Hvor gode eller dårlige er skruer fra Biltema/Jula sammenlignet med proffsskruer?

Jeg har altid købt træskruer (5x90 osv.) hos Biltema og Jula. Jo, en eller to skruer per pakke kan have tilstoppede skruespor efter galvaniseringen. Men det er okay for mig. Da det er halv pris.

At købe mærkeskruer føles virkelig ikke som et must. Eller burde man det?

Kan man bruge Jula/Biltema og sove roligt?

Eller burde man skifte til mærkeskruer?

D
Jeg har skruet tusindvis af skruer fra biltema, fortrinsvis deres udendørsskruer, og jeg har ikke mærket nogen forskel sammenlignet med de mærkeskruer, jeg har købt på Beijer eller Bauhaus.

Dog ville jeg måske ikke lave enkelte kritiske fastgørelser med skruer fra Biltema, men sådanne fastgørelser kræver på den anden side andre skruer, som ikke findes på Biltema.

Jeg ved, at jeg har undgået deres rosfrie terrasse skruer, da de er så svage.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Synes, at mærkeskruer er meget lettere at skrue ind, mens biltema kræver lidt mere overtalelse.

Hvorvidt de holder dårligere, har jeg endnu ikke kunnet evaluere.

• Synes
klosp11
  • Laddar…
N
Det handler jo ikke kun om, at skruen skal fungere netop i de sekunder, når man monterer den! Skruen skal holde fast træet i mange år, ikke ruste eller falde fra hinanden, hvilket "billige" skruer fra Feltema oftest gør. Billigt er meget dyrt i længden.
Så handler det også om ikke at støtte et totalitært regime, som er ligeglad med menneskerettigheder (hvis nu skruen er fremstillet i f.eks. Kina). Så vil jeg hellere vælge en skrue fremstillet inden for EU, eller helst Sverige.

Man er godt dum mod sig selv, når man tror, at prisen er det vigtigste.

Skruet terrassebrædder desværre med Biltema. Bemærkede, at mange skruer var knækket, eller hovedet var løsnet. Købte Heco og fastgjorde de brædder, der var løsnet, og det så ud til at fungere. Biltema er billigt, men har ikke særlig meget tillid hos mig.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Skruet masser af terrassebrædder med Biltema RF, både A2 og A4. Jeg vil mene, at A2 føltes lidt mere robust, men også A4 har fungeret fint. Dels ved montering, men ikke mindst ved demontering efter nogle år for forskellige justeringer og elektrikerarbejde under terrassen. Brugt både almindelig skruemaskine og slagskruemaskine, ingen problemer overhovedet.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
N Namnet sagde:
Det handler jo ikke bare om, at skruen skal fungere netop i de sekunder, når man monterer den! Skruen skal holde fast træet i mange år, ikke ruste eller falde fra hinanden, hvilket "billige" skruer fra Feltema oftest gør. Billigt er meget dyrt i det lange løb.
Derefter handler det også om ikke at støtte et totalitært regime, der ikke bryder sig en disse om menneskerettigheder (hvis nu skruen er fremstillet i f.eks. Kina). Så vælger jeg hellere en skrue fremstillet inden for EU, eller helst Sverige.

Man er godt dum mod sig selv, når man tror, at prisen er det vigtigste.
Er der nogen, der fremstiller skruer i Sverige i dag?

Det jeg får fra producenterne er, at den store producent af skruer i dag er Taiwan. Ved, at Essve fremstiller meget der.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
MrJay
R Robert-san01 sagde:
Det jeg får fra producenterne er, at den store producent af skruer i dag er Taiwan. Ved at Essve producerer meget der.
Jeg har ingen styr på, hvor Essve får deres skruer fra, men jeg ved, at kroge de sælger, importeres direkte fra Kina af et svensk firma, der sælger dem til Essve.

Hvilket mærke på skrue skal man købe da, hvis man ikke vil have fra kina/taiwan?

• Synes
Robert-san01
  • Laddar…
A
Er ikke det meste lavet i Kina/Taiwan men med forskellig kvalitet..

• Synes
Robert-san01
  • Laddar…
U
Gunnebo har lidt af sin produktion af søm og skruer tilbage i Gunnebo. Men volumenprodukterne producerer også de i Taiwan.

N Namnet sagde:
Skruen skal holde fast træet i mange år, ikke ruste eller falde fra hinanden, hvilket "billige" skruer fra Feltema ofte gør.
Har du flere personlige erfaringer med at Biltemas skruer ofte gør det? Hvor mange år plejer det at tage? Hvor stor en andel af skruerne har rust, der påvirker noget efter denne tid? Hvor stor en andel af skruerne er "faldet fra hinanden" efter denne tid? Hvad mener du egentlig med "falde fra hinanden"? Mener du, at skruen går i stykker?

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
S sveaman sagde:
Hvor gode eller dårlige er skruer fra Biltema/Jula sammenlignet med proffsskruer?

Jeg har altid købt træskruer (5x90 osv.) hos Biltema og Jula. Selvfølgelig, en eller to skruer per pakke har tilstoppet skruehoved efter galvaniseringen. Men det er okay for mig. Da det er til halv pris.

At købe mærkeskruer føles ikke som et must. Eller burde man?

Kan man skrue Jula/Biltema og sove godt?

Eller burde man skifte til mærkeskruer?
Jeg synes biltemas træskruer fungerer godt. Dog bør man altid tjekke præstationsdeklarationen, hvis man skal bruge dem til noget mere kritisk. Biltemas skruer har ikke "fine" certifikater, som dyrere skruer har, hvilket er et krav for at kunne bruges i bygninger, der skal opfylde visse standarder.

Livet er for kort til at bruge dårlige skruer!

Min erfaring med Biltema er, at man let knækker skruen, når man vil skrue noget sammen. Samme problem har jeg aldrig bemærket med Essve. Spørgsmålet er desuden, hvad der sker over tid med de skruer fra Biltema, der ikke går i stykker ved monteringen? Mit gæt er, at endnu et par går, når træet bevæger sig eller belastes. Efter et par år hænger væggene vel sammen i gipsen i stedet for i reglerne... 😋

Jeg plejer at bruge Essve til "vigtige" ting, altså mest konstruktionsskruer osv. Samt A4 skruer når jeg har skruet terrassebrædder.

Til enklere ting som fx skrue-limning har jeg købt nogle skruer hos byggmax, som jeg tænker er nogenlunde samme kvalitet som Biltema.

Jeg tænker, det er dumt at tage chancer...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.