Hej!

Man skal ikke sætte træ direkte mod sten, har jeg hørt, fordi der lettere samles kondens på sten og bliver skimmel?

Her er jeg i gang med at bygge en gammel murstock ind for at få lidt fin vægflade til at sætte f.eks. hylder på osv. Men det var lidt tricky at få reglerne på plads med beskyttelse under, så jeg tænkte "åh, det er jo midt i huset og på anden sal, dette stengulv bliver jo ikke koldt, så det bliver kondens, så jeg fortsætter!"

Nu er jeg dog begyndt at få nerver omkring dette, og overvejer om jeg skal forsøge at løfte stolperne og skubbe noget plastic eller noget ind. Hvad tror I, er det værd besværet? eller er det sikkert som det er?

• Rammer af træ mod stenvæg med værktøj på gulvet; diskussion om at beskytte træet mod fugt og kondens ved kontakt med stenen.

Bedste svar

BirgitS
Har stenskiver i køkkenet, og der er aldrig kondens på dem. Kondens opstår, når varm og fugtig luft når en kold overflade, som køler luften ned, så luften ikke længere kan indeholde lige så meget fugt. Hvis der ikke er nogen kuldebro til nogen ydervæg, har din stengulv jo rimeligvis samme temperatur som luften i rummet.

Er der tilstrækkelig afstand mellem murstokken og reglarne?
Der findes vel brandbeskyttelseskrav omkring det?

BirgitS BirgitS sagde:
Har stenskiver i køkkenet, og der er aldrig kondens på dem. Kondens opstår, når varm og fugtig luft når en kold overflade, som afkøler luften, så luften ikke kan indeholde så meget fugt længere. Hvis der ikke er nogen kuldebro til nogen ydervæg, så har din stenbund rimeligvis samme temperatur som luften i rummet.

Er der tilstrækkelig med afstand mellem skorstenen og reglarne?
Der er vel brandsikringskrav omkring det?
hej ja det er præcis sådan jeg har tænkt også, takker for svaret! angående brandrisiko så har skorstenen været ude af drift i årtier, så der er intet som bliver varmt der, men fint at påpege det alligevel :)

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.