Hejsa
Tænkte bare at opdatere tråden lidt. Det blev en essve box, som blev købt ind i slutningen af maj. Sammen med en hel del skruer. Har i løbet af sommeren renoveret terrasse og bygget en trappe, så nu er æsken næsten helt fyldt med forskellige dimensioner. Essve boxen har været fantastisk at have. Let at bære med sig alle skruer, og man slipper for at bøvle med en masse låg osv. De æsker, som jeg har tømt, bruger jeg nu til lidt diverse skruer/beslag. Til efteråret bliver det nok til at købe en box mere og opdele indholdet i en indendørs og en udendørs box.
Hejsan
Tänkte bara opdatere tråden lidt. Det blev en essve box, som blev købt ind i slutningen af maj. Sammen med en hel del skruer. Har i løbet af sommeren renoveret altan og bygget en trappe, så nu er kassen næsten helt fuld med forskellige dimensioner. Essve boksen har været fantastisk at have. Let at bære alle skruer med sig, og man slipper for at have en masse låg osv. De kasser, som jeg har tømt, bruger jeg nu til lidt forskelligt skruer/beslag. Til efteråret bliver det nok at købe en box til og dele indholdet op i en indendørs og en udendørs box.
Overvejer også at købe en sådan kasse. Hvilke forskellige dimensioner har du i kassen?
Forresten nogen der ved hvor man kan købe skrue i løs vægt billigt?
Og hvad anbefaler I at jeg køber for forskellige dimensioner for at indrette en overetage?
Det indebærer at skrue træreglar op til indervægge, skrue fast osb plader, gipsplader, og alle andre ting man skal gøre for at få en isoleret loft klar til indflytning
Hader at skulle køre til byggemarkedet hver og hver anden dag fordi man mangler visse skruer.
Det er et ganske godt alternativ, hvis man ikke skruer specielt ofte.
Som jeg ser det, opstår der næsten altid en af to situationer: enten har man brug for 2-4 skruer, eller også har man brug for 1.200 stk.
I det første alternativ er det tilstrækkeligt med en blandbox. I det andet alternativ spiller det ingen rolle, hvor mange skruer man har, man skal alligevel ud og købe.
Jeg har Essvelådan, som fungerer fint, når man bygger noget og har styr på sine skruedimensioner, f.eks. 40, 60, 80, 90, 140mm udendørs træskruer, ankarskruer, nogle terrasse skruestørrelser, montageskruer osv.
Men i hverdagen er det besværligt at slæbe den ud og åbne låget for at lede. Det føles simpelthen for besværligt, og det uigennemsigtige låg er en begrænsning, da man ikke får overblik. Så jeg har mine skruer på en hylde, og kassen står tom i venten på næste projekt (den er for lille til at løse alle skrueproblemer, man har i et hus, så det ender med, at man deler sine skruer op og ikke får et overblik, men til et specifikt byggeri fungerer den godt).
Jeg bruger oftest denne fra Heco til de små projekter, man laver udenfor (mangler dog en montageskrue med flad hoved i den.)
Jeg har Essvelådan som fungerer fint når man bygger noget og har styr på sine skruedimensioner, f.eks. 40, 60, 80, 90, 140mm udendørsskruer, ankarskruer, nogle terrasse skruestørrelser, montageskruer osv.
Men i hverdagen er det besværligt at slæbe den ud og åbne låget for at lede. Det føles for omstændeligt helt enkelt og det uigennemsigtige låg er en begrænsning da man ikke får et overblik. Så jeg har mine skruer på en hylde og kassen står tom i venten på næste projekt (den er for lille til at løse alle skrueproblemer man har i et hus så det bliver bare til at man deler op sine skruer og ikke får overblik men til et specifikt byggeri fungerer den godt).
Jeg bruger oftest denne fra Heco til de småreparationer man laver udenfor (mangler dog en montageskrue med flad hoved i den.)
[billede]
Til hvilke projekter plejer du at bruge montageskrue?
Det er primært 3 forskellige slags skruer, der bruges her
3,5x19 mm (egentlig pladeskrue, men bider godt i træ/spån også). Bruges til småting som billeder, stikkontakter osv.
Til mellemstore opgaver bruger jeg helst 5x45 ankalskrue
rækker det ikke, så bliver det 5x80 eller 5x100 montageskrue
Er løs vægt dyrere end at købe i æsker?
Hvem sælger billige skruer i æsker da?
hvad anbefaler I for dimensioner, som man bør have hjemme til mit byggeri?
Jeg synes især, at det er meget nemmere at holde styr på, hvad man har i sit sortiment, hvis man køber æsker. Så er de markeret med indhold, lette at opbevare og nemt at få et overblik.
Jeg ville ikke gå efter, hvor skruen var billigst. Der er ikke meget, der er mere irriterende end dårligt fungerende skruer. Spørgsmålet burde være, hvem der har prisværdige skruer. Jeg brugte tidligere meget hornbachs skruer, som jeg egentlig aldrig har haft nogle klager over, men på det seneste er jeg gået over til essve og trives meget bedre med dem. De føles mere kvalitative, begynder at trække lettere, trækker bedre, selvforsænkende, bedre pasform mod bitsen. Det er i hvert fald ting, som jeg synes er værd at betale nogle øre ekstra for.
Hvordan skal du bygge? Træ- eller stålregler? Hvad skal du fastgøre reglerne i?
Når jeg har bygget indervægge med træregel fastgjort i gulvspån, har jeg brugt 6x90 og 6x120. Til gipsen skal du have gipsskruer. Findes i forskellig længde afhængig af, hvor mange lag du skal have.
Der findes forskellige måder at fastgøre kombinationen OSB og gips. Jeg bruger nogle skruer i hjørnerne på OSB'en og så gipsskruer for dobbelt lag igen alt sammen for at fastgøre ordentligt mod reglen. Nogle fastgør OSB'en fuldstændigt mod reglen først med spånpladeskruer og så trækker gipsen med enlags gipsskruer kun i OSB'en. Fordelen ved den sidste metode er, at man ikke stoler på styrken i gipsens kartonlag for at trække OSB'en ind til reglen, mens den tidligere metode går hurtigere og er billigere, fordi man kun behøver at sætte én omgang skruer.
Hvad bruger du for skrue? Gipsskrue og spånskrue kommer man ret langt med. Køb en kasse med plug/skruer men sørg altid for at købe store frp så har man tilbage til næste projekt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.