som overskriften lyder...
vi kommer til at sætte et ftx aggregat på loftet og ville gerne trække ned udsugning i kælderen. vi skal alligevel åbne gulvene i beboelsesplanet, dog vil røret skulle gå på tværs af bjælkelaget. er dette ok? kan man forstærke bjælkelaget tilstrækkeligt. der findes jo firkantede ventilationsrør i plastik, det kræver jo mindre, der skal udhules i reglen (ca. 5,5 cm i stedet for diameteren på et rundt rør). bjælkelaget er vel ca. 20 cm. eller skal vi tænke i andre baner.

vil bjælkelaget blive så svækket (på trods af evt. forstærkning), at vi ikke vil kunne placere en brændeovn på reglarne?
huset er ca. 7 meter med en jernbjælke i midten, så ca. 3,5 m af bjælkelaget vil blive påvirket.

lagde spørgsmålet i ventilation før, men fik rådet at det fremfor alt var et bæreevnespørgsmål.

Åsa Lund
Tag kontakt med en bygningskonstruktør for kig på stedet

tommib
Forsøg at tænke om. Findes der virkelig ingen anden måde at føre røret på?
Ellers gælder ovenstående, kontakt en konstruktør, som kan beregne på netop jeres specifikke tilfælde.

Vi valgte at trække til- & fra-luftkanalerne synlige i kælderen, når de går langs med huset (i stedet for at save/bore i mellembjælkelagets reglar. Hvor kanalerne går på tværs i huset, har vi lagt dem op i mellembjælkelaget.

Jeg har nogle meter 100 mm spiro trukket gennem mit mellemloft et sted. Dette blev gjort i forbindelse med nybyggeri, så jeg udskar aldrig gulvreglarne, men borede huller og skød kanalerne ind fra siden.

På de steder, hvor jeg borede disse huller, skruelimede jeg en enmeters 45x45 både over og under hullet.

• Synes
herrfredriksson
  • Laddar…
Ganske selvindlysende men... Bor i midten på reglen i så fald.
/M

Jeg ville tænke mig om mere end én gang, før jeg fører et ventilationsrør gennem bjælkelagets regelværk, og undgå det så længe som muligt. Men hvis man alligevel skal gøre det, så lav hullet så tæt på reglets fastgørelser som muligt, der er belastningen mindst på reglet. Forsøg også at forstærke reglet, f.eks. ved at kotele og skrue-lime krydsfiner på begge sider af reglet. Tal også med en konstruktør.

Selvom I måske ikke knækker reglet, risikerer I bestemt svaj og nedbøjninger.

Belastningen er ikke automatisk mindst ved reglarnas fastgørelser. Momentet (bøjspændingen) er ganske vist mindst der, men på den anden side er forskydningsspændingen størst der.

T
Jeg diskuterede det samme spørgsmål med vores konstruktør inden vores tilbygning med en anden etage. Vi vil have 45x220 reglar i etageadskillelsen, og nogle steder vil vi skulle trække spirorør på tværs af bjælkelaget. Vi har også en jernbjælke, der bærer i midten og har en spændvidde på ca. 4 m på bjælkelaget mellem bjælken og væggen.

Hans svar var, at hvis man ikke laver "for mange" gennemføringer på tværs af reglarne, borer 100-125 mm huller centreret i reglarne og derefter forstærker med 45x45 skruet på hver side af reglarne ved over- og underkanten, så skulle det gå fint.
Det var altså ikke tale om at skære ud i reglarne, men centrerede huller, der "gjaldt".

"For mange" var ikke helt defineret, men 3-4 stykker var ikke noget problem, hvis der kræves flere, ville han regne på det.

Hvad angår brændeovn, så har vi også på sigt tænkt at have en brændeovn i et alrum på overetagen, og der har konstruktøren tegnet reglar på c300, dvs. fordoblet fra normalt for at kunne tåle den ekstra vægt.
Vi diskuterede en brændeovn og ikke en kakkelovn eller keramisk kamin, så det er ikke en meget tung installation, og lige der vil vi ikke skulle trække spiro igennem. Hvis I har tænkt jer at have en brændeovn på det sted, hvor I skal gå igennem bjælkelaget med ventilationskanalerne, vil jeg absolut anbefale at tage en snak med en konstruktør, der kan regne på det.

tak for alle svar! vi havde tænkt os at konsultere en konstruktør, vi er ikke dem, der begynder sådanne store indgreb efter at "bare" spørge her, men jeg antager, at han ville have brug for at vide præcis, hvordan bjælkelaget har for dimensioner og afstand mellem regler (dvs. skulle åbne gulvet), og det føles ikke som om vi er der endnu. er i gang med en 50 kvm udbygning og har derfor brug for at bestille en ventilationsplan asap. ville bare lige høre her, om der var en chance. på testarn lyder det jo sådan, så vi kører, ellers må vi bede dem tegne om planen senere.

Demmpa sagde:
Vi valde att lade til- & fraluftskanalerne synlige i kælderen, når de går langs med huset (i stedet for at save/bore i mellembjælkelagets reglar, hvor kanalerne går på tværs i huset har vi lagt dem op i mellembjælkelaget.
hvordan synes du det ser ud, er de fremtrædende? har du muligvis endda et billede?

måske har jeg en fordom om, at det ser supergrimt ud, men det måske knap nok ses...

Senest redigeret:
det er lidt for svært at lave hul i midten af reglarne og føre rør ind i et eksisterende bjælkelag. Derfor tanken på de firkantede plastkanaler

Sådan ser det ud i vaskerummet
Fjernvarmerør og ventilationskanaler i vaskerum, med loftslampe i nærheden.
Fjernvarme retur/frem, udsugning vaskerum, indblæsning hobbyrum, indblæsning pejs.

lidt "ny" info. Behøvede at åbne gulvet på toilettet for at se, hvordan vandet kom ind. Da ser vi, at bjælkelaget består af en tyk regel og så en 45er ovenpå. Denne har de så skåret over, dvs. lavet et ophold i, hvor vandet krydser. Ændrer dette bæreevnen? dvs. hvis vi lægger plastikkanaler, behøver vi kun at skære ca. en cm ud af hovedreglen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.