nixxz sagde:
tror jeg ikke behøver forbore da jeg ikke behøver skrue så tæt på kanterne.
Rådet om at forbore angik nok ikke risikoen for revner tæt på kanter, men at man ikke ønskede, at gevindene skulle trække i den "løse" del, men udelukkende i den "faste". Har man "for kort" skrue, vil gevindene tage i begge dele. Forborer man i den "løse" del, undgår man det.

Det var i hvert fald sådan, jeg opfattede rådet om at forbore.

Alfredo sagde:
Rådet om at forbore angik nok ikke risikoen for revner tæt på kanterne, men snarere at man ikke ønskede, at gevindene skulle trække i den "løse" del, men udelukkende i den "faste". Hvis man har en "for kort" skrue, vil gevindene tage i begge dele. Hvis man forborer i den "løse" del, undgår man det.

Det var i det mindste sådan, jeg opfattede rådet om at forbore.
Jeg plejer at bruge skruetvinger for at undgå det problem!

Alfredo: så mente jeg... men du skrev det uhyggeligt meget kortere :)

Nik206, ja, i mån av plads, ikke altid det går.

JOW sagde:
Alfredo: sådan mente jeg... men du skrev det umådeligt meget kortere :).
Jeg er doven. ;)

JOW sagde:
ja, i mån av plads, ikke altid det går.
Og har man meget som skal skrues, er det jo ret besværligt, hvis det overhovedet går. Hurtigere at forbore.

Mikael_L
Men jeg mente faktisk at forbore for at mindske risikoen for, at det sprækker. ;)

Jeg synes, der er en betydelig forskel i risikoen for, at det sprækker, når jeg går fra 5 til 6 mm skrue.
Især med dem med forsenket hoved.

OK, et par dm fra endetræet, så sprækker det aldrig, men så hvis man nærmer sig...

Mikael_L sagde:
Men jeg mente faktisk at forbore for at mindske risikoen for, at det revner. ;)
Missede dit indlæg om revnerisiko. :blushing: Og ja, selvfølgelig er jeg enig i, at det mange gange er godt/nødvendigt at forbore for at mindske revnerisikoen!

Mikael_L sagde:
Men jeg mente faktisk, at forbore for at mindske risikoen for at det sprækker. ;)

Jeg synes, der er en væsentlig forskel i risikoen for at det sprækker, når jeg går fra 5 til 6 mm skrue.
Særligt med dem med forsænket hoved.

OK, et par dm fra endetræet så sprækker det aldrig, men så hvis man nærmer sig...
Ja, man skal forbore med skruens kernediameter, det er gevindene, der giver styrken, og de skærer bedre, når det er forberedt korrekt. Så er det ikke forkert, som nogen skrev, at forbore også det, der skal fastgøres "lidt stramt". Se på kassen, hvordan man skal bore. Ellers kan man måle kernediameteren. Eller lidt groft sige, at man borer med omtrent halvdelen af dimensionen.

/Anders

Siden jeg begyndte med skruer, der selv skærer i træfibrene, har jeg meget få problemer med sprækkende træ, principielt kun forårsaget af selve hovedet tæt ved enden. Kan virkelig anbefales.

thomasx sagde:
Siden jeg begyndte med skruer, der selv skærer træfibrene, har jeg meget få problemer med træ, der sprækker; det skyldes i princippet kun selve hovedet nær enden. Kan virkelig anbefales.
Tips til et godt skruemærke?

Dr Fozz sagde:
Tips på bra skruvmärke?
Heco og Fischer findes mange steder.

• Synes
Jan.Lundberg
  • Laddar…
Essve Cutters er kanon god findes både til indvendig og udvendig montering den er C4 klassificeret. Jeg har brugt den i hesteboksene nede, hvor der er urin og fugtigt, jeg kan ikke se nogen korrosion efter 4 år en almindelig elektrogalvaniseret ville have været væk nu.

Angående forborring for at forhindre, at gevindet trækker i "den løse del".

Hvis jeg skal trække en 6x100 ind, plejer jeg at forbore med ca. 3mm bor gennem hele reglen og derefter med 5,5 mm fra bagsiden så langt ind, som gevindene vil gå. Så får man et godt underlag for hovedet at trække i. Borer man med 5,5 gennem hele reglen, synker hovedet nemt ind alt for let.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.