Hej,
Skal sætte en indvendig væg op med 45mm trælægter og trådspiker, men skal det være 2,8x75mm trådspiker eller 3,4x100mm trådspiker?

Væggen vil kun være maks 1,5m i bredde.

Har gjort det før, men det var så længe siden, vil bare dobbeltchecke efter jeg så denne video som siger 2,8x75mm.

Hvis man ikke bruger trådspiker, og bruger træskruer i stedet, hvilken størrelse er god at have?
Måske har nogen i kælderen i stedet for at købe trådspiker.

Tak på forhånd

Senest redigeret:
2,8x75mm
Det er tynde søm, men de er kun til at fastgøre bundrem og rem i gulvoverflade + gulvspån, samt lægter i loftet, så væggen ikke flytter sig sidelæns.
De bruger samme tynde søm til at fastgøre reglarne, og derfor 4 stk pr. fastgørelse. (Der går ikke så mange søm til at opsætte en ekstra indervæg, så det er nemmere at bruge samme søm til alt. Dvs. kun købe en pk. søm. Bortset fra søm og/eller skruer til skivmtrl.)

Jeg vil sige, at det er lettere at skråspike 100mm søm end 75mm. 75mm har en tendens til at være lidt korte. Skal du bruge skruer i stedet, så tag 5x90 eller 5x80.

Det almindelige er, at man bygger indervægge af 70mm reglar og glem ikke at isolere dem.

N NoOne2k sagde:
Jeg vil sige, at det er lettere at skråsømre 100mm søm end 75mm. 75mm har en tendens til at være lidt korte. Skal du bruge skruer i stedet, brug 5x90 eller 5x80.

Det almindelige er, at man bygger indervægge af 70mm reglar, og glem ikke at isolere dem.
Hvor mange skruer behøves, er det 4 stk som i videoen når der bruges trådsøm, 2 stk på hver side?

Tak på forhånd

K
E evoline sagde:
Hvor mange skruer behøves, er det 4 som i videoen når trådspik anvendes 2 på hver side?

Tak på forhånd
Du skriver at væggen skal være maks 1,5m lang (eller kort). Skal den beklædes med osb eller ply på nogen side? Hvis ja, så bidrager pladematerialet til at binde væggen sammen.

Jeg ville have anvendt 2 stk. 5x90 (eller hvad jeg nu har derhjemme) i enden af hver regel. Uanset om jeg skulle have reglet cc 450 eller 600mm.

Sådan lille væg havde jeg sat sammen liggende på gulvet og skruet fast de stående reglar, bliver vel 4 stk, du gør den bare lidt kortere end rumhøjden, derefter banker man nogle distanser på plads og fastgør vægstumpen også med skruer.

• Synes
Joak
  • Laddar…
K Kardan79 sagde:
Du skriver att væggen skal være maks 1,5m lang (eller kort). Skal den beklædes med osb eller plyfa på nogen side? Hvis ja, så bidrager pladematerialet til at binde væggen sammen.

Jeg ville have brugt 2 stk. 5x90 (eller hvad jeg nu har hjemme) i enden af hver regel. Uanset om jeg ville have regel cc 450 eller 600mm.
Ved faktisk ikke, ikke til mit hjem, skal tjekke senere.
Væggen er mellem hall og rum, og vil være skjult af garderobe senere alligevel.

K
A AndersS sagde:
Sådan lille væg ville jeg have samlet liggende på gulvet og skruet de stående regler fast, det bliver vel 4 stk, du gør den bare lidt kortere end rumhøjden, derefter banker man nogle distancer på plads og fastgør vægstumpen også med skruer.
Man vil jo gerne have, at ydersiden bliver i lod, samtidig med at den indre regel ligger mod det, den nu skal ligge mod. Kan man ikke skabe sig problemer i sin iver for at spare 2 min?

Edit - vi ved jo ikke noget om væggen. Måske skal den tilslutte mod 2 eksisterende vægge.

