan leve med, at det ikke ser helt perfekt ud og måske fylde hullerne med silikone. Så sent som i går diskuterede vi, om vi skulle male plasttæppet, men det ser ikke ud til, at der er nogen maling, der fungerer til det formål. Jeg kan heller ikke finde nogen nålefilt i den tykkelse, så vi skal vel forsøge at fjerne tæppet og slibe trinnene i stedet. Så, hvordan ville I gøre det? Er det lakafhøvling der gælder, eller ville det fungere med en elhøvl? Der er fjorten trappetrin, og alle skal i så fald slibes både bagtil og foran. Eller kunne man springe over at slibe bagkanterne? Alle forslag modtages med stor taknemmelighed, det kan ikke forblive som det er nu, da vi har små børn, der går op og ned ad trappen, vi ønsker ikke, at de snubler eller skærer sig på den. I, der har malet på plasttæppe, må meget gerne komme med tips, hvis det skulle fungere at gøre det på resten af trappen... Malingen bør fungere som en temmelig langsigtet løsning...

K Kotteluringen sagde:
I må ha malet på plastmatte må gjerne komme med tips, hvis det ville fungere at gøre på resten af trappen... Malingen bør fungere for en ret langsigtet løsning...
Jeg malede vores fyrretrappe med fabrikslimet plastmatte, bare vaskede af og malede med et lag gulvmaling fra nordsjö, men den dækkede dårligt, så vi brugte almindelig snedkerimaling fra byggmax bagefter. Vi lagde trappetrinsmåtter, men ved ikke om det var nødvendigt, malingen ser ud til at sidde lige så godt på plastmatten som trădelene. Har holdt godt i 5 år nu.

• Synes
Kotteluringen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.