Hej,
Jeg skal bygge en tralle direkte på fliser og har nu læst mig til, at det bedste trykimprægnerede træ til direkte kontakt med stenfliserne skal være klasse A, men de fleste som findes i handelen er klasse AB. Betyder det noget? Jeg vil også have den brune imprægnering i stedet for den klassiske grønne - er der nogen, der har erfaringer her?

Tak

Jeg byggede sidste år et terrasse ovenpå fliserne, satte plastdistancer (100*100*20mm) mellem fliserne og reglarne (A/B) så reglarne kom op ca 40mm, tænkte at så længe de ikke kommer i kontakt med jorden/fliserne så løber vandet væk derfra. Risikoen er der altid for, at jeg må lave terrassen om om et par år, da jeg brugte A/B træ nedenunder, men det bør være nok med ca 40mm over fliserne.

• Nyt trädæk i træ med en bænk og stole, omgivet af græsplæne og planter. Ufærdige brædder og en trillebør ses i baggrunden.
  • Synes
pajson
  • Laddar…
Hvordan det så ud før trädäcket

• Udestående terrasseområde med betonfliser og græs mellem fliserne, omgivet af plæne og blomster i potter.
  • Synes
pajson
  • Laddar…
AB imprægnering er nok fint, så længe der ikke er direkte jordkontakt. Forskellen er, hvor meget af selve imprægneringsopløsningen man har haft i badet, hvor man har imprægneret trallen. Jeg har for mig, at AB betyder 12-24 liter opløsning pr. m3, mens A er mindst 24 liter. Du kan købe en rulle syllpapp https://www.byggmax.se/syllpapp-p17065 og lægge mellem plade og regel, så slipper du for, at fugt vandrer gennem betonen op i træet.

Den brune imprægnering er det samme som den grønne, bare at man har blandet pigment i imprægneringen. Farven blegner meget hurtigt. Efter et par somre kan man ikke længere se, at den er brun. Brug den almindelige grønne, lad den være et år, og så kan du male/behandle trallen i den kulør, du ønsker.

• Synes
pajson
  • Laddar…
Ok så ved jeg mere, tusind tak alle for billeder og information :D(y)(y)

• Synes
Johanlidman
  • Laddar…
Johanlidman Johanlidman sagde:
Jeg byggede sidste år en træterrasse ovenpå fliserne, sætte plastafstandsstykker (100*100*20mm) mellem fliserne og reglarne (A/B) så reglarne kom op ca 40mm, tænkte at så længe de ikke kommer i kontakt med jorden/fliserne så vil vandet løbe væk derfra. Risikoen er der altid for at jeg skal lave træterrassen om om et par år da jeg brugte A/B træ til underkonstruktionen, men det bør være nok med ca 40mm over fliserne.
Basisspørgsmål måske :-) men brugte du balksko eller vinkelbeslag for at fastgøre reglarne til rammen?

Vinkeljern brugte jeg for at fastgøre reglerne til hinanden, og hele trækonstruktionen sidder ikke fast i husvæggen, da hele dækket bliver så tungt, at det ikke vil bevæge sig nævneværdigt meget.

Jeg satte også LED-belysning med skumringsrelæ rundt om yderkanten af trækonstruktionen, hvilket blev meget hyggeligt, når det begynder at skumre.

• Dæk med indbyggede LED-lys langs kanten foran en hvid trævæg med bord, stol og en lukket parasol.
  • Synes
pajson
  • Laddar…
P pajson sagde:
Basal spørgsmål måske :) men brugte du bjælkesko eller vinkelbeslag til at fastgøre reglarne ved rammen?
Nej, almindelig byggeskrue type 70-80 mm lang, man skråt den, så den passerer så mange årringe som muligt. Derimod behøves nogle kortlingar som holder styr på bjælkerne, så de ikke falder.
Jeg havde bærende bjælker under, men du kun en ramme med bjælker mellem C-C 600.
Tag chancen for at kigge efter lidt belysning, Ledstrip fra Kina 12V ca 120:-/5m
Husets veranda om natten med LED-strips belysning, terrasse med trin og græs foran. Indvendigt lys synligt gennem vinduerne.

Senest redigeret:
  • Synes
pajson og 1 anden
  • Laddar…
Leif: hvilken sælger led strip købte du af? Vil finde en fornuftig kvalitet trods lave priser..

Johanlidman Johanlidman sagde:
Hvordan det så ud før trædækket
Præcis sådan ser vores terrasse ud. Men omgivet af en mur i teglsten i taljehøjde, så ved jeg ikke, hvor let det bliver at bygge rammen, når man ikke kan komme til udefra, så at sige. Var det svært at få rammen i vater på grund af ujævnheder? Hvad brugte du til at justere?

Lengan Lengan sagde:
Præcis sådan ser vores terrasse ud. Men omgivet af en mur i taljehøjde, så ved jeg ikke, hvor let det bliver at bygge rammen, når man ikke kan komme til fra ydersiden, så at sige. Var det svært at få rammen i niveau på grund af ujævnheder? Hvad brugte du for at justere?
Lengan Lengan sagde:
Præcis sådan ser vores terrasse ud. Men omgivet af en mur i taljehøjde, så ved jeg ikke, hvor let det bliver at bygge rammen, når man ikke kan komme til fra ydersiden, så at sige. Var det svært at få rammen i niveau på grund af ujævnheder? Hvad brugte du for at justere?
Jeg har brugt vinkeljern til at skrue alle delene fast i rammen, men kunne nok have trukket hele rammen ud og skruet den bageste del til husvæggen på en nem måde, men dovenskaben sagde, at vinkeljern blev nemmest. Jeg har en hældning på ca. 2 cm fra huset ud mod græsplænen, som jeg brugte vaterpas af længere model og plastafstandsstykker på 100*100mm (2,5 og 10mm tykke) under rammen for at få det i lod på fliserne.

Jeg syntes ikke, det var så svært at få det lige og i lod, da jeg var meget omhyggelig med, at træet til rammen skulle være lige og ikke buet nogle steder, der fandtes næsten korkskruer og formet som bananer på hylderne til træet.

• Synes
Lengan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.