K Kardan79 sagde:
Man vil jo gerne have, at yderkanten bliver i lod, samtidig med at den indre regel ligger imod, hvad den nu skal ligge imod. Kan man ikke skabe sig problemer i sin iver for at spare 2 min?

Edit - vi ved jo intet om væggen. Måske skal den tilslutte mod 2 eksisterende vægge.
Formålet er ikke at spare tid, men at gøre det enkelt og en lille væg med 45 regler som ts vil have. Man kan rette den uden problemer i flere retninger, omtrent som når du sætter dørkarme med afstand, eller kiler hvis man vil det, og så bare fastgøre den med skruer i loft/gulv/væg. Så det er ingen problemer og bare en mulig løsning. Men det var bare en beskrivelse af en metode, jeg har brugt ved nogle lejligheder.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Kommer reglne rundt som en ramme og så have 2-3 stykker reglar i midten også, afhængigt af bredden af væggen.
Spørgsmålet var bare hvor mange skruer/søm man skal bruge, når man fæster reglene mod reglen som er mod loftet og den mod gulvet.
I videoen blev der brugt 4 søm, men vil nu bruge 5x90 skruer i stedet, som nogen nævnte her.

Kommer tilbage senere i dag, skal se hvad de vil og tage billeder, så I kan hjælpe =)

Tak for al hjælp

K
A AndersS sagde:
Formålet er ikke at spare tid, men at gøre det nemt og en lille væg med 45 reglar som ts ønsker. Man kan rette den uden problemer i flere retninger omtrent som når du sætter dørkarme med distans, eller kiler, hvis man vil det, og så bare fastgøre den med skruer i loft/gulv/væg. Så det er intet problem og blot en mulig løsning.
Men det var bare en beskrivelse af en metode, jeg har brugt ved nogle lejligheder.,
Det er jo egentlig en utroligt enkel ting at gøre, og jeg påstår ikke, at din måde er den forkerte måde at gøre det på.

Hader at arbejde med 45x45-reglar. De er altid skæve og snoede. Har sagt "aldrig mere" mere end én gang.
Selv havde jeg nok brugt pladereglar og OSB under gipsen (for nem fastgørelse af garderoberne), hvis ikke væggen blev for tyk af OSB'en.

Sådan ser det ud, skal op en ny væg mellem rummene.
Det var kun ca. 89 cm i bredden.
Væggen til højre har en 45 træregel og kun gips på begge sider så vi i dag, så det bliver nok det samme for den nye væg, der vil være bag garderoben fra gangen og soveværelset.

Overvejer om man bør skære af en bid af den gamle gips for at sammensplejse med den nye gipsplade eller gipse man bare på de nye regler.
Eller fjerner den gamle gipsplade for at sætte nye op over hele, da er det måske lige så godt at sætte en træplade under også.
Vil ikke bruge så meget tid og penge på væggen er det eneste jeg ved.
Nogle tips?

Tak på forhånd

• Åbent rum med trægulv, delvis åben dør, tapet med stjernemønster, og en tom væg hvor en ny væg skal bygges.
  • Trævæg med gipsplader set fra siden, afslører trærammer og lag af gips. Forberedelse til at bygge ny væg mellem værelser.
Nogle tips eller andre meninger om, hvad der bør overvejes?

Tak på forhånd

Måske lettere at få en flot spartlet samling, hvis du udskifter gipsen og sætter nyt op.

• Synes
Joak
  • Laddar…
K
E evoline sagde:
Nogle tips eller andre meninger om hvad der bør overvejes?

Tak på forhånd
Jeg har ingen anelse om, hvad der er blevet brugt som regel. Ser jo spont ud. Er den 45mm?

Hvis det havde været en almindelig 45x45-regel, ville jeg have skåret en del af gipsen af (i lod) og sammensat med reglen. Måske endda skrue og lime. Risikoen for revnedannelse er dog stor med kun et lag gips og 45x45-regler.

Glem ikke at snedskære gipsen til den kommende spartling. Den eksisterende gips mangler jo "forsikring" for spartelremse.

• Træbjælke monteret ved siden af gipsplade med ru kanter, set fra siden.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.