Holder på jeg også, gulvlimet er det værste, går ikke at slibe væk så jeg varmer og skraber væk med spartel.

Behold trappesnuden og fræs den ned i plan med trappen, en snude i fyr bliver for blød.

Protte

Det er svært at få succes med fræsning. Fræseren tager gerne sin egen vej. Eg er naturligvis stærkere end fyr, men at sige, at fyr er for blødt, det er jeg ikke enig i, i hvert fald ikke i en privatbolig. Jeg synes ikke, man skal blande træsorter i planen. Trappetrin af eg kræver trin af eg. At stødtrinene er af fyr, spiller mindre rolle, men samme træsort hele vejen er bedst, medmindre man maler alt i en dækkende farve.

J justusandersson sagde:
Fra billederne kan jeg ikke afgøre, om trappen er både bejdset og lakeret, eller om det bare er naturlig gulning af fyrretræet. Du kan nok ikke afgøre dette helt sikkert, før du har slebet trappen. Det er muligt at bejdse først, inden du påfører hårdvoksolie. Sådan findes også pigmenteret. Det er nok bedst at prøve sig frem.
Mange tak!
Gætter på, at jeg skal slibe trappenæserne også, hvis jeg får dem fjernet.

Er intet problem at fræse ned med en overfræser rigget til kantlistefræsning, har lavet min rig af formplywood, men det sidste stykke mod vangestykket må man tage med stemmejern.

Protte

prototypen prototypen sagde:
Er ikke noget problem at fræse ned med en overfræser rigget til kantlistefræsning, har lavet min rig af formfiner men den sidste del mod vangestykket må man tage med et stemmejern.
Kan du ikke vise et billede af dette? Jeg synes min overfræser er håbløs.

Krydsfineren dækker næste halve bord på fræseren, og enden på fræserstålet skal være jævn med krydsfineren.
Alt, der er højere end pladematerialet, fræses bort.

Protte

• Plywoodplade med metalhåndtag monteret på toppen, brugt til fræsebord. Skruer synlige i håndtaget og hjørnerne af pladen er let beskadigede.
Så enkelt og elegant! Det skal jeg teste.

Y Ysta sagde:
Er fuldt optaget af at renovere et hus fra 50'erne.
Nu er jeg kommet til trappen.
Trappenæse i træ, men trinene ser ud til at have et limet tæppe i plastik?

Helst ville vi gerne have en trætrappe. Hvad tror I, der er under?
Taknemmelig for forslag til hvordan vi kan gøre.

Alternativt må vi male, men er usikker på, om maling sidder på det limede plastiktæppe.

Det ene billede er taget nedefra (kælderen).
Hej!

Jeg er nysgerrig på, hvordan du gjorde, og hvordan resultatet blev. Jeg skal lige til at renovere en trappe i et hus fra 50'erne, der ser præcis magen til ud. Skulle tro det var min trappe næsten! 😊

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.