Er fuldt i gang med renovering af et hus fra 50'erne. Nu er jeg kommet til trappen. Trappenæse i træ, men trappetrinene ser ud til at have en limet plastmåtte?

Vi ville helst have en trætrappe. Hvad tror I, der findes under? Taknemmelig for forslag til, hvordan vi kan gøre.

Alternativt må vi male, men jeg er usikker på, om malingen vil hæfte på plastmåtten, der er limet.

Det ene billede er taget nedefra (kælderen).

• Trapp med trappetrin beklædt med en plastmåtte og trappenæse i træ. Trappen fører opad og har rækværk til højre.
  • Trætrappe med plastbelagt trin og trappenæse i træ.
  • Trætrappe set nedefra med trappetrin belagt med limet plastikmåtte. Synlige træflader og detaljer i renoveringsprojektet af et 50-tals hus.
  • Trappe set nedefra, lavet af træplanker, med synlige knaster. Trappekonstruktion uden synlig tæppebelægning. 50-tals husrenovering.
Måske linolium, riv bort, slip, slip, svær meget og slip videre. Behandl så træet som ligger under, og I har en supperflot trappe!

Sikkert linoleum. Plastik fandtes næsten ikke i 50'erne. Der hvor det fandtes, blev det kaldt for plastic! Trappetrinnene kan nok tages af og derefter sænkes til trinets træniveau.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Måske linolium, riv det af, slip, slip, band meget og slip videre. Behandl derefter træet, der ligger under, og I har en superflot trappe!
Hej og tak for svar!
Tror du, at trappen bliver "tyk"/stærk nok da? Tror man så kommer ned til brædderne, som man ser fra kældrene.
Behøver man noget der, hvor trappenæsen sidder nu?

Linoleum har ingen bæreevne. Det er træet i trappen, der bærer i dag også. Der bliver ingen forskel.

J justusandersson sagde:
Sikkert linoleum. Plastik fandtes næsten ikke i 50'erne. Hvor det fandtes, blev det kaldt for plastic! Trappesnuderne kan nok tages løs og derefter sænkes til trinets træniveau.
Tak for svaret. Det kan sikkert passe.
Godt tip! Ser ingen skruer på trappesnuderne. Måske er de limet?
Hvis det går i stykker. Har du nogen tips til nye?

Det vil nok være tilstrækkeligt, det er muligt at sætte en liste-lignende stykke nedenunder for at styrke lidt og mindske eventuelt knirken.

J justusandersson sagde:
Linoleum har ingen bære evne. Det er træet i trappen, der bærer i dag også. Det bliver ingen forskel.
Tak!
Behandlingen efter slibningen. Mener du at olie trappen?

Hård voks olie eller lak f.eks.

Du kan lave nye næser f.eks. af høvlede lister som kan købes i alle bedre byggemarkeder. Brug sandpapir til at runde dem af. Hvis de gamle er limede, forsøg at opløse limet med vand eller svag varme. 50'ernes lim var ikke særlig holdbare.

Hårdvoksolie typ Osmo er suverænt! Let at forbedre.

J justusandersson sagde:
Du kan lave nye næser f.eks. af høvlede lister, der kan købes i alle bedre byggemarkeder. Brug sandpapir til at runde dem af. Hvis de gamle er limet, prøv at opløse limet med vand eller svag varme. 50'ernes lim var ikke særlig holdbare.
Tak.
Kan man få dem i samme farvenuance som trappetrinene?

J justusandersson sagde:
Hårdvaxolja typ Osmo er suverænt! Let at forbedre.
Tak! 2 gange oliering?

• Synes
Happy75smile
  • Laddar…
Fra billederne kan jeg ikke afgøre, om trappen er både bejdset og lakeret, eller om det bare er naturlig gulning af fyrretræet. Du kan nok ikke afgøre dette helt sikkert, før du har slebet trappen. Det er muligt at bejdse først, inden du påfører hårdvoksolie. Sådan findes også pigmenteret. Det er nok bedst at prøve sig frem.

Gør det samme som du skal gøre. Jeg rev linoleum måtten af og høvlede ned næserne, så begyndte jeg at slibe. Synes det er godt med en anden træsort, der markerer en afslutning på trappetrinnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.