Jeg er ude efter en trappe med minimalistiske vanger og undrer mig over, om det fungerer at gøre som jeg har tænkt.
Jeg har ikke set billeder af denne løsning, hvilket gør, at jeg føler, at der måske er noget stort kendt problem.
Lad os se, om jeg kan beskrive dette med ord.
En lige trappe (eller rettere to lige trapper da der er en repos imellem).
Trinene er normale trin i træ.
Vanger i stålplade i stedet for træ. Typisk 6mm (mere?), Bredden omtrent halvdelen af en klassisk vange i træ.
Støtte til trinene svejset i vangen og trinene skruet/anden løsning i disse.
Jeg ville så få meget mere luft. Trinene ville stikke ud både foran og bagpå i forhold til vangen da den er smallere end normalt. Dvs. den svejsede støtte er ikke i hele trinnets længde.
Fungerer dette? Det jeg med min fuldstændige mangel på viden på området kunne forestille mig er, at der kunne komme lyd på grund af fastgørelseskonstruktionen for trinene, og at der måske er risiko for, at trappen bliver svajende i sidled.
Jeg har ikke set billeder af denne løsning, hvilket gør, at jeg føler, at der måske er noget stort kendt problem.
Lad os se, om jeg kan beskrive dette med ord.
En lige trappe (eller rettere to lige trapper da der er en repos imellem).
Vanger i stålplade i stedet for træ. Typisk 6mm (mere?), Bredden omtrent halvdelen af en klassisk vange i træ.
Støtte til trinene svejset i vangen og trinene skruet/anden løsning i disse.
Jeg ville så få meget mere luft. Trinene ville stikke ud både foran og bagpå i forhold til vangen da den er smallere end normalt. Dvs. den svejsede støtte er ikke i hele trinnets længde.
Fungerer dette? Det jeg med min fuldstændige mangel på viden på området kunne forestille mig er, at der kunne komme lyd på grund af fastgørelseskonstruktionen for trinene, og at der måske er risiko for, at trappen bliver svajende i sidled.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 indlæg
Jeg laver denne udendørstrappe. Kan sikkert tilpasses til dit formål.N Nizztos sagde:Jeg er ude efter en trappe med minimalistiske vanger og undrer om det fungerer at gøre som jeg har tænkt.
Jeg har ikke set billeder af denne løsning hvilket gør at jeg føler at der måske er et stort kendt problem.
Ser om jeg kan beskrive dette med ord.
En lige trappe (eller snarere to lige trapper da det er et afsats imellem).
Vanger i stålplade i stedet for træ. Typ 6mm (mere?), Bredde omtrent halvdelen af en klassisk vange i træ.
Støtte for trinene svejset i vangen og trinene skruet/anden løsning i disse.
Jeg ville så få meget mere luft. Trinene ville stikke ud både på for- og bagside i relation til vangen i og med at det er smallere end normalt. Dvs den svejsede støtte er ikke i hele trinets længde.
Fungerer dette? Det jeg med min fuldstændige mangel på viden i området kunne forestille mig er at der kunne blive lyde på grund af fastgørelseskonstruktionen for trinene og at der måske er risiko for at trappen bliver svajende i sidled.

Den har bestemt ligheder med det, jeg leder efter.T Thomas_Blekinge sagde:
Bliver den helt stabil?
Min erfaring med udendørstrapper er, at de ofte er lidt vaklende. Man har jo måske ikke helt de samme krav som til en indendørstrappe.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 indlæg
Den kommer til at blive helt stabilt tror jeg. Vangstykkene er af 100 mm u-bjælke. Jeg havde først tænkt at bare tage 6 mm stålplade som jeg har set i indendørskonstruktioner.
Men vi får se. Trappen er under fremstilling så nu er det for sent at ændre så meget.
Men vi får se. Trappen er under fremstilling så nu er det for sent at ændre så meget.
Klik her for at svare