Jeg er ved at renovere hele overetagen med ny planløsning og vandbåren gulvvarme og er stødt på et problem.

I forbindelse med renoveringen har jeg opdaget, at trappen hælder kraftigt mod skorstenspiben. Den hælder cirka 10 mm hen over trappens bredde (se billede). Bjælkelaget føles solidt og giver ikke meget efter ved trappen. Trappens sætning var ikke noget, vi havde observeret før renoveringen. Trappen sidder i en tilbygning opført i 1994.

Hvad ville I have gjort? Jeg ser følgende muligheder:

1, lade konstruktionen være som den er og bare fore/søge at få bjælkelaget i vater. Det har jo holdt i næsten 30 år.

2, forsøge at rette trappen op ved at sætte en søjle i trappens indre sving og en ny hel bjælke mellem søjlen og hjertemuren. (Tegnet med grønt på et af billederne)

Eller ser I nogle andre muligheder?

• Trappeopbygning med hældende trin mod murværket, ledninger langs væggen, set fra kælderen. Træstrukturen viser slid og tilpasninger.
  • Trappevange med tydelig hældning mod en mur, markeret med en rød snor. Træet er gammelt, med synlige skruer og ujævn overflade.
  • Vaterpas placeret på en trætrappe, der viser hældning mod murværket, med et ukurant niveau og et par sko i baggrunden.
  • Trætrappe ved siden af væg med hylder og diverse værktøj, byggematerialer og ventilationsrør i renoveret overetage.
  • Trappeopbygning under renovering med synlige bjælker og kabler. Vatterpas viser hældning mod mur. Plastdække og kat ses til højre.
  • Vater og lineal på træoverflade viser 10 mm hældning på trappen mod murstocken i renoveringsprojekt.
  • Trætrappe i hus, der viser en klar hældning mod murstocken, tyder på et niveauproblem i konstruktionen fra en renovering fra 1994.
  • Billede af trapperenovering; viser en trappe med markeringer for løsning med ny søjle og bjælke mellem hjærtevæg og pelar i udbygning fra 1994.
  • Trætrappe inde i huset, ses fra bunden, der viser en mærkbar hældning mod væggen. Reoler med værktøj og en dækket dør til venstre.
  • Trappe der skråner mod murstocken med synlige bjælker og rør fra renoveringsprojekt på overetagen. Vatterpas viser trappens hældning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.