Nytindflyttede i brf rækkehus fra 80'erne.
Har lige fjernet et gelænder, hvor 2 ud af 3 plugs var løse i væggen.
Væggen er enkelgips og tidligere var gelænderet sat med 3 Fischer SX10 plugs (universelle type).
Jeg havde håbet, at det ville være tilstrækkeligt at spartle hullerne, bore og plugge med en rigtig mollyplug.
Far, som er mere kyndig og erfaren, foreslår, at man i stedet forsøger at styrke enkelgipsen med træ/plywood på indersiden og dermed undgår plugs. Det er let i praksis, da der er et opbevaringsrum bag trappevæggen, hvor man kan lave et hul for at få adgang til indersiden af gipsvæggen.
Nyindflyttede i brf rækkehus fra 80'erne.
Lige fjernet et trappegelænder, hvor 2 ud af 3 plugs var løse i væggen.
Væggen er enkeltgips og tidligere sad gelænderet med 3 stk. Fischer SX10 plugs (universaltype).
Jeg havde håbet på, at det var nok at spartle hullerne, bore og plugge med en rigtig mollyekspander.
Farsan, der er mere vidende og erfaren, foreslår, at man i stedet prøver at styrke enkeltgipsen med træ/plywood på indersiden og så undlader plugs. Nemt i praksis da der er et pulterrum bag trappevæggen, man kan skære et hul i for at få adgang til indersiden af gipsvæggen.
Hvad siger øvrige medlemmer?
Tak på forhånd
[billede][billede][billede]
Ja det bliver bedre at skære et hul i gipsen og derefter lægge en kortling bagved til trappegelændere, da disse udsættes for en del kræfter..
Så din far er klog😉
Trappegelænder skal jo gerne holde til at man snubler og får fat i gelænderet for at redde sig, og så ikke løsne sig fra væggen. Det havde jeg ikke stolet på gips for.
Det er sikkert et regelsæt i væggen med mindst 45 X 95. Skal du sandsynligvis tapetsere eller male om væggen. Så går det at finde reglarne (måske med fars hjælp) Banke på væggen og trykke en syl ind for at finde centrum på en regel, de plejer at sidde med 600 mm C/C, så bare finde den første. De holder godt for trapperækkens bolten som du viser, hvis du forborer i reglen.
Vi har OSB og gips, og det har ikke været tilstrækkeligt til at sætte rækværket fast og få det til at holde. En af "de yngre" havde gjort ondt i foden og skulle ned ad trappen og hang mellem rækværket på væggen og den anden sides rækværk, som er integreret i trappen, og det sidder nu løst... og der er det ikke en storvokset person...
Jeg tror også på at finde eksisterende regler eller åbne op og sætte kortlingar - at bare sætte en krydsfiner eller en anden plade bag gips holder ikke på sigt eller til belastning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.