Hej. Jeg er ny på forummet.
Jeg er i gang med at renovere et torp/sommerhus. Jeg havde en plan om at lave et soveværelse i en lidt marine stil, typ "gammel bådehusstil" med indvendig træpanel som jeg så tænkte at bejdse lidt "old style". Min overvejelse var at købe ubehandlet træpanel og derefter hvidbejdse den med olie. Jeg har dog ingen anelse om, hvad jeg skal bruge for træpanel, hvilke bredder eller om jeg skal tænke på noget andet.
Kan tilføje at jeg tænkte at sømme/skruve panelet direkte på MDF-pladen som findes fra tidligere.
Måske nogen kan hjælpe en novice med lidt tips.
/torparn
Jeg er i gang med at renovere et torp/sommerhus. Jeg havde en plan om at lave et soveværelse i en lidt marine stil, typ "gammel bådehusstil" med indvendig træpanel som jeg så tænkte at bejdse lidt "old style". Min overvejelse var at købe ubehandlet træpanel og derefter hvidbejdse den med olie. Jeg har dog ingen anelse om, hvad jeg skal bruge for træpanel, hvilke bredder eller om jeg skal tænke på noget andet.
Kan tilføje at jeg tænkte at sømme/skruve panelet direkte på MDF-pladen som findes fra tidligere.
Måske nogen kan hjælpe en novice med lidt tips.
/torparn
Senest redigeret:
Vi kørte med råspont i vores soveværelse. Hvis du bruger almindelige brædder, så husk at træet tørrer og der kommer sprækker. Det er ikke så sjovt at se isolering eller lignende bagved. Vi valgte at have den høvlede side synlig, da det er lettere at holde rent osv., men hvis man vil, kan man jo have den uhøvlede side synlig i stedet. Bor ikke længere i det hus, men når vi skal renovere soveværelset i det nye hus, har vi tænkt os at gøre det samme igen, bare på væggen, som sengen kommer til at stå mod. Held og lykke!
Tak for svaret, det lyder som et godt alternativ. Hvordan gjorde I, behandlede I træet på nogen måde, oliede, lakerede eller malede det?
Jeg har jo en MDF-plade bagved, så det gør egentlig ikke mig noget, om der er nogle sprækker her og der.
/T
Jeg har jo en MDF-plade bagved, så det gør egentlig ikke mig noget, om der er nogle sprækker her og der.
/T
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Torparkillen,
om du vil have det "old style" skal du lade panelet være ubehandlet.
Alt andet ser nok lidt "finrumsaktigt" ud.
Ubehandlet træ er meget smukt som væg, hvis der ikke er for mange knaster.
For mange knaster giver et uroligt indtryk.
//KoW
om du vil have det "old style" skal du lade panelet være ubehandlet.
Alt andet ser nok lidt "finrumsaktigt" ud.
Ubehandlet træ er meget smukt som væg, hvis der ikke er for mange knaster.
For mange knaster giver et uroligt indtryk.
//KoW
Tak for svaret.
Hvilken type træ vil du anbefale? råspont med ubehandlet side udad eller noget andet? Fik rådet om "almindeligt" træ, men at det tørrer og at der bliver sprækker. Det gør mig ikke så meget, da jeg har en hvidmalet mdf-plade bagved.
Min overvejelse var, om man kunne bejdse træet med en hvid bejdse, ikke meget, men så det får en lidt lysere nuance. Gulvet er fyrreplanker, som jeg har bejdset lidt i hvidt.
Tak for svaret.
/T
Hvilken type træ vil du anbefale? råspont med ubehandlet side udad eller noget andet? Fik rådet om "almindeligt" træ, men at det tørrer og at der bliver sprækker. Det gør mig ikke så meget, da jeg har en hvidmalet mdf-plade bagved.
Min overvejelse var, om man kunne bejdse træet med en hvid bejdse, ikke meget, men så det får en lidt lysere nuance. Gulvet er fyrreplanker, som jeg har bejdset lidt i hvidt.
Tak for svaret.
/T
Klik her for at svare