Jeg har et spørgsmål angående materialet Træullit (træuldplade, rørmåtte m.m.)
Jeg bor i et hus med kælder fra 1946. Efter at have fjernet træullit'en fra den ene ydervæg er der løbet vand ind i kælderen efter en kraftig regnbyge i en ellers ekstremt tør sommer. Kunne man med kun denne information i hånden antage, at årsagen til at vand løber ned i kælderen skyldes, at træullit'en er blevet fjernet? Kan træullit'en virkelig forhindre, at en stor mængde vand ikke trænger igennem væggen i kælderen, men suges op af træulden?
Jeg har forstået, at dette materiale kan absorbere og afgive fugt uden at tage skade. Men nu drejer det sig om regnvand. Jeg ville blive utrolig taknemmelig for svar.
Jeg bor i et hus med kælder fra 1946. Efter at have fjernet træullit'en fra den ene ydervæg er der løbet vand ind i kælderen efter en kraftig regnbyge i en ellers ekstremt tør sommer. Kunne man med kun denne information i hånden antage, at årsagen til at vand løber ned i kælderen skyldes, at træullit'en er blevet fjernet? Kan træullit'en virkelig forhindre, at en stor mængde vand ikke trænger igennem væggen i kælderen, men suges op af træulden?
Jeg har forstået, at dette materiale kan absorbere og afgive fugt uden at tage skade. Men nu drejer det sig om regnvand. Jeg ville blive utrolig taknemmelig for svar.
Træulliten skal fungere som isolering på indersiden. Har svært ved at se, hvordan den skulle kunne stoppe regnvand. Det er jo kun træspåner blandet med cement.
Materialet ånder, så derfor fungerer det godt netop i kældre, da det ofte er et fugtigt miljø. Men stoppe regnvand.. nää.
Materialet ånder, så derfor fungerer det godt netop i kældre, da det ofte er et fugtigt miljø. Men stoppe regnvand.. nää.
Skal afhænge af, hvor store mængder det drejer sig om, når du siger regn vand. Da jeg rev i kælderen, blev et lækkende vandrør opdaget, som sikkert havde lækket i længere tid, og på ydersiden af træulliten kunne man ikke se noget af denne lækage. Derimod kunne det ses på træulliten og på betonhulstenen. Så jeg kan meget vel forestille mig, at træulliten har skjult regnvandet for dig, men du burde have bemærket det på træulliten, da den for mig var kraftigt svækket.
Klik her for at svare