Nyt gulv i bagindgangen leder også til renovering af to trin i vores hus fra 1926. Dette bliver også grundkurset i trapperenovering forud for næste efterårs renovering af den store trappe! 🥳

Men som sædvanligt når man ikke har gjort sådanne ting før, opstår der nogle spørgsmål, derfor denne tråd.

Desværre har jeg ikke taget et før-billede, så man må lade fantasien tilbyde et brunt filt tæppe på trinene og den øverste overflade, mens der sad et brunt plasttæppe med mørkebrune detaljer på den nederste overflade. Huset blev renoveret grundigt i 70'erne, så det var sikkert meget fint dengang. Mente man. På billederne ser man også hovedtrappen, som i dag er limet med rødt tæppe. Ret stiligt egentlig, men det ryger altså næste efterår.

På gangområderne kommer der nu i stedet et skakternet plasttæppe. Trappens træsdetaljer slibes ned, trappetrinene bejses med mørk mahogni før lakering, mens stødtrinene males hvide. Resten af gangen bliver hvid med tiden, og hovedtrappen fortsætter i samme stil.

Jeg bruger en Milwaukee excentersliber med 3M's Xtract Cubitron slibepapir, som fungerer rigtig godt! Til hjørnerne og andre detaljer, hvor excentersliberen ikke når ind, bruger jeg mit Milwaukee multiværktøj med slibetilbehør.
Den tidligere ejer har ikke sparet på limen, da han satte tæppet, hvilket gør dette arbejde ret træls. Når limen opvarmes under slibningen, sætter massen sig desuden på slibepapiret, hvilket også fører til behovet for at skrabe limresterne væk...

Så nogle spørgsmål:
- Findes der generelt nogle værktøjer, som man skal bruge i stedet?
- Er der nogen bejds, der generelt anses for at være den bedste?
- Findes der nogen lak, der er ret blank, men som stadig forhindrer, at man oplever den som glat?

Slidt trappetrin med afskallet maling og synlige træstrukturer, der kræver renovering.
Trappenæsen har nogle detaljer, som jeg gerne vil bevare, men her kræves et andet værktøj for at fjerne limen.

Slidstegt trappe i træ med synlige knaster og små reparationer ses mod sort-hvidt ternet gulv.
Her har man fyldt et lille hul med spartelmasse eller noget lignende. Skal man grave det ud og lade det være et hul, eller kan man bruge en træfiller og få et pænt resultat, når man bejser?

Nærbillede af trappetrin i træ med synlige søm og riller. Øverst ses en sort-hvid ternet overflade. Træet er delvist afsløret for renovering.
Der sidder to søm i det øverste trappetrin. Det virker ikke som en mulighed at fjerne dem, men vil de ødelægge udseendet? Jeg håber, at de ikke er så synlige efter bejsning.

Trappetrin under renovering med lakeret overflade og sort-hvidt skakternet gulv. En kniv og støvsugerslange ses på det øverste trin.
Til højre på midterste trin er der en sprække mellem plankerne. Kan man fylde denne med træfiller og bejse, eller skal man lade det være?

Lidt miljøbilleder:

En delvist renoveret entré i et gammelt hus, med synlige trægulve og en rød tæppebelagt trappe til højre.
Tæpper fjernet.

Sort-hvid skakternet plastgulv lagt i entre, med rød tæppebelagt trappe i baggrunden, og trædetaljer ved gulvet. Dør til venstre.
Det øverste tæppe måles op, underlaget er nu spånplade, der er skruet fast. Skruehuller og sprækker spartles med træspartel.

Et trappetrin under renovering med synligt lyst træ, omgivet af en sort-hvid ternet gulvflise, muligvis under forberedelse for behandling.
Trætrappe med synlige årringe og knaster, ved siden af sort-hvidt ternet gulv, klar til renovering i ældre hus.
Der er lidt huller omkring knasterne, spørgsmålet er, om man skal fylde med træfiller eller ej…? 🤔
Trætrappe i gang under renovering, med eksponeret træ og skakternede fliser ved siden af. Skruer og limrester er synlige.
Detaljer…
Nærbillede af slidt trætrappekant med spor af gammel maling og ujævnheder, klar til renovering. Træets struktur og farvevariationer er tydelige.
Mest lim vinder. Her tænker jeg, at jeg spartler og gør det pænt, inden det males hvidt, det tager et år at slibe dette ned...

Det var vist alt for nu. Input værdsættes! Min største overvejelse ser ud til at være, om jeg kan bruge en eller anden form for træfiller eller ej. For dem, der arbejder med trapper eller har gjort et lignende arbejde før, er der sikkert indlysende svar på dette. :)
 
Tror ikke du får gode resultater med filler men ved ikke, ville tro at enten så bliver det meget pigment af bejdsen eller intet overhovedet.

Farveskraber kan være godt at starte med, så man får fjernet det meste af limmet.

Tror at Bona har en lak med skridsikkerhed i, har for mig at jeg spurgte for flere år siden ellers burde de fleste lakproducenter have det.

Jeg har aldrig brugt andet end Bonas lakker, så kan kun anbefale den.
Vil du have en rigtig god lak så Bona HD (kan være forsvundet eller skiftet navn) en to-komponents lak som er opløsningsmiddelfri, hvis den duer til offentligt miljø så burde den du til en hall 🙂
 
  • Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.