Hej!
Jeg undrer mig over, hvor lang en træskrue man bør bruge, hvis man skal skrue 45*70 reglar fast i andre træreglar?
Er der nogle retningslinjer for, hvor meget skrue der skal være tilbage efter den første brædde?
Tak
Jeg undrer mig over, hvor lang en træskrue man bør bruge, hvis man skal skrue 45*70 reglar fast i andre træreglar?
Er der nogle retningslinjer for, hvor meget skrue der skal være tilbage efter den første brædde?
Tak
Dine skruer vil gå 15 mm ind i bagvedliggende. Det er ikke så meget. 75-80 mm lange skruer vil være bedre. Men du behøver næppe at skifte dine skruer, du kan blot købe en pakke mere. Skruer kan man altid bruge.
Nej, jeg mente bare, at hvis du lægger 45 siden mod en anden 45 side så bliver det 90 sammen, da bliver en 80mm skrue passende.nixxz sagde:
Hvis du havde lagt 70 siden mod en 45 side så ville det blive 115, og dermed passende med 100mm skrue.
Eller 70 side mod 70 side bliver 140, passende med 120 skrue (ved ikke om der findes 130...).
Det besværlige når man skruer sådan noget er, at den ugevindede del af skruen ofte er for kort, eller omvendt, at der er gevind så langt, og når gevindet er tilbage i reglen som du prøver at stramme, så trækker skruen ikke så godt.
Et alternativ da er at forbore reglen du skal fastgøre, så den trækkes ind af hovedet. Forbore hullet skal ikke være større end skruens diameter, det skal være lidt trangt, men så du får en god strammeeffekt. Dette opstår vel lettest/ofte når man har forsænkede skruer, som ret nemt går ind i træet.
Generelt skal 2/3 af skruen sidde i den faste del. Dvs, skal du skrue gennem 45 mm bør skruen gå 90 mm ind bagvedliggende. Har man ikke så meget bagvedliggende må man tage så langt som der er plads til, men husk da at forbore, da træet ellers ikke trækkes ordentligt sammen, hvis gevindet på skruen tager både i det, du skal skrue fast, og bagvedliggende.
Senest redigeret:
Er det sådan?thomasx sagde:
Jeg har på fornemmelsen, at tommelfingerreglen for sømning er, at sømmet bør gå dobbelt så dybt i materialet bagved som det, man sømmer i.
Burde ikke skrue klare sig med mindre dybde?
Ellers synes jeg også, at 5x80 eller 6x80 virker til at passe TS ganske godt. 5 eller 6 mm afhængig af, hvor store kræfter det drejer sig om, men ved 6 mm kan det være godt at forbore med 3 eller 4 mm, hvis der skal skrues tæt på endetræ, så det ikke flækker.
Okay, tænkte køre på 6*80, tror jeg ikke behøver forbore da jeg ikke behøver skrue så tæt på kanterne.
Men synes det er dårligt af damen på XL at hun ikke kan mere, og hvis hun følte sig usikker kunne hun have spurgt en anden i butikken, synes man.
Men synes det er dårligt af damen på XL at hun ikke kan mere, og hvis hun følte sig usikker kunne hun have spurgt en anden i butikken, synes man.
For søm er anbefalingen 2,5 gange tykkelsen på det, man skal skrue fast, skal sidde i det bagvedliggende træ.
Beijer bygg mener, at det er tilstrækkeligt med 50/50 for skrue. Dog kan man bemærke, at mange træskruer er gevindet i 2/3 af længden. Ikke uden grund
Beijer bygg mener, at det er tilstrækkeligt med 50/50 for skrue. Dog kan man bemærke, at mange træskruer er gevindet i 2/3 af længden. Ikke uden grund
Jeg plejer at bruge dobbelt længden i forhold til det, jeg skal fastgøre som grundregel. Men der er så mange hvis'er og men'er afhængigt af, hvad der skal fastgøres, belastning og afstand mellem skruer på det, der skal fastgøres. For visse samlinger anbefaler jeg også lim i kombination med skruer, en metode der desværre bruges for sjældent, hvis man vil have en stærk konstruktion.