Trappen knirker å knager. Skruet fast trinene i vangerne og det blev bedre men ikke helt 100.
Er der nogen, der har et forslag til, hvad der kan hjælpe? Trappen sidder ikke fast i væggen. Kan det hjælpe at sætte den fast stumt mod væggen?
At få den helt stille er nok en udfordring, især hvis den er nyrenoveret og nymalet. En trætrappe har altid en vis bevægelse, og knirken bliver mere mærkbar, hvis der sidder nymalede detaljer mod hinanden. Selv hvis bjælkelaget er af træ, påvirker bevægelsen, et betonbjælkelag er jo stumt, så det bevæger sig ikke.
At fastgøre trappen til væggen kan helt klart mindske bevægelsen i trappen, men da kræver det, at du har mellemstykker mellem vange og væg, samt at du forsøger at finde de stående regler i væggen, så du kan skrue rigtig stramt.
Trappen knirker og knager. Skruede trinene fast i vognen, og det blev bedre, men ikke helt 100.
Er der nogen, der har et forslag til, hvad der kan hjælpe? Trappen sidder ikke fast på væggen. Kan det hjælpe at sætte den fast mod væggen?
Jeg satte for bagsiden mellem hvert trin og fik fjernet knirket.
Trappetrinene skal smøres med paraffin ved montering. Desuden skal vangen mod væggen fastgøres i væggen. Det er "bare" at rive trappen ned og montere den igen for at gøre den helt lydløs.
At få den helt lydløs er nok en udfordring, især hvis den er nyrenoveret og nymalet. En trætrappe har altid en vis bevægelse, og knirkeriet bliver mere markant, hvis der sidder nymalede detaljer mod hinanden. Selvom bjælkelaget er i træ påvirker bevægelsen, et betonbjælkelag er jo stumt, så det bevæger sig ikke.
At fastgøre trappen til væggen kan helt klart mindske bevægelsen i trappen, men da gælder det om, at du har mellemstykker mellem vange og væg, samt at du forsøger at finde de stående regler i væggen, så du kan skrue rigtig hårdt.
Tak for hjælpen! Planlægger at få den renoveret af håndværkere. Forsøger at forstå, hvad der kan gøres for at få det godt. Ikke så sjovt at betale for nye egetrin, hvis trappen knirker lige så meget som før.
Håndværkeren talte ligesom dig om tidligere maling af trappen, der har fået malingen til at krybe ind og er årsag til knirken.
Trappetrinene skal smøres med paraffin ved montering. Derudover skal vangen mod væggen fastgøres i væggen. Det er "bare" at rive trappen ned og montere den igen for at få den helt stille.
[billede]
Læs mere her,
[link]
Tak for hjælpen. Tror du man kan tage lidt paraffinolie i en sprøjte og dryppe ned i fugen mellem trin og vange?
Tak for hjælpen. Tror du man kan tage lidt paraffinolja i en sprøjte og dryppe ned i samlingen mellem trin og vange?
Ville gerne have skilt den ad, men min viden er for dårlig. Skal have håndværkere ind, men det er svært at få nogen til at tale om, hvad der skal gøres eller give garantier.
Det er "bare" at rive trappen og montere den igen for at få den rigtig stille.
Nu spekulerer jeg ;-) men jeg tror at penetrerende litiumfedt kan have samme virkning, hvis man nu ikke vil give sig i kast med at demontere hele trappen ... ikke sjovt arbejde. Litiumfedt skulle trænge ind i samlingerne og smøre dem, så de ikke knirker. Men garanteret en vis efterrengøring af overskydende fedt https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/litiumfett-400-ml-2000044475
Nu spekulerar jeg ;-) men jeg tror at penetrerende lithiumfedt kan have samme virkning, hvis man nu ikke vil give sig i kast med at demontere hele trappen ... ikke sjovt arbejde. Lithiumfedt vil sandsynligvis trænge ind i samlingerne og smøre dem, så det ikke knirker. Men garanteret en vis efterrengøring af overskydende fedt
[link]
Jeg er tvivlende over for, hvordan træet spiller sammen med det fedt på sigt. Jeg ville holde mig til paraffinolie eller fast paraffin.
Jeg er i tvivl om, hvordan træet spiller sammen med det fedt på sigt. Jeg ville holde mig til paraffinolie eller fast paraffin.
Trappen vipper lidt, der skal kun være nogle mm, så kan den knirke. Den ydre vange hænger i luften. Prøv med at sætte en regel lidt i spænd mellem gulv og underside, langs med vangen, på det andet trin opad fra vinklen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.