12,340 læst ·
22 svar
12k læst
22 svar
Trapperenovering 50'er hus
Er fuldt i gang med renovering af et hus fra 50'erne. Nu er jeg kommet til trappen. Trappenæse i træ, men trappetrinene ser ud til at have en limet plastmåtte?
Vi ville helst have en trætrappe. Hvad tror I, der findes under? Taknemmelig for forslag til, hvordan vi kan gøre.
Alternativt må vi male, men jeg er usikker på, om malingen vil hæfte på plastmåtten, der er limet.
Det ene billede er taget nedefra (kælderen).
Vi ville helst have en trætrappe. Hvad tror I, der findes under? Taknemmelig for forslag til, hvordan vi kan gøre.
Alternativt må vi male, men jeg er usikker på, om malingen vil hæfte på plastmåtten, der er limet.
Det ene billede er taget nedefra (kælderen).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sikkert linoleum. Plastik fandtes næsten ikke i 50'erne. Der hvor det fandtes, blev det kaldt for plastic! Trappetrinnene kan nok tages af og derefter sænkes til trinets træniveau.
Hej og tak for svar!Jonatan79 sagde:
Tror du, at trappen bliver "tyk"/stærk nok da? Tror man så kommer ned til brædderne, som man ser fra kældrene.
Behøver man noget der, hvor trappenæsen sidder nu?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Linoleum har ingen bæreevne. Det er træet i trappen, der bærer i dag også. Der bliver ingen forskel.
Tak for svaret. Det kan sikkert passe.J justusandersson sagde:
Godt tip! Ser ingen skruer på trappesnuderne. Måske er de limet?
Hvis det går i stykker. Har du nogen tips til nye?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du kan lave nye næser f.eks. af høvlede lister som kan købes i alle bedre byggemarkeder. Brug sandpapir til at runde dem af. Hvis de gamle er limede, forsøg at opløse limet med vand eller svag varme. 50'ernes lim var ikke særlig holdbare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hårdvoksolie typ Osmo er suverænt! Let at forbedre.
Tak.J justusandersson sagde:
Kan man få dem i samme farvenuance som trappetrinene?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Fra billederne kan jeg ikke afgøre, om trappen er både bejdset og lakeret, eller om det bare er naturlig gulning af fyrretræet. Du kan nok ikke afgøre dette helt sikkert, før du har slebet trappen. Det er muligt at bejdse først, inden du påfører hårdvoksolie. Sådan findes også pigmenteret. Det er nok bedst at prøve sig frem.